EØS
Reegård: Feil bruk av EØS-avtalen om anbud i staten
— Det blir helt feil at Norge som et perifert land i EØS skal være «den flinkeste i klassen», sier Stein Reegård etter at Nifu mistet millionkontrakt med staten.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
— Det ironiske er at en borgerlig regjering her får råd om å statliggjøre en oppgave som er løst privat. Det har ikke jeg noe imot, men reagerer på en feilaktig begrunnelse.
Dét skriver Stein Reegård, tidligere sjeføkonom og nå EØS-utreder i LO, i en mail til Khrono. Salven fra Reegård kommer etter at det forrige uke ble kjent at forskningsinstituttet Nifu frykter nedbemanning fordi de mister en kontrakt til rundt 16 millioner kroner.
Det er Forskerforum som først kunne fortelle at instituttet har mistet en avtale med Forskningsrådet om å levere offisiell forsknings- og utviklingsstatistikk, alt fra tall på penger som brukes på forskning til publisering av norske forskere. De har har hatt jobben med å levere FoU-statistikken i over 50 år.
For instituttet er det alvorlig, produksjonen av denne statistikken utgjør 15-16 prosent av omsetningen.
Derfor mistet de kontrakten
Så hvorfor mister de den? Regjeringen har kort sagt funnet ut at Nifu ikke kan få et slikt oppdrag uten at det har vært på anbud, de mener avtalen burde ha vært konkurranseutsatt.
Her virvler de endog opp en problemstilling som kan gå helt tilbake til 1996.
Stein Reegård
– Det er fordi Nifu er å betrakte som en privat aktør, og en kan ikke gi dette eksklusivt til en privat aktør uten at det går ut på anbud. Det følger av anskaffelsesreglene til EU, sier departementsråd Petter Skarheim i Kunnskapsdepartementet til Forskerforum.
Fordi departementet ikke vil legge ut offentlig statistikk kan jobben havne hos SSB.
Reegård var medlem av det såkalte Hjelmeng-utvalget som så på organiseringen av statlig og kommunal virksomhet i lys av EØS-avtalen. Som han selv påpeker var han del av et mindretall som avviste et forslag fra flertallet om mer markedslignende innretting av blant annet kommunale kultur- og omsorgsfeil.
EØS-utrederen i LO mener altså at regjeringen gir en feilaktig begrunnelse i saken rundt NIFUs avtale med Forskningsrådet.
Kan gå helt tilbake til 1996
Reegård viser til jusprofessor og EØS-ekspert Finn Arnesen, som ledet utvalget som gransket trygdeskandalen, der en rekke personer var uriktig dømt for å ta med seg trygdeytelser ut av landet, på grunn av feiltolkning av EØS-reglene.
Det blir helt feil at Norge som et perifert land i EØS skal være «den flinkeste i klassen»
Forskerforum viser til at Nifu var en del av Forskningsrådet og at de fortsatt å levere FoU-statistikk dit etter at de ble en uavhengig stiftelse i 1996.
Departementsråd Skarheim sier at de ikke har tatt en vurdering på om det betyr at Forskningsrådet har brutt EØS-reglene siden den gang. Arnesen sier til Forskerforum at reglene om hvilke kontrakter som skal ut på anbud, har ikke blitt strengere med årene.
— Så hvis man mener at dette i dag må legges ut på anbud etter anskaffelsesreglene, er det litt vanskelig å se at man ikke hadde den plikten tidligere, fortsetter han.
Reegård sier dette til Khrono:
— Som det fremgår av professor Finn Arnesens vurdering er jo retten svært uklar og det er uheldig at norske jurister og byråkrater er defensive og påfører staten ekstra kostnader. Her virvler de endog opp en problemstilling som kan gå helt tilbake til 1996.
Skal primært regulere grensekryssende handel
Reegård mener man ville stå sterkt i en argumentasjon om at EU-retten gir staten stort spillerom for hvordan man organiserer myndighetsoppgaver og offentlig oppgaver ellers.
— Å lage nasjonal statistikk er klart en slik oppgave, sier han og avslutter:
— Fremfor alt bør man tenke på at EØS primært skal regulere grensekryssende handel. Her er det ingen interesse fra utenlandsk aktør og risiko for å bli utfordret. Det blir helt feil at Norge som et perifert land i EØS skal være «den flinkeste i klassen».