Debatt ● Svein Stølen og Rita Elisabeth Hvistendahl
Opptakskravet til PPU må endres
Det er på tide å revurdere kravet om mastergrad for opptak til praktisk-pedagogisk utdanning, skriver rektor Svein Stølen og dekan Rita Elisabeth Hvistendahl ved Universitetet i Oslo.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) har over lang tid rekruttert rundt 2500 lærere og lektorer årlig til ungdomsskolen og videregående skole. I 2019 kom det et nasjonalt krav om at studentene måtte ha fullført en mastergrad for å ta ettårig PPU, og veien til lærerutdanning med PPU ble seksårig.
Siden har tallet på PPU-kandidater falt. I fjor uteksaminerte PPU nesten ett tusen færre kandidater enn før masterkravet ble innført. Flere enn før har undervisningskompetanse i bare ett skolefag, mens skolene trenger lærere som kan undervise i minst to fag. Masterkravet ser også ut til å ha rammet realfagene spesielt hardt. På landsbasis er antall PPU-kandidater med realfag nesten halvert.
Det nasjonale masterkravet til PPU ble innført etter at grunnskolelærerutdanningen ble femårig. Målet har vært å styrke PPU-kandidatenes lærerkompetanse. Resultatet er et annet: Langt færre lærere utdannes, flere har mindre skolerelevant fagbakgrunn enn før, og realfagslærere er blitt sjeldnere.
Det er på tide å revurdere kravet om mastergrad for opptak til PPU. En bachelorgrad med to skolefag og PPU er en god fireårig lærerutdanning som kan bygges på med en mastergrad.