Studenten saksøkte Kunnskapsdepartementet etter at han ble utestengt i ett år og fikk eksamen annullert. Avbildet er Høgskolen i Østfold, avdeling Halden. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Studenten saksøkte Kunnskapsdepartementet etter at han ble utestengt i ett år og fikk eksamen annullert. Avbildet er Høgskolen i Østfold, avdeling Halden. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Lærerstudent tatt i fusk tapte i retten

Fusk. En lærerstudent ved Høgskolen i Østfold leverte samme besvarelse som en medstudent. Studenten hevdet høgskolen åpnet for samarbeid, men ble ikke trodd av retten.

Publisert   Sist oppdatert

Studenten gikk til sak mot Kunnskapsdepartementet for å få omgjort en ettårig utestengelse fra lærerstudiet.

Fuskesaken stammer fra en innlevering av en obligatorisk praksisrapport i slutten av oktober 2018. Rapporten besto av to deler: En beskrivelse av studentens arbeid i en tre ukers lærerpraksis og en del om studentens gjennomføring av fokusgruppeintervju med noen av elevene, der teori fra pensum skulle benyttes.

Fakta

Grov uaktsomhet

Ifølge universitets- og høgskoleloven kan en student som har utvist grov uaktsomhet, og dermed blir tatt for juks, utestenges fra utdanningsinstitusjonen i inntil ett år og nektes å gå opp til eksamen ved andre utdanningsinstitusjoner i inntil ett år.

Da havner studenten i det såkalte RUST-registeret, over alle landets utestengte studenter.

Eksamenen studenten ble tatt i juks på, vil også bli annullert.

I beskrivelsen til arbeidskravene ble det presisert at rapporten skulle skrives individuelt, men sensor oppdaget at metodedelen i besvarelsen til to av studentene var nesten identisk, uten at lærerstudenten har henvist til sin medstudent i besvarelsen.

Saken ble behandlet av både klagenemnda ved Høgskolen i Østfold og Felles klagenemnd

, som begge vedtok at han hadde fusket.

Lærerstudenten mente avgjørelsen var feil og saksøkte Kunnskapsdepartementet.

I midten av desember falt avgjørelsen. Også tingretten mente studenten hadde fusket.

Les også: Uskikket student tapte i retten mot UiO

Sprikende forklaringer

Lærerstudenten hevdet på sin side at informasjonen studentene mottok om innleveringen skapte tvil om samarbeid var tillatt, et poeng høgskolen selv har erkjent.

Oppgaven tillot samarbeid om fokusgruppeintervjuene, men selve innleveringen skulle leveres individuelt.

Lærerstudenten hevdet videre at han og medstudenten utarbeidet teksten sammen. I retten ble det poengtert at studentene ga sprikende forklaringer.

Medstudentens forklaring var derimot at han hadde skrevet rapporten, og hadde lånt den bort med den forutsetningen at endringer ble gjort.

I retten ble det lagt vekt på medstudentens forklaring, og en meldingslogg mellom studentene ble også vist. Her kommer det fram at medstudenten påpekte at oppgavene skulle være individuelle da lærerstudenten ba om å få oversendt metodedelen av rapporten.

Les også: Student utvist etter juks på eksamen - blir tillitsvalgt på heltid

Ønsket mildere straff

Lærerstudenten hevdet i retten at han ikke er skyldig i fusk da det krever at studenten må være klar over at handlingen var et brudd på universitet- og høgskoleloven. Han hevdet også at innleveringen av medstudentens besvarelse var en feil, og at han i siste sekund forsøkte å levere inn en versjon skrevet av ham selv, men rakk ikke å sende den inn i tide.

Lærerstudenten ba også retten om en mildere straff enn den klagenemndaene satte som innebar annullering av eksamen og utestengelse i to semestre. Retten var enige med nemndene.

Staten dekker saksomkostninger for studenten.

Les også: 207 studenter er utestengt