Topptidsskrift granskes etter påstander om fusk. Har mer enn 1000 norske artikler 4. november 2024 - 16:32
Studenter utvist fra fransk universitet. Norske Anna frykter at hun står for tur 31. oktober 2024 - 06:47
Nyvalgt leder: Det må mer enn ord til for å få til ei kraftig satsing på rekruttering til læreryrket Det må mer enn ord til for å få til ei kraftig satsing på rekruttering til læreryrket, mener påtroppende leder Geir Røsvoll i Utdanningsforbundet.
Lærerkrisa må løses i fellesskap Hovedansvaret for rekrutteringskrisa til læreryrket ligger først og fremst hos arbeidsgiver, mener Utdanningsforbundet.
Lærerdekningen rakner Vi enten er i en situasjon, eller ligger nær en situasjon, der vi ikke klarer å vedlikeholde lærerbestanden, skriver Karl Øyvind Jordell. I dette innlegget regner han nærmere på søkertallene til lærerutdanningen.
Ber departementet om pengar til lærarprosjekt — Me har ikkje råd til å ikkje halda fram, seier prosjektleiaren om LæreriNord-satsinga. Men no håpar Nord universitet på pengestøtte frå sentralt hald.
Mangel på akademisk arbeidskraft — bør man regulere adgangen? Staten vil fungere med færre statsvitere, samfunnet vil gå rundt med færre sosiologer og økonomien er knapt avhengig av mange samfunnsøkonomer, skriver Karl Øyvind Jordell.
Spår bedre lærerdekning i 2040 Statistisk sentralbyrå mener lærerdekningen i skole og barnehage blir langt bedre i 2040. Men én type lærere vil det fortsatt være altfor få av.
Lærerakademiet bør bytte navn. De utdanner nesten ingen lærere Det kan derfor synes som at NLA er kommet i en situasjon der de må velge mellom verdidokumentet og studenttall, skriver Karl Øyvind Jordell.
— Eg blei sjokkert. Vi er nesten fleire lærarar enn studentar her Studentane sviktar lærarutdanningane. Men for dei som er igjen, er det i alle fall ikkje mangel på undervisningskrefter.
Ser ingen trylleformular mot tomme studieplasser — Situasjonen er alvorlig, sier statssekretær Oddmund Hoel om at mange hundre studieplasser for lærerstudenter står tomme. Han ser ingen «quick fix» på problemet.
Studentflukt fra lærerutdanninger Studentene flykter fra mange lærerutdanninger. 74 av 100 studieplasser i Bodø er uten studenter. — Situasjonen er alvorlig, sier prorektor ved Nord universitet.
Opptakstallene til lærerutdanning – ingen forbedring for GLU 1-7 Nesna er et høyrisikoprosjekt, og risikoen blir ikke mindre med urealistiske plantall. En kongelig resolusjon om lokalisering til Nesna hjelper ikke på tallene, skriver professor emeritus Karl Øyvind Jordell.
Mangelen på kvalifiserte lærere er en kjempeutfordring «Vi som er tett på skole og barnehage må bli flinkere til å vise fram den sammensatte lærerrolla, og vi må fortelle om hva en lærerutdanning er, og hvilke muligheter den gir», skriver to utdanningsledere.
Jobber for å få dobbelt sett med opptakskrav på plass Regjeringen forsikrer at opptakssystemet vil takle to sett med opptakskrav til lærerutdanningene, til tross for bekymring.
«Lærermangelen øker mindre enn fryktet, men har nådd 60 prosent i en kommune» Mangel på uteksaminerte studenter burde ført til en større økning i lærermangelen enn det tallene viser.
Hold valgløftet:Gjenreis Høgskolen i Nesna Lærermangelen er stor i hele Nordland, og rekrutteringen til yrket har gått ned etter at Høgskolen i Nesna forsvant.
Om skulenedlegging, lærarutdanning og sentralisering At store skular har eit betre fagleg og sosialt miljø enn mindre skular er ei sanning med modifikasjonar.
Lærermangelen vil fortsette å øke Nye tall for lærermangelen viser at fjerning av 4-kravet er utilstrekkelig for å demme opp for lærermangelen – også kravet om 3,5 i snitt må justeres.
Ledige plasser på 23 lærerutdanninger Rett før studiestart har mange av lærerutdanningene fortsatt ledige plasser. Ved Nord universitet er 131 av 300 plasser ledige.
