Den lange veien mot universitet
Universitet. Nå er det vedtatt: Høgskolen i Oslo og Akershus er OsloMet - Storbyuniversitetet.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Kongen i statsråd har gitt klarsignal: 2018 er året Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) blir det andre universitetet i hovedstaden.
På regjeringens nettsider kom det som kunngjøring fra Kongen i statsråd klokken 11.30: «Med hjemmel i lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler § 1-2 annet ledd godkjennes Høgskolen i Oslo og Akershus som universitet med navnet OsloMet – storbyuniversitetet fra 12. januar 2018.»
Utdanninger som strekker seg 200 år tilbake
Det har vært en lang prosess. Historien til Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) strekker seg nesten like langt tilbake i tid som de som kaller seg Norges eldste universitet - naboen litt høyere opp i gata - Universitetet i Oslo.
HiOA ble etablert 1. august 2011 gjennom en fusjon mellom Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Akershus. Formålet med sammenslåingen var å skape sterke og brede fagmiljøer innenfor utdanning og forskning.
De to høgskolene vedtok høsten 2010 en felles «Strategi for universitetssatsing».
HiOAs historie består av flere og omfattende fusjonsprosesser og innbefatter utdanninger ved utdanningsinstitusjoner som har eksistert i opp mot 200 år.
Skriver historien til HiOA
Forsker Jan Messel skriver historien til HiOA. Gjennom et flerårig prosjekt har han dokumentert mange ulike historier blant forløperne til dagens høgskole og morgendagens universitet.
Det hele skal ende opp i et stort bokprosjekt, en utstilling med mer, som skal lanseres og avdukes i 2019.
Nå som det er vedtatt at HiOA skal bli universitet, ber vi Messel ta oss med på en reise tilbake i tid. Når startet forløperne opp til det som i dag heter Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), og hva har vært de viktigste milpælene og hva er det viktigste HiOA som universitet må ta med seg på veien videre?
Bratt utvikling siden 70-tallet
— Sånn i store årstall er det klart prosessen for å bli høgskoler på 70- og 80-tallet, til sammenslåingen i 1994 da vi fikk Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Akershus, samt den store sammenslåingen i 2011 der høgskolene ble slått sammen og satsingen mot å bli universitet for alvor skjøt fart, noen av de aller viktigste synlige begivenhetene, sier Messel, men legger til:
— Selv synes jeg det er veldig spennende å se på den delen av høgskolens historie som viser at profesjonsutdanningene her har historie langt tilbake i tid, og at mange av utdanningene har båret preg av ikke bare å utdanne folk til et arbeidsliv, men også hatt en dannende og kulturbærende betydning og verdi, sier Messel.
Han trekker fram at man ser slike trekk både i lærerutdanning, sykepleieutdanning men også i det som er forløperne til dagens Institutt for produktdesign.
— Produktdesign startet jo egentlig som en utdanning med fokus på husflid for menn, deretter gikk de inn i en faste som lærerutdannere, mens de i dag er over i en ren designutdanning, trekker Messel fram.
— Stolte tradisjoner
— Hva er det viktigste HiOA bør ta med seg inn i sin nye status som universitet?
— Når de gamle universitetene trekker fram sine verdifulle tradisjoner som bærere av kunnskapsutvikling, så har høgskolen også sine verdifulle tradisjoner. Utdanningen har hatt stor betydning ikke bare som leverandører av yrkesutøvere men også som bærere av kultur og tradisjoner, sier Messel.
Høgskolen bygger på svært mange ulike profesjonsutdanninger, og vi er en viktig leverandør av arbeidskraft innenfor mange fagfelt. Dette er også verdier som det er viktig å dra med seg inn i den nye hverdagen som universitet.
Jan Messel
Messel trekker så fram utdanningens nære tilknytning til yrkesliv og det mange vil kalle praksisfeltet.
— Høgskolen bygger på svært mange ulike profesjonsutdanninger, og vi er en viktig leverandør av arbeidskraft innenfor mange fagfelt. Dette er også verdier som det er viktig å dra med seg inn i den nye hverdagen som universitet, sier han.
200 år gamle «røtter»
Det startet med jordmorutdanningen allerede i 1818. I 1873 og 1875 kom forløperen for ingeniørutdanningen og estetiske fag til, det siste gjennom Den kvindelige Industriskole i Christiania.
Forløperen til dagens Institutt for produktdesign startet opp på Blaker i Akershus i 1917, mens husstell-lærerinneskolen, som også er en viktig del av røttene til HiOA, ble etablert på stabekk i 1909.
