Kunstig intelligens

Tar til orde for å tenke nytt om eksamen

KI-sjefen ved UiT Norges arktiske universitet mener den utstrakte bruken av kunstig intelligens blant unge må få konsekvenser for hvordan studentene blir vurdert.

Marko Lukic ved skrivebord med PC
Marko Lukic er KI-leder ved UiT Norges arktiske universitet.
Publisert Sist oppdatert

Marko Lukic, som leder UiTs team for kunstig intelligens (KI), mener det er på høy tid å tenke nytt om eksamen. Bakgrunnen er at flertallet av unge bruker kunstig intelligens i studiene, skriver NRK.

UiT er for tiden i gang med å revidere retningslinjene sine for bruk av KI på eksamen.

— Jeg tror vi er på overtid med å endre måten vi vurderer studentene på, sier Lukic.

Mange bruker KI

NRK viser til en amerikansk studie hvor mer enn 50 prosent av studentene opplyste at de bruker KI regelmessig i studiene, mot bare 22 prosent av de ansatte.

I en fersk norsk undersøkelse gjennomført av Norstat for NRK sa 60 prosent i aldersgruppen 18—29 år at de har brukt ChatGPT i skole-, studie- eller jobbsammenheng det siste året.

Det er i første rekke hjemmeeksamen som byr på utfordringer nå som KI-verktøyer er blitt såpass vanlig. Marko Lukic påpeker at det pedagogisk sett er bedre med for eksempel prosjekt- eller prestasjonsbaserte oppgaver, hvor studentene kan vurderes fortløpende gjennom kurset.

Samtidig stiller han spørsmål ved fremtiden for dagens vurderingssystem.

Hoel: — Får store konsekvenser

Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp) bekrefter overfor NRK at dette er en problemstilling regjeringen er opptatt av.

— Kunstig intelligens kommer til å få store konsekvenser for eksamen og vurdering. Det har det allerede begynt å få, sier han.

Statsråden understreker at vitnemålet studentene får i hånden etter endt utdanning fortsatt skal gi et troverdig og realistisk bilde av kompetansen studenten har.

— Da må denne kompetansen også testes på et vis som danner et troverdig grunnlag, sier han.

Vil ikke ha mer skoleeksamen

Khrono skrev nylig om en arbeidsgruppe ved Universitetet i Bergen som konkluderer med at det vil være nyttig å legge til rette for forsvarlig bruk av KI-verktøy på eksamen.

Professor Jan-Ove Færstad ved Det juridiske fakultet på universitetet har ledet arbeidsgruppen, og uttalte at svaret utfordringene med kunstig intelligens ikke er å gå tilbake til skoleeksamen.

— Vi mener imidlertid at vi bør gå motsatt vei, og i størst mulig grad åpne opp for at studentene kan ta i bruk KI-verktøy i forbindelse med avsluttende vurdering, sa han.

Powered by Labrador CMS