Nesten halvparten av BIs studenter er på etter- og videreutdanning. BI-rektor Inge Jan Henjesand (t.v.) og prorektor Bendik Meling Samuelsen fortalte Oslo Rector Summit hvordan de jobber med nettopp livslang læring og digitalisering, som var tema for årets utgave av lederkonferansen. Foto: Nils Martin Silvola
Nesten halvparten av BIs studenter er på etter- og videreutdanning. BI-rektor Inge Jan Henjesand (t.v.) og prorektor Bendik Meling Samuelsen fortalte Oslo Rector Summit hvordan de jobber med nettopp livslang læring og digitalisering, som var tema for årets utgave av lederkonferansen. Foto: Nils Martin Silvola

BI-rektor: «Heltidsstudenten er i ferd med å gå ut på dato»

Livslang læring. Når studenter forventer å kunne sette sammen sin egen studiehverdag, må institusjonene tilrettelegge for det, sa BI-rektor Inge Jan Henjesand da Oslo-rektorer og andre sektorledere møttes til Oslo Rector Summit.

Publisert   Sist oppdatert

— Vi kommer til slutt ikke til å ha heltidsstudenter lenger, iallfall ikke på BI og kanskje ikke ved andre institusjoner heller. De fleste har en eller annen jobb ved siden av, noe som gjør at de må prioritere tiden sin. Heltidsstudenten er i ferd med å gå ut på dato, sa BI-rektor Inge Jan Henjesand.

Han presiserer i etterkant at utsagnet ikke var ment som noen entydig konklusjon, men et spørsmål som oppspill til diskusjon, da en rekke rektorer og andre fra institusjonsledelse i Oslo-området møttes til den andre utgaven av Oslo Rector Summit i regi av OsloMet.

Fakta

Institusjoner på Oslo Rector Summit 2018

  • OsloMet
  • UiO
  • BI
  • VID Vitenskapelige høgskole
  • Forsvarets høgskole
  • Bjørknes høyskole
  • Norges dansehøyskole
  • Norges musikkhøgskole
  • Lovisenberg diakonale høgskole
  • Politihøyskolen
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU)
  • Norsk Gestaltinstitutt Høyskole
  • Høyskolen Kristiania

OsloMet-rektor Curt Rice har tatt initiativ til ledermøtet, som i år hadde livslang læring og digitalisering som tema.

Heltid og deltid smelter sammen

Nesten halvparten av studentene ved private BI tilhører en form for etter- eller videreutdanning, og Henjesand trakk opp hvordan han ser for seg mer flytende skiller mellom hva som tilbys til og kreves av heltids- og deltidsstudenter i framtiden.

Jeg tror vi blir tvunget til å løse opp, og at heltids- og etterutdanninger kan smitte over på hverandre.
Inge Jan Henjesand
Rektor, BI

— Unge som er vant til å håndtere teknologi og sette sammen inntrykkene sine på sin egen måte, kommer også til å ville velge sin egen læringsmodell. Jeg tror vi blir tvunget til å løse opp, og at heltids- og etterutdanninger kan smitte over på hverandre, sa Henjesand, og la til:

— Vi kan komme til å ligne på mediebransjen, ta NRK som eksempel. Da jeg vokste opp, hadde vi én kanal. Rakk man ikke et program, gikk man glipp av det. Nå kan man se hva man vil, når man vil. Utdanning kommer også til å gå fra en slik lineær modell, der vi setter opp forelesninger og forventer at studenter setter av tid til å møte opp, til en hverdag der studenter setter sammen sin egen studiehverdag. Det må vi tilrettelegge for.

Rice: For smalt bilde

Prorektor Bendik Samuelsen Meling fortalte i sin presentasjon av BIs arbeid med livslang læring og digitalisering at de er opptatt av å være tydelig på at etter- og videreutdanning ikke prioriteres under heltidsprogrammene:

— Skal vi lykkes med dette, må vi ikke jobbe med etter- og videreutdanning som en tilleggsaktivitet. Det er en like sentral del av virksomheten vår som heltidsprogrammene, sa Meling.

OsloMet-rektor Curt Rice sier framtidsscenariet fra BI-rektor Henjesand er spennende å tenke på.

— Jeg oppfatter det som at han sier at vi må komme bort fra å tenke hovedsakelig på tradisjonelle heltidsstudenter, og det tror jeg er helt riktig. Det vil nok alltid finnes et marked for heltidsprogrammer, men et større fokus på gode deltidsopplegg og livslang læring er helt nødvendig, sier Rice.

— Hvordan ligger OsloMet an i så måte?

— Vi ligger dårlig an, men det er i det minste en problemstilling vi er oppmerksom på og som vi diskuterer, og så har vi noen øyer som skiller seg positivt ut, som vår School of management. Men generelt i akademia snakkes det om heltidsstudentene som gjennomfører på normert tid som det normale, mens alt annet er avvik fra det normale. Det blir for smalt et bilde, både av tingenes tilstand i dag og i alle fall for hvordan det kommer til å se ut i framtiden.

Besøk fra USAs største universitet

Rektor Rice var godt fornøyd med årets rektormøte og valget av tematikk.

— Livslang læring og digitalisering er felter som akkurat nå har høy politisk prioritet, og de har et grensesnitt som blir stadig mer viktig, sier Rice.

Innledningen på årets rektor-summit var ved Greg Fowler, president for Southern New Hampshire Universitys «globale campus».

Institusjonen kan kalle seg USAs største universitet takket være fokuset på nettlæring: De opplyser å ha rundt 3000 heltidsstudenter «on campus», men mer enn 90.000 studenter på nettprogrammene sine.

Greg Fowler fra SNHU, Southern New Hampshire University. Foto: Sonja Balci, OsloMet
Greg Fowler fra SNHU, Southern New Hampshire University. Foto: Sonja Balci, OsloMet