Debatt ● kristin vinje
I Nokut må vi følge regelverket
Vi må sikre at utdanningskvaliteten er på et godt nok nivå, uavhengig av om det er på Nesna, i Bergen eller i Østfold.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
AKKREDITERING| Nokuts primære oppgave er å sikre og fremme kvalitet i utdanning. Det skal vi gjøre ved små og store utdanningsinstitusjoner i hele landet. Vi har også et ansvar for å opplyse om hvilke lover og forskrifter som gjelder for å sikre kvalitet. For å ivareta den høye tilliten til utdanningskvaliteten må de samme spillereglene følges.
Sigmund Grønmo, professor og tidligere rektor ved UiB, skriver i et innlegg i Khrono at det ikke er noen grunn til å behandle en gjenoppretting av Høgskolen i Nesna på den samme måten som etablering av helt nye institusjoner med helt nye studieprogrammer, da Nesna allerede har den nødvendige fagkompetanse, fagmiljøet og infrastrukturen. Grønmo mener at situasjonen for Nesna er helt unik og at Nokut heller bør evaluere studiekvaliteten en stund etter gjenopprettingen.
Det er selvfølgelig mulig å argumentere som Grønmo gjør, men jeg mener likevel at der er grunn til å opplyse om hvordan man etablerer en høyskole i Norge med dagens system og lovverk som skal sikre tilstrekkelig kvalitet ved utdanningsinstitusjonen. Det er relevant for vurderingen om hva som skal skje på Nesna.
Mye har skjedd siden Høgskolen i Nesna opphørte som selvstendig høyskole og ble en del av Nord universitet. Nokuts ansvar er å undersøke hvordan dette har påvirket studiestedet og fagmiljøet. Videre har det vært en stor utvikling i lærerutdanningen siden fusjonen ble gjennomført for drøye fem år siden, der vi nå har gått over til femårig mastergrad. Nesna må dermed ha akkreditert en masterutdanning dersom de skal kunne utdanne lærere. Kravene til det er høyere enn til akkreditering av bachelorutdanning.
Nokut er ikke imot at det kommer studietilbud eller høyskole på Nesna, tvert om ønsker vi alle gode studietilbud velkommen. Dersom vi med tiden får en søknad fra Nesna håper jeg at Grønmo og andre har rett, og at vi kan gi grønt lyst. Vårt poeng er at vi må sikre at utdanningskvaliteten er på et godt nok nivå, uavhengig av om det er på Nesna, i Bergen eller i Østfold. Derfor er det viktig at vi opplyser om og bruker de virkemidlene og det lovverket vi er gitt av Stortinget.