Styremøte

Sykefraværet øker ved Høgskolen i Østfold

De ansatte ved Høgskolen i Østfold er mindre syke enn snittet i sektoren, men fraværet er økende.

Styret ved Høgskolen i Østfold behandler torsdag blant annet rapport om sykefravær blant de ansatte.
Publisert Sist oppdatert

Sykefraværet ved Høgskolen i Østfold har vært økende siden 2022, selv om det historisk sett har vært lavt ved høgskolen. Fraværet ligger fortsatt under et landsgjennomsnitt og det normale i undervisningssektoren.

FAKTA

Dagsorden styremøte Høgskolen i Østfold, 7. mars 2024

Vedtakssaker

  • Årsrapport og årsregnskap - Høgskolen i Østfold - 2023
  • Årsrapport fra AMU 2023
  • Retningslinjer og prinsipper for åpen publisering og forvaltning av forskingsdata ved Høgskolen i Østfold
  • Utlysning av rektorstilling og prosess for lederansettelser
  • Evaluering av styrets arbeid
  • Godkjenning av protokoll fra møte i høgskolestyret - 07.03.2024

Eventuelt

Følg styremøte i Østfold direkte fra klokken 10.00 torsdag 7. mars.

I årsrapporten for arbeidsmiljøutvalget ved høgskolen pekes det på som en forklaring at Høgskolen i Østfold de siste årene vært i en omorganiseringsprosess i tillegg til covid -19/post covid.

I rapporten som behandles på styremøtet torsdag 7. mars, pekes det på at det er variasjon i tallene, men at man skal være oppmerksom på at sykefraværet har vært økende enkelte steder i organisasjonen.

— Vi ser at sykefraværet er varierende, men økende enkelte steder i fakultetene og i administrasjonen. Særlig i Administrasjonen har nesten samtlige avdelinger og seksjoner hatt høyest fravær 4. kvartal 2023, men allikevel er det totale fraværet for 2023 er omtrent det samme som 2022. I fakultetene ser vi den samme utviklingen, heter det i rapporten.

Lavere enn snittet

Samtidig trekkes det fram at tallene fra Statistisk sentralbyrå (SSB) for 3. kvartal 2023 viser et sykefravær på 4,9 prosent for undervisning. 

Det totale tallet for Høgskolen i Østfold i 2023 er 4,62 prosent. Til sammenlikning var sykefraværet 4,16 prosent i 2022. 

Høgskolen har vært gjennom både faglig og administrativ omorganisering de siste årene. I tillegg har evalueringen av administrativ organisering ført til endringer administrasjonen som ble iverksatt fra 01.01.24. 

Rapporten gjør oppmerksom på at Arbeidstilsynet på sine nettsider skriver at negative konsekvenser av denne type endringer kan være arbeidsrelaterte psykiske plager, utrygghet pga. uklare roller, uklare eller nye krav og forventninger, mangel på opplevd kontroll, uro for å miste jobben og konflikter og ryktespredning. 

Vil ansette ny rektor før sommeren

Høgskolestyret skal torsdag også behandle en sak om prosess for å ansette nye rektor. Her legges det opp til at rektor skal ansettes før sommeren. Ny rektor skal først tiltre 1. august 2025.

Til høsten vil man så ansatte resten av lederteamet rundt rektor, i etterkant av at ny rektor er klar.

Powered by Labrador CMS