Lærerkrisens ubehagelige dilemma Mange lærere kjenner på at det ikke er spesielt gøy være fanget i et dilemma der lærerstanden i en runde kan bli framsnakka som en samfunnskritisk funksjon, for så i neste omgang kjenne på følelsen av å være med i en dugnadsgjeng der applaus er premien.
Norge trenger fortsatt flere lærere Vi har alle et ansvar for å snakke opp læreryrket etter et krevende år, skriver statsrådene Guri Melby og Henrik Asheim.
Mot SSBs og departementets tvilsomme tall har lærerutdannere lite å stille opp med i rekrutteringen Lærerutdanningen for trinn 1-7 har tapt terreng: 22 prosent på to år. I Bødø er fallet 40 prosent fra i fjor til i år. Rekrutteringen i årene som kommer vil bli vanskelig som følge av SSBs framskrivninger.
Hvis foreldre og Fanden og hans oldemor hevder at «lærer, nei det må du ikke bli, da vil du bli arbeidsløs», vil lærerutdanningene lett tape. Når det fremkommer tvilsom informasjon om overproduksjon av lærere, frykter jeg søknadstallene når de kommer.
Spår overskudd av norske lærere i 2040 Stikk i strid med tidligere spådommer: I nye framskrivninger kommer Statistisk sentralbyrå til at det kan bli overskudd av lærere fram mot 2040.
Opposisjonens forslag mot lærermangel – er det tid for et forlik i valgåret? For lite og for seint. Professor Karl Øyvind Jordell er ikke fornøyd med opposisjonen forslag for å forebygge lærermangel.
16 punkter som de mener vil sikre nedgang i lærermangel Opposisjonspartiene SV, Ap og Senterpartiet har lagt på bordet 16 punkter for å bedre lærermangel. Debatten kommer rett før påske.
1612 færre nye lærere i 2021. — Et demokratisk problem Det er lærermangel i den norske skolen, særlig for de minste barna. Denne våren kommer det ut 1612 færre grunnskolelærere, og av disse 800 færre småskolelærere, enn normalt.
Tallenes tale: Situasjonen i Nordland er den alvorligste i landet Ingen fylker kommer i en så alvorlig situasjon som Nordland, med mulig forbehold for det gamle Finnmark, skriver kronikkforfatteren.
Humaniora-studier er lærerutdanning Universitetene, og særlig de humanistiske fakulteter, er viktige lærerutdanningsinstitusjoner, minner Karl Øyvind Jordell om i dette innlegget.
Ny statsråd, gamle spørsmål Hva vil Guri Melby gjøre for å utdanne flere grunnskolelærere, og minske den lærermangelen vi vet vil komme, spør Karl Øyvind Jordell.
Sorrig og glæde de vandrer til hobe. Nye tall for lærermangelen. Lærere. Det er flere lærere i grunnskolen, og det er en økning for fjerde år på rad. Det synes professor emeritus, Karl Øyvind Jordell, er gledelig. Han er fortsatt bekymra for situasjonen i distriktene.
Lærermangelen er mest alvorlig for småskolen Lærermangel. I lys av nedgangen i søkning til lærerutdanning er det ikke urimelig å forvente at det i år vil bli vanskeligere å fylle de drøye 1000 ekstra lærerstillingene som skal opprettes som følge av annen runde av lærernormen, skriver professor Karl Øyvind Jordell.
Lærermangelen i historisk perspektiv; lærernormen er basert på en bløff Lærermangel. Professor Karl Øyvind Jordell mener å kunne vise at lærernormen og resultatene av denne tildels er basert på en bløff.
Forkurs i matte også i 2019 Matematikk. Iselin Nybø har bestemt at det skal bli gitt tilbud om forkurs i matematikk for studenter som vil inn på lærerutdanningen, men ikke har det nødvendige 4-kravet i boks, også sommeren 2019.
OsloMet skal forske på hvorfor menn ikke vil bli lærere OsloMet. Bare en av fire lærere er menn og menn faller lettere fra på lærerutdanningene. OsloMet får penger fra Iselin Nybø for å forske på årsaker.
7 millioner til satsing for å flere til å bli lærere for de minste barna Lærermangel. Universitetene Nord, UiT og Sørøst-Norge får mest når regjeringen vil utvikle tiltak for å få flere til å utdanne seg som lærere for de minste barna.
