Jan Tore Sanner og Iselin Nybø arrangerte utdanningspolitisk toppmøte sammen i november 2018. Foto: Siri Øverland Eriksen
Jan Tore Sanner og Iselin Nybø arrangerte utdanningspolitisk toppmøte sammen i november 2018. Foto: Siri Øverland Eriksen

7 millioner til satsing for å flere til å bli lærere for de minste barna

Lærermangel. Universitetene Nord, UiT og Sørøst-Norge får mest når regjeringen vil utvikle tiltak for å få flere til å utdanne seg som lærere for de minste barna.

Publisert   Sist oppdatert

(Oppdatert med kommentar fra Mona Fagerås, SV)

Regjeringen gir over 7 millioner kroner til utvikling av nye ordninger som kan få flere ansatte i skolen til å fullføre lærerutdanningen, og som kan kvalifisere flere lærere til å undervise på 1.-4.trinn, heter det i en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet.

Nord, UiT og USN får mest

Nord Universitet og Universitetet i Tromsø få til sammen 2,3 millioner til å videreutvikle ordninger som hjelper ansatte i skolen til å fullføre lærerutdanningen. Disse ordningene gjelder lærere som har begynt på en lærerutdanning, men som ikke har fullført og dermed ikke oppfyller kravene for tilsetting.

Vi må sørge for at mange fullfører studiet, og vi må våge å tenke nytt om hvordan vi kan få de som faller fra underveis tilbake til skolebenken.
Iselin Nybø
Forsknings- og høyere utdanningsminister

I tillegg skal Statistisk sentralbyrå få 0,7 millioner til å kartlegge kompetansen til ansatte i undervisningsstillinger som ikke har godkjent lærerutdanning.

Universitet i Sør-Øst Norge (USN) 2,5 millioner kroner til å prøve ut en ny ordning som vil gi lærere mulighet til å få en «dobbel kompetanse», og dermed mulighet til undervise på alle trinn i grunnskolen.

Også Universitets- og høgskolerådet får 2 millioner kroner, og skal jobbe sammen med USN for å vurdere hvilken tilleggskompetanse lærere som er utdannet for 5. – 13. trinn vil trenge for å undervise elever på 1. – 4. trinn.

Erkjenner lærermangel

Beregninger fra Statistisk sentralbyrå viser at Norge kan komme til å mangle mange grunnskolelærere innen 2040. Utdanningsdirektoratet har derfor fått i oppdrag å anbefale mulige ordninger som kan skaffe skolen flere kvalifiserte lærere, særlig lærere som kan undervise på 1.-4. trinn. Målet er å gi interesserte lærere mulighet til å delta i ordningene fra høsten 2019.

— Vi skal ha en skole der elevene møter dyktige lærere med solid kompetanse, og der elever som sliter får hjelp tidlig. Derfor prøver vi ut nye ordninger som vil gi flere kvalifiserte lærere i skolen fremover, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H), i en presssemelding fra Kunnskapsdepartementet.

Trenger flere kvalifiserte i nord

Mangelen på kvalifiserte lærere er særlig en stor utfordring i de nordligste fylkene Nordland, Troms og Finnmark, der andelen ukvalifiserte lærere utgjør 8,6 prosent av lærerne i skolen.

— Læreryrket har høy prioritet for regjeringen. Vi må sørge for at mange fullfører studiet, og vi må våge å tenke nytt om hvordan vi kan få de som faller fra underveis tilbake til skolebenken. Det vil gi flere dyktige lærere i skolen, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V).

Les også: Alle saker og innlegg om lærermangel i Khrono

Mona Fagerås (SV): — Dette er too little too late

Å bevilge 7 millioner til dette er som å pisse i buksa for å holde varmen.
Mona Fagerås
SVs utdanningspolitiske talsperson

I en kommentar til den nye bevilgningen fra regjeringen sier SVs Mona Fagerås at hun i utgangspunktet er positiv til dette konkrete forslaget, men hun påpeker at det ikke er helt uproblematisk at de rokker ved spesialiseringen som lærerutdanningen er bygd opp etter- altså at lærere 5-13 skal kunne jobbe som 1-7 lærere med noe ‘tilleggsutdanning’.

— Dette kan undergrave søkningen til 1.-7.utdanningen på sikt, mener Fagerås og fortsetter:

— Å bevilge 7 millioner til dette er som å pisse i buksa for å holde varmen. Andelen ufaglærte har økt med 40 pst under de borgerlige, hevder Fagerås.

Hun fortsetter:

— Skal vi få bukt med lærermangelen trengs kraftigere lut- derfor har SV foreslått 13 konkrete forslag som nå ligger til behandling på stortinget. Disse bør regjeringen støtte om de virkelig vil gjøre noe med antall ufaglærte.