Krigen i ukraina

Kritiseres for å skrive i statlige, russiske RT:
– Uakademisk, svarer professor

«Respektable akademikere har ikke noe der å gjøre», sier forskerkollega. Professor Glenn Diesen sier på sin side at han ikke vil slutte å sende innlegg til russiske kanalen RT.

Professor Glenn DIesen ved USN har fått kritikk av kollegene for artiklene han har skrevet for Russia Today.
Professor Glenn DIesen ved USN har fått kritikk av kollegene for artiklene han har skrevet for Russia Today.
Publisert

Kritikken hagler mot professor Glenn Diesen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN).

Han har over en periode både kommentert og skrevet innlegg for den statlige, engelskspråklige russiske nyhetskanalen RT, det som tidligere het Russia Today.

Ifølge Forskerforum fikk Diesen publisert minst 50 kommentarer. I år har han så langt hatt sju innlegg på trykk, den siste ble publisert 16. februar.

Tidligere denne uken ble RT, og flere andre russiske medier, sperret av EU.

EU-kommisjonen mener RT er del av Russlands mediemaskineri som sprer «giftige og farlige løgner».

Det er nå ikke mulig å gå inn på RTs nettsider i Norge.

Mener Diesen bør unnskylde

– Jeg synes han skal trekke seg, slik mange andre av journalistene deres har gjort. Han burde ikke vært der i utgangspunktet, men han bør i hvert fall trekke seg nå, og be om unnskyldning. Hans gode navn som forsker står på spill når han skriver for RT.

Det sier forfatter og rådgiver i Den norske Helsingforskomité, Aage Borchgrevink, til Forskerforum.

Heller ikke Diesens USN-kollega, David Erland Isaksen, mener «respektable akademikere har ikke noe der å gjøre».

– Det finnes andre kanaler der man kan være kritiske til Nato og USA, men å gi sin stemme til en kanal som sprer usann informasjon, er forkastelig, sier Isaksen til Forskerforum.

Mister troverdighet

Kritikken er ikke ny. For vel et år siden omtalte TV2 (for abonnenter) også kritikken mot professor Diesen og hans bidrag i RT, det som flere karakteriserer som «Putins talerør mot Vesten».

Den gang var den svenske journalisten og redaktøren Patrik Oksanen, som er tilknyttet tenketanken Frivärld i Stockholm og ansees som en av Nordens mest aktive skribenter innen sikkerhetspolitikk, ikke nådig i sin kritikk:

– En akademiker, som deltar så ofte på RT som CV-en hans indikerer, har mistet sin troverdighet. Han må betraktes som en del av det russiske propagandamaskineriet og har med det mistet sin vitenskapelige relevans i et demokrati, sa han til TV 2.

– Jeg forstår ikke argumentet

Diesen mener kritikken ikke gir mening og har ikke tenkt å slutte å sende innlegg til RT.

Om han bestemmer seg for å slutte å skrive for RT så vil det være hans egen avgjørelse, og ikke på grunn av sensur eller hets, sier han til Khrono.

Han har heller ikke tenkt å unnskylde for at han har skrevet innlegg i RT.

– Jeg forstår ikke argumentet. Man må kunne skille mellom å forstå og legitimere en krig. Jeg har aldri støttet denne krigen. Vi har russiske eksperter som uttaler seg i vestlige medier, men så skal det nå altså være kriminelt for vestlige å snakke med russiske medier. Det mener jeg er uakademisk, sier Diesen til Khrono.

Han ønsker også å poengtere at det ikke bare er i russiske medier han uttaler seg, men at han også står på trykk i tyske eller amerikanske medier.

– I fjor uttalte jeg meg rundt 30 ganger i al-Jazeera, for eksempel, sier Diesen.

USN-professoren sier også at RT er ett av flere medium hvor han sender sine leserinnlegg.

Diesen sier imidlertid at han ikke har sendt innlegg til RT etter at Russland invaderte og gikk til krig mot Ukraina.

