Forventer en helhetlig kunnskapspolitikk

Publisert - Sist oppdatert
Viserektor Åse Gornitzka, rektor Svein Stølen og prorektor Gro Bjørnerud Mo mener politikken er viktigere enn antall statsråder i regjeringen. Foto: Ketil Blom Haugstulen

Viserektor Åse Gornitzka, rektor Svein Stølen og prorektor Gro Bjørnerud Mo mener politikken er viktigere enn antall statsråder i regjeringen. Foto: Ketil Blom Haugstulen

Ny regjering. Viktigere enn antall statsråder er tross alt politikken til den nye regjeringen, skriver rektor og prorektor ved Universitetet i Oslo.

Regjeringen forhandler i disse dager om både politikk og poster. Spekulasjonene er allerede i gang. Et spørsmål er om Kunnskapsdepartementet (KD) vil få flere statsråder. Men viktigere enn antall statsråder er tross alt politikken.

Statsråd Røe Isaksen la frem en ambisiøs stortingsmelding om utdanningskvalitet for ett år siden. En av de bærende ideene i Kvalitetsmeldingen innebærer å overføre virkemidlene for kvalitet i forskningen til utdanningen, slik at det blir en bedre symmetri mellom to av universitetenes hovedoppgaver: Forskning og utdanning.

Behovet for tettere kobling mellom forskning og utdanning var også Universitetet i Oslos viktigste innspill til revideringen av Langtidsplanen for forsking og høyere utdanning. Forskning og høyere utdanning kan ikke ses hver for seg, og derfor er vi så opptatt av at regjeringserklæringen gjenspeiler dette.

Det kan bli mer utfordrende å se hele utdannings-løpet i sammen-heng dersom departe-mentet deles mellom flere statsråder.
Svein Stølen og Gro Bjørnerud Mo
Rektor og prorektor, UiO

Det er også viktig at grensene mellom videregående utdanning og høyere utdanning bygges ned. Dette er en avgjørende suksessfaktor blant annet for å redusere frafall i høyere utdanning.

Vi vil også bidra til en kvalitetsheving i videregående utdanning gjennom å sikre en god lærerutdanning. UiO har 21 universitetsskoler som vi samarbeider tett med for å videreutvikle lærerutdanningen, skape gode modeller for lærerstudentenes praksis og øke forsknings- og utviklingsarbeid i skolene.

Det kan bli mer utfordrende å se hele utdanningsløpet i sammenheng dersom departementet deles mellom flere statsråder. Det krever i alle fall at statsrådene holder tett kontakt slik at vi unngår at det bygges murer mellom utdanningsnivåene.

Uavhengig av antall statsråder i Kunnskapsdepartementet håper jeg at den nye regjeringsplattformen vil videreføre hovedretningen innenfor vårt felt de seneste årene – særlig med tanke på ambisjonene om at forskning skal utgjøre tre prosent av BNP, økt grunnfinansiering av institusjonene, prioritering av fri prosjektstøtte, flere studentboliger og sterkere samhandling mellom akademia og et mer forskningsintensivt næringsliv og offentlig sektor.

I tillegg har UiO bedt om at særlig følgende momenter vektlegges i en ny regjeringsplattform:

  • Større trykk på utdanningskvalitet og læringsmiljø
  • Prioritering av fremragende forskning og utdanning
  • Det bygningsmessige vedlikeholdsetterslepet i UH-sektoren må løses
  • Strategisk satsing på livsvitenskap
  • Oppfølging av Meld. St. 25 (2016–2017) Et løft for humaniora

Les også: På tide med en egen forskningsminister

debatt

Har du noe på hjertet?

Send oss et debattinnlegg, en kronikk eller en meningsytring. Alle innlegg signeres med fullt navn og tittel.

Innovasjon. En velfungerende offentlig sektor er et fundament i den norske velferdssamfunnet. Vi har gode offentlige velferdsordninger, men må hele tiden spørre oss selv om vi løser oppgavene godt nok, skriver Toril Nagelhus Hernes, prorektor, og Marit Reitan, dekan, begge på NTNU.

Struktur. Eg trur vi neppe har færre – heller fleire – studiestader i dag enn før Hernes sine samanslåingar tidleg i 1990-åra, skriv HiVolda-rektor Johann Roppen, som slår eit slag for dei lokale høgskule- og universitetsfilialane.

Ansettelse. Internasjonalisering må ikke bli et mål i seg selv, på bekostning av kvaliteten til OsloMet, skriver representanter til ansettelsesutvalget på Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, ved OsloMet.