Boktrykkekunst

Lager landets dyreste bok med 550 år gamle sider

Har du 40.000 kroner til overs kan en lærebok om innovasjon bli din. 

Sjur Dagestad viser fram Schedels verdenskrønike fra 1493. Han har hentet inn ark fra samme tidsperiode for å lage unike utgaver av fagboka hans om innovasjon.
Publisert

— Jeg har sjekket litt rundt, og Dynamo forlag hadde en bok til salgs som kostet 17.000 kroner. Den ble kalt landets dyreste bok. Boken min vil koste rundt 40.000-80.000 kroner, og jeg mener derfor at den kan kalles landets dyreste bok og kanskje verdens dyreste lærebok, hvis man ser bort fra antikviteter. 

Det sier Sjur Dagestad, tidligere professor II i innovasjon ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Denne våren har han, sammen med 172 andre forfattere, lansert «Innovasjonsboka». Mer om det senere.

Boken er ute i bokhandlere, og har allerede solgt 3.800 eksemplarer, oppgir Dagestad.

Boka koster 750 kroner, men innovasjonsprofessoren har i det stille jobbet med noen svært spesielle versjoner av boka som skal lanseres denne høsten. 

Dagestad er nemlig en bokelsker, og for ham var det vanskelig å skrive en bok om innovasjon uten å nevne det han mener er den største innovasjonen av dem alle: boktrykkerkunsten. 

Han skal derfor lage en praktutgave av boka med tre ekstra kapitler om boktrykkerkunsten. Det spesielle er at hver og en av utgavene vil inneholde et ekte ark fra 1400-tallet. 

Gutenbergs metode

Spesialutgaven kalles Inkunabulasjon, en sammensetning av ordene inkunabel og innovasjon. Inkunabler er en betegnelse på bøker som ble trykt i perioden fra Gutenbergs første trykk i 1455 til 1501. 

Ark fra denne perioden er sjeldne, og Dagestad har brukt tid og penger på å finne fram til 100 ark fra denne perioden med god kvalitet og riktig format til praktutgavene han ønsker å lage. 

— Jeg regnet med at det ville koste cirka én million kroner, men det har endt opp med å koste to. Jeg måtte tenke meg godt om, og det vil svi godt hvis jeg har driti meg ut. Men dette er ekte ark fra 1400-tallet som er dyre og svært sjeldne. I en periode på seks måneder tømte jeg markedet for de flotteste arkene. 

En av inkunablene Dagestad har kjøpt inn. Han forklarer bakgrunnen for dette arket: Kølnerkrøniken Ark LVII fra den sjeldne Kølnerkrøniken, trykket av Johann Koelhoff den yngre i Køln i 1499. Den Koehlhoffsche krøniken om byen Køln, Cronica van der hilliger Stat van Coellen, er en av de viktigste trykte bøkene i senmiddelalderen. Krøniken ble utgitt i et lite opplag på rundt 250 eksemplarer i 1499. Den anonyme forfatteren kritiserte både presteskapet og de verdslige makthaverne i sin krønike. Dette førte til at verket ble forbudt og konfiskert tre måneder etter utgivelsen. Noen sider ble skiftet ut, slik at kirken kunne godkjenne verket. Denne boka er en av de mest rikt illustrerte inkunablene fra 1400-tallet. Den er også et viktig kildeverk om historien til byen Køln i middelalderen, siden informasjonen i boka om byen på 1400- tallet er rimelig pålitelig. De fleste inkunabler ble trykket på latin. Denne krøniken ble trykket på plattysk og representerer dermed et sjeldent eksempel på denne språksjangeren.

Så langt har han fått inn 28 bestillinger på prakteksemplarene. Prisen anslår han til å være 40.000 kroner per bok. Men han har en ekstra ting han ønsker å gjøre som vil føre til at prisen trolig dobler seg: Han vil at et utvalg av prakteksemplarene skal trykkes og bindes på samme måte som i Gutenbergs tid og på stedet der Gutenbergs første utgaver ble trykket.

— Jeg er en boknerd og har interessert meg for bøker hele livet. Og dette er det ultimate prosjektet for bokelskeren. Vi har ikke spart på noe som helst. Mitt ønske er at Gutenberg ikke ville sett forskjell på utgaven vi har lagd i 2023 og den han ville lagt på 1400-tallet. 

Utdannet telefonselger

Foruten prakteksemplaret av boka, er også prosessen bak den ordinære utgaven av læreboka om innovasjon ganske unik. Som nevnt har 172 personer vært involvert i skrivingen av boka. 

Dagestad kaller seg landets høyest utdannede telefonselger. I åtte måneder tok han 6600 telefoner for å finne ut av hvem som ønsket å være en del av prosjektet.

— Alle sammen er opptatt av innovasjon, enten de er i startgropa av karrieren eller kan mye. Det har vært en faglig reise for alle sammen som munnet ut i denne boka. 

Han forklarer at forfatterne ble delt opp i 12 grupper med 15 personer i hver gruppe, som hver hadde en kategori å fråtse i. Kategorier som kommunikasjon, ledelse/strategi, bærekraft og digitalisering. Deretter fikk han inn alle tekstene og koordinerte resten av arbeidet med boka.

— Det er en litt uvanlig måte å skrive bok på? 

— Det forundrer meg at ikke flere skriver i slike klynger. Det har vært ekstremt lærerikt og berikende.

Powered by Labrador CMS