Tror ikke på sensur

– Nå har EU stengt RT og EU-kommisjonen mener RT er del av Russlands mediemaskineri som sprer «giftige og farlige løgner». Hva tenker du da om å bidra inn i et slikt medium?

– De stengte RT som en del av sanksjonene mot Russland. Jeg synes ikke det er en god idé, jeg tror ikke på sensur. Jeg mener vi også burde ha både nordkoreanske og iranske medier. Samtidig forstår jeg dilemmaet og bekymringene for at mediene kan bidra med propaganda og påvirkning, men jeg mener det er verre når myndigheter skal gjøre det ved å sensurere, sier Diesen.

Diesen sier han står for sine ord og at han ikke bidrar til å spre propaganda.

– Alle land bruker propaganda. Informasjonskrig er en del av krigen. Dessuten foregår det polarisering av flere medier, jeg ser ingen objektive medier lenger, sier Disen.

– Har en veldig sterk avsmak

– Du har ikke skrevet flere innlegg til RT etter krigen brøt ut, men du sier til Forskerforum at dersom du skulle skrive noe om denne krigen, så ville du ha skrevet at det var en stor feiltakelse. Du sier også at du ikke forstår forskjellen på om du skriver nettopp det i Aftenposten eller i RT. Spørsmålet er jo da om du tror du hadde fått nettopp det på trykk i RT?

– Jeg ville håpe og si ja. Men det er et veldig godt spørsmål. Det er visse ting de ønsker og ikke ønsker å publisere, sier Diesen.

– Hvilke opplevelser har du med hva de setter og ikke setter på trykk?

– Jeg har opplevd at de takker nei til ting som er dekket mye eller til innlegg som de mener har kommet frem i tidligere leserinnlegg, sier Diesen. Han legger til:

– Jeg forsker på russisk utenrikspolitikk, og skal jeg skrive noe om hvordan Nato har bidratt til dette, så er det vanskelig å få på trykk i Norge. Men RT er ikke bedre altså, men skal man skrive om utfordringer for Russland, så må man publisere det der.

Diesen sier han har takket nei til å la seg intervjue i ulike medier den siste uka.

– Jeg har blitt litt slått tilbake av hele greia og jeg har en veldig sterk avsmak. Det har også skapt utrolig mye stress for meg og familien, sier Diesen.

Rektor vurderer publisering mot sanksjonene

– Hva Diesen og andre av våre medarbeider mener, og hvor de skriver, må stå for deres egen regning. Men Diesen må selvsagt være forberedt på kritikk og motstand. Universitetets ledelse forsvarer ikke det han skriver, men vi forsvarer hans rett til å ytre seg, sier USNs rektor Petter Aasen til Forskerforum. .

Rektor Petter Aasen vil se nærmere på om publiseringer i RT bryter med sanksjonene Norge har vedtatt mot Russland.
Rektor Petter Aasen vil se nærmere på om publiseringer i RT bryter med sanksjonene Norge har vedtatt mot Russland.

Og han sier at denne retten forsvarer han rent prinsipielt. Men legger til overfor bladet:

– Den spesielle situasjonen og sanksjonene gjør at vi må se nærmere på om publisering i denne kanalen, som professor ved USN, bryter med sanksjonene selv om ytringene er innenfor hans fagområde ved universitetet, sier Aasen, som her viser til at Kunnskapsdepartementet nylig har vedtatt en rekke sanksjoner overfor Russland, sier Aasen til Forskerforum.

TV2 viste i sin tidligere sak til at den engelskspråklige kanalen RT, har fått kritikk fra det britiske medietilsynet Ofcom en rekke ganger, og ved én anledning en bot på 2,3 millioner kroner for ikke å ha dekket saker på en journalistisk forsvarlig måte.

Frankrikes president Emmanuel Macron har beskyldt RT for å være et byrå for «løgnaktig propaganda».

Powered by Labrador CMS