student

Vedtok opptak av forelesninger ved NTNU – med noen unntak

— Det er ikke om å gjøre å dytte studentene hjem, men det er viktig å tilby fleksibilitet og tilrettelegge så godt man kan, sier studentleder.

Studenttinget ved NTNU har vedtatt at det skal gjøres opptak av alle forelesninger, med noen unntak. Dette bildet er fra studiestarten ved NTNU i 2020, som ble avholdt digitalt.
Publisert Oppdatert

Torsdag vedtok Studenttinget ved NTNU at det skal gjøres opptak av alle forelesninger, med mindre det er god grunn for unntak.

Fakta

Vedtakene

  • Det skal, med mindre god grunn for unntak, gjøres opptak av alle forelesninger, som tilgjengeliggjøres for studentene i faget frem til siste mulige vurderingsgrunnlag er innlevert, om ikke lengre.
  • Alle nybygde undervisningslokaler skal ha mulighet for opptak. NTNU bør også sette en langsiktig plan for å installere opptaksverktøy i alle lokaler på NTNU som primært brukes til undervisning.
  • NTNU skal gjennomgående sørge for at kompetanse knyttet til bruk av digitale hjelpemidler sikres hos alle institutt og fagenheter, slik at undervisere enkelt kan dele erfaringer og arbeide godt digitalt innen sine tilknyttede studieprogram.
  • NTNU skal gjøre det mulig å følge samt fullføre flere fag digitalt, til fordel for utvekslingsstudenter og undervisning på tvers av campus og byer.
  • Opptak av undervisning skal ikke hindre utviklingen av studentaktiv læring, men gå parallelt med dette.
  • NTNU skal sørge for at digitale forelesninger ikke blir den dominerende undervisningsformen etter pandemien, men heller blir integrert som et supplement til fysisk undervisning.
  • Den enkelte underviser skal, i samråd med referansegruppen i emnet, grundig vurdere hvilke løsninger som er best egnet for å gjøre undervisningen universelt utformet, blant annet ved hjelp av digitale og nettbaserte ressurser.

    Kilde: Studenttinget, NTNU

«Det skal, med mindre god grunn for unntak, gjøres opptak av alle forelesninger, som tilgjengeliggjøres for studentene i faget frem til siste mulige vurderingsgrunnlag er innlevert, om ikke lengre», heter det i vedtaket.

Se alle vedtakene i faktaboksen.

Saken ble på forhånd dekket i Universitetsavisa.

Fag- og forskingspolitisk ansvarlig i Studenttinget ved NTNU, Sigurd Solheim mener dette er god politikk for studentene — at opptak av undervisning gir mer fleksibilitet i læringen og at dette er fint å bruke som repetisjon for studenter.

— Vi mener det er spesielt hensiktsmessig for de tradisjonelle forelesningene, som for det meste er monolog med tavleundervisning og kanskje et par spørsmål. Andre undervisningsformer vil kanskje ikke være like hensiktsmessig å ta opp, sa Solheim til Universitetsavisa i forkant av møtet.

Advarer: Kan bli kjedeligere

Til Khrono sier Solheim at det nå er viktig å prøve å hente ut det beste fra den koronasituasjonen vi har vært i.

— Det er ikke om å gjøre å dytte studentene hjem, men det er viktig å tilby fleksibilitet og tilrettelegge så godt man kan. Da er opptak av forelesninger en god løsning, sier han.

Førsteamanuensis ved NTNU, Arve Hjelseth og universitetslektor ved Nord universitet, Mads Skauge mener imidlertid forslaget fra arbeidsutvalget er en dårlig idé.

De tror både studenter og ansatte kan vegre seg mer mot å snakke fritt, hvis de vet at det hele blir tatt opp, dessuten mener de moderne og interaktiv undervisning ikke nødvendigvis egner seg for å bli tatt opp. I sum kan dette forslaget bidra til mer kjedelig undervisning, mener de.

Studenttingets Sigurd Solheim har i et innlegg i Under Dusken presisert at de ikke ønsker at alle forelesninger skal tas opp. Opptak skal dessuten først og fremst være et supplement, skriver han.

Flere studentdemokratier ønsker det samme

Leder for Studentparlamentet ved UiT Norges arktiske universitet, Victor Zimmer, sier til Khrono at han har inntrykk av at de fleste studentdemokratier i landet har vedtatt at de ønsker mer opptak av forelesninger, men at dette ikke nødvendigvis skal være et krav.

— Her på UiT har studentene i lang tid ønsket at forelesninger skal tas opp der det er mulig — men vi ønsker ikke mer live Zoom-undervisning, sier Zimmer.

Han understreker at studentene ønsker mer studentaktiv undervisning, og at dette ikke nødvendigvis egner seg for opptak.

Zimmer syns det er fint at opptak av forelesninger diskuteres i Trondheim.

— Dette er noe vi har stått for i lang tid.

NSO ønsker mer fysisk undervisning

Undervisning og undervisningsformer har vært mye på dagsorden under koronapandemien. Mange studenter har ikke vært fornøyde med kvaliteten på den digitale undervisningen.

LES VIDERE ETTER ANNONSEN

FÅ NYHETER PÅ MOBILEN
Last ned Khrono-appen!

Download on the App Store Tilgjengelig på Google Play

Norsk studentorganisasjon (NSO) har derfor vært tydelige på at de nå ønsker at universitetene og høgskolene så fort som mulig går tilbake til en normal, der fysisk undervisning er regelen.

— Vi ønsker først og fremst at undervisningen skal være fysisk. Det digitale må være et supplement, sier leder av NSO, Tuva Todnem Lund, til Khrono.

— Fra vår side har vi mast om digitalisering i sektoren i mange år. Under koronaen ble dette realisert veldig fort, og det har kommet en enorm kompetanse på plass. Nå må vi ta med oss det vi har lært på en god måte, men bruke dette som et supplement, sier hun.

Hun viser til at mange studenter har vært ensomme under pandemien, og at det derfor er viktig å kunne møtes fysisk nå.

— Vi er også opptatt av variert undervisning, og da vet underviser selv hva som fungerer best, sier hun.

Powered by Labrador CMS