Debatt ● sunniva whittaker
UH-sektorens nye samfunnsbidrag: Behov for et nytt begrepsapparat?
Forslag til ny UH-loven gir sektoren fire samfunnsoppdrag og ikke tre slik det er i dag. Dannelse blir et sentralt begrep i det nye formålet og dette oppdraget må ikke bli borte i diskusjonen om sektorens rolle i samfunnet.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
De siste årene har UH-sektorens tredje samfunnsoppdrag blitt viet mye oppmerksomhet, både fra politisk hold og fra sektoren internt. Begrepet, som stammer fra nåværende UH-lovs formålsparagraf, har gjennomgått en betydelig endring siden loven ble vedtatt i 2005.
I gjeldende lov er oppdraget beskrevet slik: «universiteter og høyskoler formidler kunnskap om virksomheten og utbrer forståelse for prinsippet om faglig frihet og anvendelse av vitenskapelige og kunstneriske metoder og resultater, både i undervisningen av studenter, i egen virksomhet for øvrig og i offentlig forvaltning, kulturliv og næringsliv».
I dag er vi over i en forståelse som omfatter innovasjon, livslanglæring, bidrag til verdiskapning og alle andre tenkelige former for samarbeid utenfor akademia.
Etter at loven ble innført, ble det gjort forsøk på å definere tellekanter som skulle dekke dette tredje samfunnsoppdraget. Det lyktes ikke. Med utvidelsen av forståelsen av begrepet vi ser i ordskiftet i dag, og omfanget av aktiviteter som faller innenfor, synes utviklingen av et tellekantsystem enda mer fåfengt.
Det viser i all tydelighet at nåværende finansieringsmodell er i utakt med den virksomheten som utøves ved våre institusjoner, og at modellen er moden for revidering. Det er stigende forventninger til vår sektor om aktiviteter utover det å drive utdanning og forskning. Det kan vi lese ut av Stortingsmelding 30 om En innovativ sektor og Stortingsmeldingen om arbeidslivsrelevans som er rett rundt hjørnet, Derfor er det interessant å se på hvordan disse aktivitetene er ivaretatt i forslaget til ny lov som skal vedtas før sommeren.
Tredelingen av UH-sektorens samfunnsoppdrag i utdanning, forskning og formidling er i det nye lovforslaget blitt til fire punkter. Utover det faktum at forskning er rykket frem fra andre til første plass, er det mest interessante at oppgaver som vi i dag omtaler som vårt tredje samfunnsoppdrag, finnes igjen i alle fire punktene på listen.
Forskningsformidling er kommet med i punkt a: «utvikle og spre ny kunnskap». Læring hele livet finner vi innbakt i punkt b: «bidra til et høyt kompetansenivå i samfunnet». Sektorens bidrag til verdiskaping i vid forstand finner vi igjen på listens fjerde punkt: «bidra til en miljømessig, sosial og økonomisk bærekraftig utvikling».
Det er imidlertid vårt tredje samfunnsoppdrag i henhold til lovforslaget jeg ønsker å trekke frem her, nemlig at våre institusjoner skal «bygge virksomheten på og utbre forståelse for respekt for menneskeverdet, åndsfrihet, likeverd, demokrati, likestilling og rettstatens prinsipper», i korte trekk dannelse. Dette oppdraget fanges hverken opp av tellekanter, ei heller er det velegnet til å utløse ekstern finansiering. Desto viktigere er det derfor at dannelsesoppdraget ikke tapes av synet i diskusjonen om sektorens rolle i samfunnet. Dagens bruk av begrepet «vårt tredje samfunnsoppdrag» har tatt en dreining i retning indirekte og direkte bidrag til verdiskaping gjennom kompetanseheving, innovasjon og kommersialisering. Dette er udiskutabelt viktig for at våre institusjoner skal kunne videreutvikle sin rolle i samfunnet. Det er imidlertid uheldig om denne begrepsbruken medfører at dannelse, vårt tredje samfunnsoppdrag i forslag til ny UH-lov, ikke får sin fortjente plass i det offentlige ordskiftet om sektorens rolle.
Når ny lov skal vedtas, er det derfor betimelig å utvikle et nytt begrepsapparat som er bedre egnet til å fange opp kompleksiteten i vår sektors virksomhet.
Nyeste artikler
Har varslet behov for å kutte opp imot 100 årsverk. Kun åtte får tilbud om sluttpakke
Tilbake til penn og papir?
Hva vil vi med barnevernspedagogutdanningen?
Risikofylt forskning, pandemier og biovåpen
Åpen forskning muliggjør forskningsnær utdanning
Mest lest
Sjokkmåling: Nær dobling for Frp blant studenter
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt
Khronos lesere med 37 forslag til Årets navn i akademia 2024
Juss-nestor mener Kjerkols fuskesak må behandles på nytt
1107 årsverk visket bort i akademia i 2024