eksamen

Kritiske til å ta «beryktet» fag digitalt

Både studenter og Norsk Sykepleierforbund er kritiske til at et fag 25 prosent styrker i, skal ha digitale forelesninger.

Én av fire sykepleierstudenter strøk på anatomieksamen i fjor høst. Nå reagerer studenter og foreninger på at forelesningene ved OsloMet blir gjennomført digitalt.
Publisert Sist oppdatert

Den nasjonale deleksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi er krevende for sykepleierstudenter. Da forrige eksamen ble gjennomført i desember i fjor viste resultatene at én av fire hadde strøket og kun 5,5 prosent hadde fått karakteren A.

FAKTA

Nasjonale deleksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi

  • Et av de vanskeligste fagene for sykepleiestudenter er Faget anatomi, fysiologi og biokjemi .
  • Strykprosenten var 25 prosent i 2021, 27 prosent i 2020.
  • Eksamen arrangeres som en ansjonal deleksamen, og det er Nokut som har ansvaret for opplegget.

At deler av undervisningen ved OsloMet derfor gjennomføres digitalt denne høsten, får en student til å reagere.

— Jeg startet på studiet med en forventning om at vi skulle ha fysisk undervisning, spesielt nå når korona ikke er et argument lenger. Da vi fikk timeplanen vår, så vi at det var mye zoom og reagerte sterkt på det, sier Ingrid Hauso til VG.

Hun er én av omtrent 500 sykepleierstudenter som følger forelesningene i faget ved OsloMet digitalt.

Hun mener et krevende fag som dette må ha fysisk undervisning for å kunne spørre forelesere underveis.

Får støtte av studentledere

Hausos kritikk får støtte fra studentleder i Norsk Sykepleierforbund.

Sigrid Husøy Larsen sier at fysisk undervisning er viktig, og ber om at dette ordnes raskt.

— Anatomi er et veldig viktig, men krevende fag i utdanningen. Dette er et fag som har hatt skyhøy strykprosent på eksamen, spesielt i perioden der det ble brukt digital undervisning under pandemien, sier Husøy Larsen til VG.

Også studentleder ved OsloMet, Karl Magnus Nikolai Coronus Dretvik Nyeng, sier at de er positive til digitale løsninger, men ikke når det går på bekostning av undervisningskvaliteten.

Forsvarer opplegget

Leder for sykepleie og helsefremmende arbeid ved OsloMet, Marit Kirkevold, åpner for at det kan bli flere fysiske forelesninger. Hun forsvarer undervisningsopplegget.

— Vi er oppmerksomme på at anatomi er et fag mange studenter opplever som krevende, dette er derfor et emne der vi bruker flere ulike undervisningsformer. En av undervisningsformene er omvendt klasserom, der studentene først ser en forelesning digitalt, og deretter jobber med stoffet på fysiske seminarer, sier Kirkevold til VG.

Hun legger til:

— Jeg vil imidlertid understreke at sykepleierutdanningene på OsloMet i all hovedsak har fysisk undervisning.

Endringslogg: 12. oktober, klokken 10.53: Presisert i ingress og i brødteksten at det er deler av undervisningen som foregår digitalt.

Powered by Labrador CMS