Statsråd Iselin Nybø understreker at regjeringen satser på kvalitet. Foto: Siri Øverland Eriksen
Statsråd Iselin Nybø understreker at regjeringen satser på kvalitet. Foto: Siri Øverland Eriksen

Nybø: Vi satser på utdanning, Waaler

Utdanning. Statsråd Iselin Nybø er enig med prorektor Nina Waaler ved OsloMet i at koblingen mellom forskning og utdanning må bli enda sterkere enn signalisert i langtidsplanen.

Publisert

Den reviderte langtidsplanen for forskning og høyere utdanning har viet utdanning langt mer plass i forhold til forskning, enn tidligere. For å ytterligere løfte dette, har vi i tillegg jobbet aktivt for å sikre midler til en opptrappingsplan for kvalitet i høyere utdanning. De neste fire årene vil regjeringen bruke 250 millioner kroner på dette.

Jeg er enig i at universitets- og høgskolesektoren med fordel kan gjøre mer for å sikre at gode forskningsresultater kommer utdanningene og studentene til gode.
Iselin Nybø (V)
Forsknings- og høyere utdanningsminister

Den reviderte langtidsplanen bygger blant annet på Kvalitetsmeldingen og de tiltakene som ble presentert der. For at studentene skal lære mer og bedre, ønsker vi at fagmiljøene og utdanningsinstitusjonene skal utvikle og forbedre utdanningene, og dele kunnskap om nye læringsformer og digitale verktøy. Tettere kobling mellom forskning og utdanning er en del av dette arbeidet.

I tillegg har vi satset på meritteringssystemer og innført krav om utdanningsfaglig kompetanse i stillingene som førsteamanuensis og professor. Jeg mener derfor at vi har kommet et godt stykke lenger når det gjelder koblingen mellom forskning og utdanning i den reviderte langtidsplanen. Samtidig er jeg enig med Nina Waaler når hun i Khrono understreker at koblingen må bli enda sterkere framover.

Det er bakgrunnen for at et av de viktigste tiltakene i Kvalitetsmeldingen var opprettelsen av Nasjonal arena for kvalitet i høyere utdanning, der ulike kvalitetsvirkemidler blir samlet, deriblant ordningen med Sentre for fremragende utdanning.

I 2019 foreslår vi å styrke kvalitetsarenaen med 25 millioner kroner. Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (DIKU) har ansvaret for å forvalte arenaen. Opprettelsen av DIKU er i seg selv et viktig tiltak for å fremme kvalitet i høyere utdanning. Denne høsten lyser DIKU ut inntil 40 millioner kroner til prosjekter der dyktige fagfolk får muligheten til konkurrere om penger som vil gi rom til å forbedre, utvikle, evaluere og spre kunnskap om blant annet studentaktive læringsformer og læringsfremmende vurderingsformer.

Ellers har Waaler både gode spørsmål og innspill i sitt innlegg. Jeg er enig i at universitets- og høgskolesektoren med fordel kan gjøre mer for å sikre at gode forskningsresultater kommer utdanningene og studentene til gode. Jeg synes også at Waalers tanker om hvorvidt UH-sektoren er rigget på best mulig måte for å koble forskning og utdanning er spennende, og jeg deler forventingene om at Forskningsrådet og DIKU skal ha god dialog om forskning og utdanning.

For selv om den reviderte langtidsplanen gjør koblingen mellom forskning og utdanning tydeligere, så er vi ikke i mål. Det er mer å gå på, og erfaringen er at det er krevende å få det til. Det krever samspill mellom våre overordnede tiltak og sektorens ansvar for å ta tak i samarbeidet mellom forskning og utdanning i det daglige arbeidet.

Nå som langtidsplanen er lagt frem, så skal vi sammen jobbe for å oppfylle den. Det er i høyeste grad rom for innspill og gode forslag til hvordan vi og sektoren kan jobbe for å knytte forskning og utdanning enda tettere sammen.