NY UNDERSØKELSE
NMBU størst på sosiale medier
En fersk undersøkelse viser at NMBU er det universitetet som gjør det best på nett.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
En fersk undersøkelse publisert 12. juli av Focus On Listening viser hvordan norske universiteter og høgskoler bruker sosiale medier. Målet med undersøkelsen var å finne ut hvem som var det mest populære universitetet blant brukerne online. Ifølge undersøkelsen er det NMBU som er det universitetet som er mest populære per registrerte student, mens NTNU er det mest fulgte universitetet i landet på sosiale medier.
Daglig leder Rasmus Sørensen sier til NMBU at de har gjennomført undersøkelsen på bakgrunn av at de eier en transkriberingsplattform, som digitalt brukes av mange studenter i Norge, Danmark og Sverige.
– Mange vil nok tro at det er et universitetene med et bredt utdanningsutvalg, som for eksempel Universitetet i Oslo, som har flest følgere. Men faktisk er det NMBU som har flest følgere på sosiale medier per registrert student, sier Sørensen.
Merkevarebygging prioriteres
– Vi ser på kjennskapsmålinger at vi stadig blir lagt mer merke til. Så ser vi det vel også på en god søkning til studiene våre. Samt at næringslivet er blitt mer oppmerksomme på oss og tar mer kontakt om mulige samarbeid, sier rektor Sjur Baardsen.
Undersøkelen viser at NMBU har 10 følgere per registrert student. Til sammenligning har den som er nederst på lista, UiA, 3.2 følgere per student.
– Vi er fornøyde med at et så lite universitet kan være så synlige. Det er verdt å legge merke til, sier Baardsen.