Internasjonale rangeringer
Rapport: Anklager om elfenbenstårn skal rives ned med rangeringer
Fersk rapport tar til orde for å måle universitetenes samfunnsengasjement. UiO-rektor Svein Stølen er skeptisk.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
«Folk er stadig mer skeptiske til verdien av universiteter. (...) Enkelte i media, politikken og offentligheten ser på universitetene som 'elfenbentstårn', frakoblede relikvier som ikke makter å følge med i en raskt skiftende verden og et dynamisk arbeidsmarked.»
Advarselen serveres i en fersk rapport fra britiske King’s College London, amerikanske University of Chicago og australske University of Melbourne. Rapporten er skrevet av topper fra de tre universitetene.
For å møte anklagene og demonstrere universitetenes betydning tar forfatterne til orde for å måle institusjonenes samfunnsmessige engasjement, og inkludere det i globale universitetsrangeringer.
— I en tid da universiteter i mange land søker støtte fra regjeringer og skattebetalere for å dempe virkningen av Covid-19, har universitets- og høgskolesektoren et reelt behov for å demonstrere bedre alle godene ved sektoren for samfunnet, sier Jonathan Grant, professor og vice president ved King's College i London til nyhetsbyrået PA Media.
Han hevder videre at «et nytt system som anerkjenner disse godene vil forsikre offentligheten og studentene om at de får valuta for pengene, og stimulere institusjoner til å gjøre mer for lokalsamfunn og samfunn rundt om i verden».
Ikke veldig happy
Rektor Svein Stølen ved Universitetet i Oslo (UiO) er alliert med King's College gjennom universitetsalliansen Circle U. Behovet for å demonstrere den samfunnsmessige betydningen er Stølen enig i, men han er lunken til forslag om mer rangering av universitetene.
— Jeg er generelt ikke veldig happy for rangeringer, men det er ekstremt viktig å vise hva vi faktisk bidrar med til samfunnet, sier han til Khrono.
Stølen retter fingeren mot EU-toppmøtet forrige uke. Der ble EU-kommisjonens opprinnelige forslag til budsjett for forskningsprogrammet Horisont Europa barbert fra 94,4 milliarder til 80,9 milliarder euro.
— I en tid preget av en pandemi som krever transnasjonale løsninger for forskning, klarer man ikke å få EU til å prioritere det høyere. Det viser kanskje at vi ikke klarer å vise betydningen av vitenskap og forskning. Men om det er rangeringer som skal til, er jeg ikke så sikker på, sier rektoren ved UiO.
Mener det er vanskelig å måle
En av grunnene til at Stølen er skeptisk er at det er vanskelig å måle samfunnsmessig betydning.
I rapporten streker forfatterne opp åtte indikatorer de mener universitetene kan måles etter, fra samfunnets oppfatning av universitetet, til karbonavtrykk og andelen studenter som deltar i frivillighet i regi av universitetet.
— Det er ikke lett å måle. Vi vet at vitenskap og grunnleggende kunnskap har samfunnsmessig effekt, men det kan ta lang tid. En kan ende med å velge parametre som ikke viser den virkelige verdien av universitetene og forskningen, da går vinningen opp i spinningen. Jeg tror mer på å engasjere seg i samfunnet og jobbe med egne prosesser, sier Stølen.
Stølen om elfenbenstårn: — Det er en myte
Han viser til at det dessuten er stor forskjell på virkeligheten for norske universiteter og universitetene i Storbritannia, USA og Australia, som er sterkt avhengig av eksterne midler og skolepenger og er i en hardere konkurranse.
— Koronaepidemien har vist at vi har den beste måten å finansiere universitetene på. Vi ser at de sliter mer enn nordiske universiteter, så vi skal være glade for den nordiske modellen, sier UiO-rektoren og legger til:
— Jeg tror ikke vi vil påvirkes så mye av en slik måling, og kanskje ikke legge inn så mye krefter for å glinse for offentligheten, det er viktigere hva vi gjør faglig.
Han avviser at universitetene er frakoblede elfenbenstårn.
— Det er en myte, sier rektoren.
Advarer mot å være besatt av rangeringer
Heller ikke i Storbritannia er alle like overbevist.
Generalsekretær Jo Grady i University and College Union (UCU) sier til PA Media at det bør oppmuntres til en bredere anerkjennelse av universitetenes betydning, men legger til at «the obsession with chasing rankings of any stripe is a result and failure of attempts to let the market drive higher education».
— I disse tider er det viktigere for universitetene å jobbe sammen for å demonstrere de mange godene ved høyere utdanning, enn å konkurrere mot hverandre, mener Grady.