NY UNDERSØKELSE

NMBU størst på sosiale medier

En fersk undersøkelse viser at NMBU er det universitetet som gjør det best på nett.

Campus NMBU. Urbygningen
Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

FAKTA

Dette viste undersøkelsen

  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet har 10 følgere per registrert student og er dermed det universitetet med flest følgere per antall registrerte studenter.
  • Ser man på absolutte tall er det Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet med sine over 281.000 tilhengere det mest fulgte universitetet i Norge på sosiale medier.
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet har mer enn fem ganger så mange følgere på sosiale medier sammenlignet med Universitetet i Agder.
  • LinkedIn er plattformen med flest følgere. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet har hele 137.000 følgere på LinkedIn, langt mer enn nummer to som er Universitetet i Bergen med 68.000 følgere.
  • Universitetet i Oslo har flest følgere på Facebook med mer enn 105.000 følgere, mens Universitetet i Agder bare har 4000 følgere på Facebook.
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet er veldig aktivt på YouTube med over 14.000 følgere.
  • Topp tre blant de mest populære universitetene på sosiale medier per registrert student er Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Universitetet i Bergen og Universitetet i Stavanger.
  • De tre minst populære universitetene på sosiale medier per registrert student er Universitetet i Agder, Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet og Nord universitet.

    Kilde: Focus On Listening

En fersk undersøkelse publisert 12. juli av Focus On Listening viser hvordan norske universiteter og høgskoler bruker sosiale medier. Målet med undersøkelsen var å finne ut hvem som var det mest populære universitetet blant brukerne online. Ifølge undersøkelsen er det NMBU som er det universitetet som er mest populære per registrerte student, mens NTNU er det mest fulgte universitetet i landet på sosiale medier.

Daglig leder Rasmus Sørensen sier til NMBU at de har gjennomført undersøkelsen på bakgrunn av at de eier en transkriberingsplattform, som digitalt brukes av mange studenter i Norge, Danmark og Sverige.

Tabellen viser antall følgere på sosiale medier per antall registrerte studenter

– Mange vil nok tro at det er et universitetene med et bredt utdanningsutvalg, som for eksempel Universitetet i Oslo, som har flest følgere. Men faktisk er det NMBU som har flest følgere på sosiale medier per registrert student, sier Sørensen.

Merkevarebygging prioriteres

– Vi ser på kjennskapsmålinger at vi stadig blir lagt mer merke til. Så ser vi det vel også på en god søkning til studiene våre. Samt at næringslivet er blitt mer oppmerksomme på oss og tar mer kontakt om mulige samarbeid, sier rektor Sjur Baardsen.

Undersøkelen viser at NMBU har 10 følgere per registrert student. Til sammenligning har den som er nederst på lista, UiA, 3.2 følgere per student.

– Vi er fornøyde med at et så lite universitet kan være så synlige. Det er verdt å legge merke til, sier Baardsen.

LES VIDERE ETTER ANNONSEN

FÅ NYHETER PÅ MOBILEN
Last ned Khrono-appen!

Download on the App Store Tilgjengelig på Google Play
Powered by Labrador CMS