1000 vil på sommerkurs for å ta lærerutdanning
Over 1000 potensielle lærerstudenter landet rundt har meldt seg på forkurs for å forbedre karakterene sine i matematikk i sommer. — Et slikt mattekrav er sprøtt, man burde fokusert på norsk i stedet, sier noen av årets forkurs-studenter.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I dag, mandag 3.juli, starter sommerkurs flere steder i landet for potensielle lærerstudenter som ønsker å bedre mattekarakteren sin. Kravet er 4 i matematikk for å komme inn på lærerutdanningen.
Tre av studentene på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) Sema Melissa Kalayci (21) fra Oslo, Ane Kirkberg Jørgensen (21) fra Kongsberg og Hege Næss (26) fra Halden synes mattekravet er litt spesielt.
— Skulle man satt et høyere krav i baer ett fag burde det vært norsk, som er svært viktig for alle lærere å beherske, sier Jørgensen, og de to andre nikker.
Økt interesse for forkurs
Flere institusjoner opplever økning i antall søkere til forkursene i matematikk for lærerutdanningen som arrangeres i sommer. 1042 studenter har meldt seg på, ifølge tall fra institusjonene og Samordna opptak.
Dette er rundt 300 flere enn i fjor, og over dobbelt så mange enn de som faktisk tok eksamen på forkurset i fjor.
Les også: Halvparten av de påmeldte til mattekurs falt fra før start
Ingen skal bli mattelærer
Kalayci ønsker å bli lærer i engelsk og mat og helse, og satser mot en lektorutdanning, altså trinn 8-13. Jørgensen har jobbet som vikar på barneskole det siste året, og dette har vekket lysten til å utdanne seg som lærer.
— Jeg ønsker å jobbe på barneskolen og det er særlig fagene engelsk og historie som interesserer meg.
Næss sikter seg inn mot trinn 5-8 og har en spesiell interesse for samfunnsfag.
— Det føles litt rart når jeg har 50 studiepoeng i statsvitenskap, samtidig som jeg nå må ta dette mattematikkkurset for å få lov til å studere for å få bli lærer, sier Næss.
Firer-kravet
Det har blitt nødvendig for flere å forbedre karakteren sin etter at det i 2016 ble innført krav om 4-er i matematikk for å komme inn på lærerutdanning.
Fjorårets forkurs fikk stor oppmerksomhet da de ble gjennomført for første gang, og 75 prosent ikke klarte å forbedre karakteren sin til 4 i matematikk.
Les også: 75 prosent strøk på forkurs i matematikk for lærerstudenter
«Tullete forkurs»
Matematikkseksjonen ved Nord universitet i Levanger deltar ikke som undervisere i forkursene i matematikk.
Kjærand Iversen er universitetslektor ved Nord universitet.
— Jeg synes hele forkurset er noe tull. De videregående skolene burde ta ansvar for at videregående-elevene kan forbedre karakteren sin for å komme inn på lærerutdanningen. Vi underviser ikke i pensum for videregående, sier Iversen til Khrono.
Les også: Nord universitet beklager dårlig sommerkurs og matteeksamen
Spesialbygger mattekurset
Aina Fossum er høgskolelektor på Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) ved HiOA. Hun har vært sentral i å bygge opp årets kurs, og hun forklarer til Khrono om hvordan de jobber med å bygge et best mulig kurs:
— I undervisningen på forkurset må vi på grunn av kort tid «pugge inn» eller som vi kan kalle det «teach for test». Det er ikke noe vi gjør vanligvis i lærerutdanningene. Der fokuserer vi på forståelse og på ulike måter å lære bort matematikk - didaktikken. Skal kandidatene lykkes i løpet av et kort forkurs, krever det en stor egeninnsats ved at en bruker hele sommeren på å regne oppgaver i tillegg til å delta på undervisning og veiledning, sier Fossum og legger til:
— Vi har ikke gjort dramatiske endringer, men det vi har gjort er å gå gjennom alle eksamensbesvarelsene som ble levert her i fjor og sett på hva fikk de til, og hva ikke. Nå får alle en kartleggingstest første dag, med tilbud om å snakke med meg etterpå dersom de ønsker det. Kartleggingstesten brukes også til å gi lærerne tilbakemelding på hva som trenger spesiell oppmerksomhet i undervisningen.
Fossum understreker at dette kurset er veldig annerledes enn det de ellers driver med på LUI.
— Etter mange år i videregående har jeg erfart at det finnes en spesiell eksamenskompetanse. Vi må gi elevene den kompetansen også, hvordan gjennomføre eksamen praktisk, prioritere, hvordan lese oppgavetekster, og så videre. Dersom de er så heldig å komme inn, vil de lære en annen måte å undervise matematikk på enn den de opplever på forkurset, forklarer Fossum.
Fornøyd med tilbudet
Forkurs-studentene på HiOA, Kalayci (21), Jørgensen (21) fra Kongsberg og Næss (26) på HiOA er veldig glade for tilbudet med forkurs.
— På denne måten får vi anledning til å ta opp faget uten å måtte bruke et år og mye penger, sier de tre.
— Dere har fått med dere at mange strøk i fjor?
— Å ja da, sier Jørgensen, og de tre andre nikker.
— Tror dere at dere vil få det til?
— Vi satser alt på det. Det er jo noen som klarte det i fjor, og vi håper det blir oss i år, sier Jørgensen (bildet under).
Nytt opplegg i Tromsø og Alta
For studentene i Tromsø som prøvde dette opplegget gikk det dårligere en landsgjennomsnittet.
Dekan Olsen har tidligere i våres fortalt til khrono at UiT tidlig tok kontakt med departementet for å innføre en annen modell enn sommerkurs foran studiestart 2017. Departementet var positive og de har også fortalt andre studiesteder om piloten ved UiT.
— Vi rekrutterte studenter og elever til et forkurs som har gått gjennom hele vårsemesteret, og vi samarbeider med Alta videregående skole. Vi har i dag 24 elever og studenter inne på kurset. De melder seg opp i matematikk og alle 24 har gjort det. I tillegg har 12 meldt seg opp i norsk, forteller Olsen.
Therese Stenbakk er fra Alta og bor der, og tar opp fag gjennom denne «lærerpakken» i Finnmark. Hun fortalte til Khrono at hun er veldig fornøyd med opplegget.
Les også: Mer i støtte til de som fullfører lærerutdanning
— Det er hektisk, med tanke på at vi går gjennom ett til to kapitler i løpet av tre timer på en mandag - og ofte er det ting som er glemt fra videregående og det må dermed brukes mye tid på å læres på nytt. Men lærene vi har viser et stort ønske om at vi elever skal klare dette, og stiller opp uansett hva det måtte være. Det hjelper mye på motivasjonen, understreker Stenbakk.
Hun forteller at hun er veldig motivert for å starte på lærerutdanningen fra høsten, og håper at karakterene vil holde.
— Jeg er fra Alta og det er her jeg ønsker å bosette meg, derfor vil jeg gjerne både studere og etterhvert jobbe i Alta, sier hun.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!