Justerte profetier: Lærermangel i 2021 lys av ny grunnskolestatistikk Lærerutdanning. Lærermangelen skyldes ene og alene opptakskravet på 3,5 i snitt fra videregående skole – hadde man justert det med et par tideler for f eks 10 år siden, hadde vi sluppet lærermangelen, skriver professor Karl Øyvind Jordell.
Tilslørende om lærerutdanning – tiltak er symptombehandling Lærerutdanning. Professor Karl Øyvind Jordell fra Universitetet i Oslo kommenterer tre ulike innspill om lærerutdanningen, opptak og lærermangel fra sist uke.
SSB: Lærermangelen øker Lærermangel. Nye tall fra Statistisk sentralbyrå viser at lærermangelen vil øke i årene som kommer. Professor på Universitetet i Oslo, Karl Øyvind Jordell, er ikke lenger alene om å peke på denne utfordringen.
138 tomme studieplasser for de som vil bli lærere for de yngste barna Lærerutdanning. Halvparten av lærestedene som har utdanninger for de som vil bli lærere for de yngste barna har tomme studieplasser og det utgjør til sammen 138 plasser. Antallet som har startet på denne utdanningen har likevel økt med nesten 14 prosent fra i fjor. Det er Iselin Nybø godt fornøyd med.
Nye tall om lærermangel Lærermangel. Grunnskolestatistikken for 2017 viste at i 20 prosent av kommunene i Nord-Norge var det mer enn 20 prosent ufaglærte; i sju kommuner var der mer enn 30 prosent.
Så mange lærere mangler verden Verdens lærerdag. 5. oktober feirer vi verdens lærerdag, men vi har altfor få lærere å feire. I løpet av de neste tolv årene trenger vi 69 millioner flere.
Tror ikke på skepsisen til opptakstall på lærerstudier Læreropptak. Statssekretær understreker at gladmeldingene rundt årets læreropptak «holder vann», og avviser kritikk. Studentleder er mer skeptisk.
Penger er bra, lærere mangler Rekruttering. 10 millioner i revidert nasjonalbudsjett til rekruttering av lærere er bra, men vil ikke løse dagens utfordringer, mener professor på Universitetet i Oslo, Karl Øyvind Jordell.
Regjeringen legger opp til 30 prosent lærermangel på lavere trinn Lærerutdanning. Går det greit? Lærermangel på 10000 kan innebære mangel på 30 prosent i småskolen, skriver professor Karl Øyvind Jordell til Turid Kristensen.
Ekstremværet Ylva, lærernormen og universitetene i nord Lærernorm. Professor Karl Øyvind Jordell trekker sammenligninger mellom ekstremværet Ylva og den nye lærernormen som kom i budsjettforliket denne uka.
Haugstad pirker på promiller og villeder med prosenter Professor Karl Øyvind Jordell svarer statssekretær Bjørn Haugstad om lærermangel og søkertall og lokkemidler.
Lærermangel; ubetenksom bruk av lokkemat Professor Karl Øyvind Jordell er skeptisk til endringene i lærerutdanningen og mener lokkemidlene som er valgt enten ikke holder mål eller er for svake.
Mer i støtte til de som fullfører lærerutdanning I nord jobber de på spreng med rekruttering av studenter til lærerutdanningen, og nå får de drahjelp fra regjeringen. Lærerstudenter som fullfører skal få ekstra støtte, og mest får de som tar jobb i nord.
Må ha 4000 nye lærere i nord Bare i Finnmark trengs det 700 nye lærere de neste ti årene, i hele Nord-Norge 4.000. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen er nå på Nord-Norge-turné for å finne hvordan man kan få det til.
Nyeste artikler
De nasjonale strateger — hvor ble de av?
Reagerer på upresis tallbruk om læreropptak
Topptidsskrift granskes etter påstander om fusk. Har mer enn 1000 norske artikler
Én av tre britiske studenter frykter universitetskonkurs
Norge trenger svenske forskningstilstander
Mest lest
Studenter utvist fra fransk universitet. Norske Anna frykter at hun står for tur
Ansettelsessaken i Bergen: En faglig tautrekking
Slik gjekk det då professoren spurte ChatGPT om litteraturtips
Reagerte på NTNUs språkbruk i økonomisak. — Gjør meg kvalm
Svensk dom over norsk akademia: For mykje kvantitet, for lite kvalitet