Styret utsatte sak, og Gunnar Bovim fikk fullmakt til etablering av masterprogram innen lærerutdanning på NTNU. Foto: Wanda Nathalie Nordstrøm

Ny lærerutdanning utsatt etter protester

Både medlemmer i NTNU-styret og HiST-ansatte reagerte på forslaget om å opprette et erfaringsbasert masterprogram i skolefag og lærerprofesjon.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Rektor for NTNU i Trondheim, Gunnar Bovim, foreslo overfor NTNU-styrets møte torsdag at det skulle opprettes tre nye studieprogram, og fjernes sju studieprogram og ett årsstudium.

Endret innstillingen

De sju nedleggelsene ble begrunnet med dårlige søkertall og sammenslåinger. Sammenslåing er også tilfellet for to av de tre nye foreslåtte studieprogrammene.

Dermed er det erfaringsbaserte masterprogrammet i skolefag og lærerprofesjon eneste helt nye studieprogram, skriver Universitetsavisa.

Les også: NTNU ommøblerer på studietilbudene sine

Men etter både henvendelser i forkant av styremøtet, og diskusjon under møtet torsdag, foreslo Bovim å endre innstillingen, slik at opprettelsen av det nye masterprogrammet innen lærerutdanningen ble utsatt.

Den nye innstillingen ble da at Bovim får fullmakt til å opprette studiet etter nærmere dialog med Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST) og fagmiljøene ved NTNU.

Tilsvarende tilbud

Forslaget om å opprette det erfaringsbaserte masterprogrammet har nemlig vekket reaksjoner både på HiST og på NTNU. Etter det Universitetsavisa kjenner til er det misnøye med at lærerutdanningen ved HiST ikke har vært involvert i prosessen. HiST har nemlig et tilsvarende mastertilbud fra før.

— Det har vært en del spørsmål om dette fra HiST i forkant av styremøtet. HiST sine masterstudier er grunnopplæringsplasser, mens hos oss blir det egenbetaling og ikke ordinært opptak. Noen ganger er det behov for begge deler, sa prorektor for utdanning, Berit Kjeldstad, til NTNU-styret torsdag.

Misnøye

Flere av styremedlemmene var kritiske til prosessen. Blant annet mente Guro Busterud at det hele virket lite gjennomtenkt, da det fremsto uklart hvem målgruppen for studiet skulle være, og hva det skulle inneholde.

Kristin Melum Eide sto for det mest kritiske innlegget. Hun redegjorde for at fagmiljøet på nordisk, som skal levere innholdet til norskdelen av den erfaringsbaserte masteren, ble bedt om en høringsuttalelse, og at de svarte at det ikke er mulig for dem å starte opp dette i 2016 med mindre det tilføres nye stillinger. Eide stilte spørsmålstegn ved at høringsuttalelsen ble oversett i den videre behandlingen av saken, og mener det er betenkelig at man kan tvinge en seksjon til å drifte et studieprogram de verken vil stå inne for eller har ressurser til.

Christian Tangene ville vite om det hadde vært kommunikasjon mellom NTNU og HiST i forkant av forslaget.

— Det har ikke vært diskusjoner på dekannivå, kunne Kjeldstad fortelle.

Bovim presiserte like etter at NTNU ikke forsøker å posisjonere seg i forkant av fusjonen.

— Det er sikker flere av oss som har fått SMS-er om dette i forkant av møtet, sa Bovim.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS