Debatt ● Thomas hellevang og elisabeth stene
Livslang læring for et aldersvennlig samfunn
Alle, uavhengig av alder, bør ha muligheten til å studere og utvikle sine ferdigheter. Dette er også viktig for å skape et aldersvennlig samfunn.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Vi
lever i en tid hvor teknologi og digitalisering forandrer måten vi jobber på.
Tradisjonelle jobber forsvinner, og nye roller oppstår i raskt tempo. For å
sikre at vår arbeidsstyrke er rustet til å møte disse endringene, er det
avgjørende at utdanning ikke bare er tilgjengelig for de unge, men også for
voksne. Dette vil ikke bare hjelpe individer til å holde seg relevante i
arbeidsmarkedet, men også bidra til personlig utvikling og økt livskvalitet.
Vi er også opptatt av å fremme et samfunn som inkluderer og verdsetter eldre. Å gi voksne og eldre muligheten til å studere, enten det er for karriereutvikling eller personlig interesse, er en viktig del av dette. Vi mener at læring ikke har noen aldersgrense, og at et samfunn som oppmuntrer til kontinuerlig utdanning, også er et samfunn som respekterer og verdsetter alle sine medlemmer.
Videre må vi sikre at utdanningstilbudene er tilrettelagt for voksne, med fleksible læringsformer som kan kombineres med arbeid og andre forpliktelser. Dette inkluderer nettbaserte kurs, deltidsstudier, og andre alternative læringsmetoder.
Industri- og Næringspartiet vil arbeide for en politikk som støtter livslang læring og skaper et aldersvennlig samfunn. Vi mener at ved å investere i kunnskap og ferdigheter, investerer vi også i et bedre og mer inkluderende samfunn for alle.
Nyeste artikler
De nasjonale strateger — hvor ble de av?
Reagerer på upresis tallbruk om læreropptak
Topptidsskrift granskes etter påstander om fusk. Har mer enn 1000 norske artikler
Én av tre britiske studenter frykter universitetskonkurs
Norge trenger svenske forskningstilstander
Mest lest
Studenter utvist fra fransk universitet. Norske Anna frykter at hun står for tur
Slik gjekk det då professoren spurte ChatGPT om litteraturtips
Svensk dom over norsk akademia: For mykje kvantitet, for lite kvalitet
Reagerte på NTNUs språkbruk i økonomisak. — Gjør meg kvalm
Satte ny doktorgradsrekord i vår