Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø jublet for søkingen til lærerutdanningene da søkertallene fra Samordna opptak kom denne uka. Foto: David Engmo
Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø jublet for søkingen til lærerutdanningene da søkertallene fra Samordna opptak kom denne uka. Foto: David Engmo

Historisk og historisk, fr Nybø

Lærerutdanning. UiO-professor Karl Øyvind Jordell er kritisk til statsråd Iselin Nybøs måte å referere til søkertallene til lærerutdanningene på.

Publisert   Sist oppdatert

Det gjør alltid litt vondt å skrive mitt mer eller mindre årlige innlegg på denne tiden, om søkertallene til lærerutdanning. Igjen og igjen er statsråder mildt ekstatiske - over de tall de velger å bli ekstatiske over.

Som regel er det totaltall, som inkluderer barnehagelærerutdanning, når det passer. I år «jubler» man i departementets pressemelding. Der heter det at «de historisk gode tallene viser at regjeringens politikk for å gjøre læreryrket og lærerutdanningen mer attraktiv virker».

Nå er jo statsråden i Kina, og nok ikke fått lest Samordnet opptaks såkalte faktanotat særlig nøye. Men der fremgår det altså at søkningen til grunnskolelærer på 1-7.trinn ikke er «historisk god» - det var flere søkere i 2015 (riktignok bare 22 fler).

Karl Øyvind Jordell
Professor, UiO

Mer bekymringsfullt er det at regjeringen for sjuende år på rad (med ett unntak, i 2013) fjerner studieplasser på denne utdanningen - fra 1731 i 2011, til 1450 i år. Grunnen er selvfølgelig at man slik får færre tomme studieplasser når 4-kravet opprettholdes, nå nærmest på trass.

Igjen minner jeg om den problematiske bakgrunnen: Lærerutdanning for høyere trinn, faktisk fra 5 klasse og oppover, er ikke noe problem, fordi søkningen til GRL 5-10 alltid har vært bra, og denne bestanden suppleres av lærere med fagutdanning og praktisk pedagogisk utdanning, som også har formell kompetanse fra trinn 5.

Det er dermed på trinn 1-4 at lærermangelen på ca 10.000 i 2021 vil være mest følbar. Som en direkte følge av lærernormen vil den kunne nå 30 prosent i mange kommuner i utkantene allerede til høsten.

Fordi det ikke finnes så spesifikk statisitikk, vil vi ikke vite hvor stor prosentandelen ufaglærte vil være på trinn 1-4. Noen steder vil den nok kunne nå 50 prosent.