Vår prioriterte oppgave nå er å sørge for at lektorstudentene opplever enda større sammenheng i studiet, mottar mer studentaktiv undervisning, og opplever jevnere belastning gjennom studiet, skriver Jan Frode Hatlen. Illustrasjonsfoto fra NTNU: Skjalg Bøhmer Vold

NTNUs lektorutdanninger er på rett vei

Lektor. Gjennomføringsgraden for lektorutdanningene er for lav. Vi kjenner problemet og har allerede tatt grep, skriver Jan Frode Hatlen ved NTNU.

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nokut presenterte nylig en kartlegging av lektorutdanningene i Norge. Pedagogstudentenes leder Frank Alexander Bræin skriver i et innlegg i Khrono at det er på tide at søkelyset rettes mot lektorutdanningene, for utdanningene står ovenfor en rekke utfordringer, spesielt svak gjennomføring i studiene.

De viktigste tiltakene er knyttet til mottak, trivsel og tilhørighet.

Jan Frode Hatlen

Vi støtter Bræin langt på vei i behovet for mer oppmerksomhet om lektorutdanningene, og ønsker en meldt evaluering fra Nokut velkommen. Vi vil imidlertid understreke at NTNU tar utfordringene til lektorutdanningene på alvor, og vi er ikke passive til dem.

NTNU har store ambisjoner for våre lektorprogram, og for våre lektorstudenter. Noe av styrken i vår matriseorganisering av lektorløpet er at våre studenter møter fagmiljøer som er helt i front på sine fagområder. Vår ambisjon er å utdanne lærere for fremtiden, ikke bare for det kommende tiåret. En NTNU-lektor skal være en god lærer, ha god relasjonskompetanse, være en god leder – og en solid fagperson.

Gjennomføringsgraden for lektorutdanningene er for lav. Pedagogstudentene mener vi ikke trenger å vente på en Nokut-evaluering for å ta grep, og det er viktig å understreke at vi kjenner problemet og allerede har tatt grep. I 2015 fikk NTNU utarbeidet en egen rapport om frafall i våre lektorutdanninger. I etterkant har lektorprogrammene våre gjennomført flere endringer som har medført at NTNU kan vise til stadig bedre gjennomføring. Vi ser for eksempel flere aktive studenter på kullene midt i studiet nå enn noen år tilbake.

De viktigste tiltakene er knyttet til mottak, trivsel og tilhørighet. For 2020 ble det for eksempel bevilget midler til såkalte identitetsareal, arealer forbeholdt lektorstudenter som er egnet for faglig-sosial omgang og samarbeid. Et slikt areal er nå underveis på campus Dragvoll for hum-sam-lektorstudenter, og et på campus Gløshaugen for realfagslektorstudenter.

På Nokuts frokostseminar tok studentene opp NTNUs utfordringer ved våre lektorprograms femte semester. NTNUs Forvaltningsutvalg for femårig lektorutdanning trinn 8-13 opprettet tidligere i år en arbeidsgruppe, som har jobbet store deler av 2019 med å utrede saken, og komme med forslag om nye programstrukturer. Rapporten er nå levert og blir nå diskutert på ulike nivåer ved NTNU. Vi ønsker å gjennomføre dyptgående endringer som virker, og bruker derfor tid og ressurser på å finne de beste løsningene.

Vår prioriterte oppgave nå er å sørge for at lektorstudentene opplever enda større sammenheng i studiet, mottar mer studentaktiv undervisning, og opplever jevnere belastning gjennom studiet. Vi finner mye inspirasjon hos andre institusjoner, og er av den grunn også positive til en evaluering av lektorutdanningene fra Nokut. Inntil en slik evaluering foreligger fortsetter vi vårt kvalitetsarbeid, i godt samarbeid med studentene, våre ansatte og praksisfeltet.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS