Statistisk sentralbyrå
Trekker rapport om lærerkompetanse
Statistisk sentralbyrås rapport om lærerkompetanse i grunnskolen er trukket tilbake.
![Rapporten viste store forskjeller mellom lærernes kompetanse i ulike fag. Nå er den trukket tilbake. Illustrasjonsbilde.](https://image.khrono.no/506477.webp?imageId=506477&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=85.77&width=968&height=554&format=jpg)
Onsdag ettermiddag sendte Statistisk sentralbyrå (SSB) den uvanlige beskjeden om at de trekker tilbake rapporten «Lærerkompetanse i grunnskolen». Den ble publisert flere steder tirsdag.
Også Khrono skrev om funnene i rapporten.
I en e-post skriver SSB at de har oppdaget en feil ved populasjonsfilen som de brukte i vekting av utvalget til undersøkelsen. Seksjonssjef Jon Olav Folsland forklarer blunderen:
— Istedenfor å kun vekte mot dem som er ansatte i læreryrke i grunnskolen, ble det vektet mot alle ansatte i grunnskolen, uavhengig av yrke. Dette vil si at vi også har inkludert yrkesgrupper der mange ikke har pedagogisk utdanning. Når vi inkluderte disse i populasjonen har det ført til at manglende pedagogisk utdanning og manglende fagkompetanse er blitt overestimert, skriver Folsland, seksjonssjef ved Seksjon for redaksjon og publisering hos SSB.
Som følge av denne feilen, fjerner nå SSB rapporten foreløpig.
— Vi vil foreta korrigeringer før den legges ut på nytt, sier Folsland.
Nyeste artikler
Spionsiktet ville ha møte med departement for pengestøtte
Strümke: «KI vil gjere dei dårlege dårlegare og dei gode betre»
Høysesong for opptak. Disse studentene bruker sommeren på søkerne
NMBU-rektor støtter dekanen som har forventning om 25 prosent inntjening av lønn
Norge har flest lærere per student i høyere utdanning
Mest lest
Her er Nordens beste universitet
Kjerkolifiseringen av norske universiteter må stanses
Nynorskbastion får tyn. «Åtte språkfeil på tre setningar»
Mange blir mer sårbare med ny finansiering. Hvordan skal utslagene fordeles?
Dro inn 150 millioner i 2023 på studenter som henne