I den nye læreplanen er skaperkraft, programmering, digital sikkerhet og algoritmisk tenkning blant områdene som skal prioriteres. Det gleder et realfaglig hjerte, skriver innleggsforfatter. Foto: Eva Tønnessen

Spennende skolesatsing, men regjeringen har en jobb å gjøre

Læreplan. Tekna Realistene kaller de nye læreplanene for et godt utgangspunkt.

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen presenterte nylig de nye læreplanene som skal være gjeldende fra høsten 2020. Her er skaperkraft, programmering, digital sikkerhet og algoritmisk tenkning blant områdene som skal prioriteres.

Det gleder et realfaglig hjerte.

Regjeringens nye læreplan er et godt utgangspunkt for å skape en moderne skole der kunnskap, skaperglede og forståelse er vektlagt.

Sølve Marie Tegner Stenmark

De nye læreplanene legger opp til mer dybdelæring i undervisningen og mer anvendt bruk av kunnskap. Tekna mener dette er spesielt viktig i realfagene. I læreplanen er algoritmisk tenkning vektlagt, og dette er gode grep.

Når elevene bruker programmering til å utforske og løse problemer, utvikler de samtidig matematisk kunnskap. Forståelse og bruk skaper interesse hos de unge, og er viktig for å bedre rekrutteringen til teknologi- og realfagene ved universitetene og høgskolene.

Samtidig sitter vi igjen med en del spørsmål etter at læreplanen ble presentert.

Vil det settes av nok tid og ressurser til å forberede de mange endringene som kommer i gode profesjonsfaglige team? Vil det settes av nok midler til faglig oppdatering av lærere som skal undervise i nye emner? Vil fokuseringen på programfag gå på bekostning av den almendannende funksjonen som eksempelvis naturfagene har?

Læreplanen svarer ikke tydelig nok på disse spørsmålene.

Tekna organiserer i dag 1500 høyt utdannete realfagslærere, som er klare til å bidra med å utvikle skolen videre. Vi mener regjeringens nye læreplan er et godt utgangspunkt for å skape en moderne skole der kunnskap, skaperglede og forståelse er vektlagt, og der dybdelæring og tverrfaglig samarbeid blir en viktig dimensjon, slik at faglig sterke lærere skal fylle «Norges viktigste rom» - klasserommet.

Det avgjørende nå er at forberedelsen for implementering blir foretatt på en god måte, slik at lærere er godt forberedt til nye temaer, nye undervisningsmetoder og implementering av den overordnede del med sine bærebjelker i alle fagområder. Her har regjeringen en jobb å gjøre.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS