Et nytt universitet

Publisert - Sist oppdatert
Foto: Ketil Blom Haugstulen

Foto: Ketil Blom Haugstulen

Nytt universitet. I dag har det hendt noe som ikke har skjedd på 207 år. Stor-Oslo har fått et nytt universitet, skriver Curt Rice, rykende fersk universitetsrektor ved OsloMet - Storbyuniversitetet.

I dag kan våre mer enn 20.000 studenter og 2000 ansatte gå inn i helgen som studenter og ansatte ved Norges tredje største universitet, OsloMet – Storbyuniversitetet. Oslo, den første byen i Norge med to universiteter, styrker dermed sin status som landets kunnskapshovedstad.

OsloMet skal først og fremst skal være en ledende leverandør av forskningsbasert kunnskap for velferdssamfunnet.
Curt Rice
Rektor, OsloMet

Universitetsstatusen er en anerkjennelse av viktig arbeid som gjøres av studenter og ansatte ved OsloMet. I dag retter jeg først og fremst en takk til dem for den enorme utviklingen i forskning og utdanning vi har hatt de siste årene.

Prosessen frem mot å bli universitet har vært en sterk driver og motivasjon i organisasjonen i over 10 år. Nå blir det neste store målet å realisere våre ambisiøse mål for dette nye universitetet.

OsloMet skal først og fremst skal være en ledende leverandør av forskningsbasert kunnskap for velferdssamfunnet. Vi skal utnytte fordelene ved å være et urbant universitet, med regionale og nasjonale oppgaver og med et tydelig internasjonalt preg. Og vi skal være en profesjonell organisasjon med engasjerte studenter og medarbeidere, med en velfungerende infrastruktur.

Dette skjer i en tid der samfunnet og arbeidslivet er i rask utvikling. Teknologi skaper nye muligheter og utfordringer, byene vi holder til i endrer seg, det samme gjør Norge og verden. Dermed endres også kravene til hva det vil si å drive utdanning og forskning.

Å være sykepleier, lærer, journalist eller ingeniør i dag er ikke det samme som det var for fem år siden, og det blir neppe det samme om fem år. For å forbli relevante gjennom hele karrieren, må kandidatene fra OsloMet ikke bare kunne følge med på utviklingen, de må også kunne være med på å forme den.

Å være universitet er heller ikke det samme som det var og det vil trolig fortsette å endre seg. På samme måte som våre kandidater må tilpasse seg nye tider, må også vi være med på å utvikle innholdet i universitetsrollen.

Våre ansatte har æren for at vi har holdt tritt med utviklingen og leverer sterke kandidater til et moderne arbeidsliv. I årene som kommer skal vi fortsette å legge til rette for at de kan videreutvikle fag, undervisning og forskningsarbeid.

Utdanning er ikke lenger noe vi lenger kan drive med i noen år og så bli ferdig med. Derfor skal ikke et vitnemål fra OsloMet markere slutten på utdanningen, men etablering av det vi håper kan bli et livslangt forhold. Vi ønsker at våre kandidater skal komme tilbake til oss gjennom hele karrieren og vi ønsker å være tilstede hos deres arbeidsgivere. Da kan de fylle på med kunnskap mens vi kan være i stadig dialog om utviklingen i deres profesjoner.

Skal vi være en del av livet til studentene våre også etter de er uteksaminert, må utdanningstilbudene våre være tilpasset livslang læring. Vi ser en utvikling der utdanning i økende grad også må skje utenom den klassiske campusbaserte utdanningen. Vi må bli lettere tilgjengelige. Digitale løsninger kan hjelpe oss med å fornye utdanningene, undervisningen og hvordan vi kommuniserer og setter oss bedre i stand til å tilby livslang læring der folk er, når de trenger det.

I dag har det hendt noe som ikke har skjedd på 207 år. Stor-Oslo har fått et nytt universitet. Med to universiteter i samme by, som faglig utfyller hverandre godt, styrker vi nå tilbudet av høyere utdanning som dekker regionens kompetansebehov.

OsloMet leverer kunnskap som løser samfunnets utfordringer. Våre utdanninger er utviklet og fornyet i tett samarbeid med praksis og arbeidslivet. Kandidater fra OsloMet gjør en forskjell men forskere og lærere utvikler ny viten og ny praksis for å møte utfordringene i framtidas arbeidsliv og i velferds-Norge.

debatt

Har du noe på hjertet?

Send oss et debattinnlegg, en kronikk eller en meningsytring. Alle innlegg signeres med fullt navn og tittel.

Jeløya. Innholdet i ny regjeringsplattform er gode nyheter for studentene også i den kommende fireårsperioden. Gode nyheter for studentene er gode nyheter for meg, skriver utdanningspolitisk talsperson for Høyre på Stortinget.

Taushet. Hvorfor lærer vi så lite om hvordan man skal delta i debatten, når vi skal bli aktive deltakere i demokratiet, spør bachelorstudent Kristin Aldridge.