kunstig intelligens
Studenter frykter at kunstig intelligens skal svekke høyere utdanning
3800 studenter fra 16 land har deltatt i en undersøkelse om hvordan bruk av kunstig intelligens i høyere utdanning påvirker prestasjonene deres.
Over halvparten av studentene som deltok i undersøkelsen Digital Education Council Global AI Student Survey 2024 svarte at de mener overdreven bruk av kunstig intelligens i undervisningssammenheng svekker høyere utdanning.
Det skriver Times Higher Education (THE).
Like mange studenter, altså over halvparten, mener dessuten at bruk av kunstig intelligens påvirket de akademiske prestasjonene deres negativt.
Blir oppfattet negativt
Det er ikke bare studenter som bruker kunstig intelligens i forbindelse med studiearbeidet sitt. Også professorer, undervisere og forelesere verden over, har begynt å bruke de ulike verktøyene i undervisningssammenheng.
I rapporten som er skrevet på bakgrunn av studentundersøkelsen, står det at kurs og forelesninger som har blitt opprettet ved bruk av kunstig intelligens ofte, nærmere bestemt i fire av fem tilfeller, blir oppfattet negativt i forhold til kurs som er laget på «den gode gamle måten».
«Studentene ønsker ikke å bli avhengige av kunstig intelligens, og de ønsker heller ikke at professorene og underviserne skal bli det. De fleste studentene ønsker likevel å involvere kunstig intelligens i utdanningen sin, men de er også svært opptatte av ikke å bli avhengige av de ulike verktøyene», står det i rapporten.
Paradoks
Til tross for de nevnte funnene fra undersøkelsen, innrømmer et betydelig antall studenter at de har brukt kunstig intelligens i forbindelse med utdanningen sin.
Nesten ni av ti svarer at de har brukt ChatGPT eller lignende programmer i studiene sine. Én av fire svarer at de svært ofte begynner med å få ChatGPT til å skrive det første utkastet før de starter på redigeringen selv.
Samtidig kom,er det fram at 86 prosent av studentene er usikre på hvordan regelverket rundt kunstig intelligens egentlig er ved institusjonene deres, noe som ifølge rapporten blant annet skyldes motstridende informasjon og dårlig kommunikasjon mellom studenter og ansatte ved utdanningsinstitusjonene.
58 prosent av de 3800 studentene fra de 16 landene i undersøkelsen svarer at de i økende grad forventer at opplæring i kunstig intelligens skal være en del av studiene deres i årene som kommer.
«Bruken av kunstig intelligens i høyere utdanning er i ferd med å bli den nye standarden, og universitetene må ta grep for å sikre at integreringen skal foregå på en ordentlig måte.», heter det i rapporten.