Fra fagskoler til høgskoler
Oppgraderingen fra fagskoler til høgskoler skjedde for mange på 1970-tallet, for helsefagutdanningene tidlig på 1980-tallet.
Det ble samtidig etablert et statlig system for de høgskolene som var statlige og som etter hvert ble statlige.
For å bidra til koordinering og styring av de statlige høgskolene ble det i 1977 etablert et regionalt høgskolesystem. Det regionale høgskolestyret hadde ansvar for å planlegge og utrede organiseringen av høgskolene og virksomheten i regionen. En viktig oppgave var å koordinere og utvikle samarbeid om utdanning og forskning og utviklingsarbeid. Til styrking av FoU-virksomheten fikk styret tildelt felles stipendmidler for fordeling. Det ble i tillegg etablert felles forskerkurs.
20 høgskoler blir Høgskolen i Oslo
Ved starten av 1990-årene ble det en stor vekst i studieplasser og det ble åpenbart at høgskolene i alle regioner måtte bidra til veksten, beskriver HiOA i sin søsøknad om å bli universitet.
Nye muligheter åpnet seg ved blant annet lokaliseringen av lærerutdanning og helsefag på Frydenlund med etablering av Bislet høgskolesenter i 1992.
Høgskolen i Oslo ble opprettet 1994 med en sammenslåing Bislet høgskolesenter med 12 andre høgskoler.
Bislet høgskolesenter hadde frem til 1994 bestått av 8 høgskoler:
- Sagene lærerhøgskole, Oslo lærerhøgskole, Bioingeniørskolen i Oslo, Radiografhøgskolen, Mensendieckskolen, Fysioterapihøgskolen og Ergoterapihøgskolen.
De tolv andre som var med i fusjonen var
- Aker sykepleierhøgskole, Barnevernsakademiet, Norges kommunal- og sosialhøgskole, Norges Journalisthøgskole, Oslo ingeniørhøgskole, Statens bibliotek- og informasjonshøgskole, Statens lærerhøgskole i forming, Oslo, Statens reseptarhøgskole, Statens sykepleierhøgskole, Ullevål sykepleier høgskole, Økonomisk College og Østlandets musikkonservatorium (overført til Norges musikkhøgskole 1996).
Fem høgskoler blir Høgskolen i Akershus
Høgskolen i Akershus omfattet fem tidligere høgskoler: Oslo og Akershus vernepleierhøgskole, Stabekk høgskole, Statens lærerhøgskole i forming, Blaker, Statens yrkespedagogiske høgskole og Sykepleierhøgskolen i Lørenskog.
Stabekk høgskole ble etablert i 1985 gjennom en sammenslåing av Statens husstellærerhøgskole, Statens skole for husøkonomer og Statens skole for kostholdsøkonomer.
Samarbeidet mellom HiAk og HiO startet i 2008 og medførte at styrene for begge høgskolene i oktober 2008 gjorde prinsippvedtak om sammenslåing, med felles visjon og mål for den nye institusjonen om å ta sikte på å bli universitet for utdanning og forsking om profesjonsfagene.
Nye overdragelser etter 2011
Etter at Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Akershus ble til en samlet høgskole har HiOA også fått inn under sine vinger fire forskningsinstitutter.
Dette er:
- AFI, NOVA, NIBR og SIFO.
Til sammen utgjør disse det som i dag heter Senter for velferds- og arbeidslivsforskning - SVA.
I tillegg har HiOA et annet senter; Senter for profesjonsstuduier - SPS.
Kjerringa mot strømmen - i sentrum
I sin omtale av sitt historieprosjekt skriver Messel at forhistorien til, og etableringen av og utviklingen av de to høyskolene fram mot en felles høyskole og et eventuelt universitet er en viktig del av nyere norsk utdanningshistorie. Etableringene og den videre utviklingen må sees i sammenheng med den nasjonale utdannings- og forskningspolitikken.
— En studie av HiOAs historie vil derfor også gi et viktig bidrag til denne historien. Andre høyskolehistorier har konsentrert seg om det viktige elementet av desentralisering og distriktsutbygging som lå i høyskoleutviklingen på 1970- og 1980-tallet og plassert høyskolene i et regionalt perspektiv, beskriver messel og legger til:
— Våre to høyskoler ble derimot etablert i den mest sentrale delen av landet med utgangspunkt i allerede tunge og etablerte utdanningsmiljøer. Flere viktige temaer og problemstillinger kan reises ut fra et slikt perspektiv.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!