Dybdelæring i havdypet

Stortingsmeldingen «Fag – Fordyping – Forståelse» peker på behovet for fordypning i skolen, men hvordan skal man lage gode undervisningsforløp for dybdelæring? NTNU tar med lærerne til havs for å lære nye metoder.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En gang i året fylles NTNUs forskningsfartøy Gunnerus med lærere og setter kurs rett vest, ut til Mausund, en øygruppe i Frøya kommune, på Trøndelagskysten. Dette er en del av opplegget i videreutdanningen for realfaglærere i faget Teknologi og forskningslære.

Læreplanen i faget Teknologi og forskningslære gir tid og muligheter for å gå i dybden på læreplanmålene. Også når det gjelder kreativitet, utfordringer, tverrfaglighet og samarbeid oppfyller faget mange av de målene som det pekes på som sentrale for framtidas skole.

Skolelaboratoriet ved NTNU flytter altså undervisningen ut i felt for å lære nye metoder for dybdelæring. Gjennom praktisk arbeid skapes behov for teoretisk kunnskap, og lærerne får utvidet kunnskap om bruk av alternative læringsarenaer.

På Mausund har forskningsfartet Gunnerus fått en lun havn ved det gamle fiskemottaket, og eieren av dette bygget har lagt til rette for at kursdeltakere her har en feltstasjon som brukes til å bearbeide prøvene som hentes inn.

Ute i havgapet er vannet rent og dyrelivet rikt. Det gir gode forhold for å sanke inn krabbe og tare, som deretter analyseres for blant annet spormetaller. Tare egner seg godt som bioindikator, og kadmium er blant spormetallene vi ser spesielt etter i brunmaten i krabbe.

For lærerne gir videre-
utdanningen erfaringer som de kan ta med seg hjem og tilpasse lokale forhold

Hilde Ervik og Per-Odd Eggen

Opplegget bidrar til å utdanne lærere og dermed elever innen blant annet miljøovervåkning, noe vi mener er viktig. Det skrives mye om klima og miljø i media. Når elevene får økt kunnskap gjennom praktisk erfaring og fordypning ved å jobbe fram en vitenskapelig rapport med egne forskningsresultater om for eksempel temaet «Marin miljøovervåking,», får de en bedre forutsetning for å delta i debatten.

En del av kursopplegget er sjøsettingen av en undervannsdrone som sender trådløs video over til en datamaskin ombord i Gunnerus. Her kan deltakerne se det yrende livet i tareskogen, hvor både torsk, lyr og flyndre svømmer rolig rundt i dypet. På del to av kurset skal lærerne være med på å bygge en modell av en ROV, slik at teknologidelen av faget ivaretas. Dette skjer hos Marintek ved NTNU.

For lærerne gir videreutdanningen erfaringer som de kan ta med seg hjem og tilpasse lokale forhold. For NTNU er det viktig å bidra til å styrke kompetansen til lærerne som underviser i programfaget Teknologi og forskningslære, men det er like viktig at dette bidrar til å tenke nytt om undervisning og læring. Dette styrker samarbeid som læringsform, der lærere og elever kan være samarbeidpartnere for å utforske verden – i dette tilfellet ved bruk av ny teknologi i tareskogen ved Mausund. 

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS