OsloMet skal forske på hvorfor menn ikke vil bli lærere
OsloMet. Bare en av fire lærere er menn og menn faller lettere fra på lærerutdanningene. OsloMet får penger fra Iselin Nybø for å forske på årsaker.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Regjeringen ønsker at flere menn skal bli lærere. I dag er bare en av fire lærere i grunnskolen menn, og andelen mannlige søkere er lavest for lærerutdanning 1–7 trinn. Derfor skal det nå forskes på hvorfor det er slik og hva som kan gjøres for å øke rekrutteringen av menn.
— Det er et mål for regjeringen at lærerstaben skal gjenspeile et tverrsnitt av befolkningen. Også de yngste elevene bør få møte både kvinner og menn i rollen som lærer. Derfor har vi bedt Senter for profesjonsstudier (SPS) ved OsloMet – storbyuniversitetet om å se på hva vi kan gjøre for å få flere menn til å velge utdanning for de laveste trinnene i skolen, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V) i en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet.
Les også: 7 millioner til satsing for å flere til å bli lærere for de minste barna
Større frafall fra lærerutdanningen blant menn
En annen utfordring departementet trekker fram er at menn i tillegg slutter på lærerutdanningen i større grad enn kvinner.
— Den nye lærerutdanningen har potensiale til å bli på høyde med de beste i verden. Men det er bekymringsfullt at for mange av de mannlige lærerstudentene faller ut av utdanningen underveis i studieløpet. Derfor er det nødvendig med mer kunnskap om hvorfor det er slik, og mer kunnskap om hvilke tiltak som gjør at flere får øynene opp for det viktige yrket som læreryrket er, sier Nybø.
Skal lage kunnskapsoversikt
Departementet forteller at SPS skal lage en kunnskapsoversikt over årsaker til den manglende kjønnsbalansen blant lærere i grunnskolen med vekt på 1–7, og kunnskap om hvilke tiltaksområder og tiltak som har effekt for rekrutteringen.
Regjeringen har bevilget 870.000 kroner til dette forskningsarbeidet. Midlene er en del av en større pakke på ti millioner kroner som ble fordelt i slutten av oktober til lærerutdanninger for å rekruttere flere søkere til grunnskolelærerutdanningene.
— Erfaringene viser at lærerutdannerne og deres samarbeidspartnere får gode resultater av sitt rekrutteringsarbeid, og derfor har vi fordelt ti millioner til dette, sier Nybø.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!