Lunsjmøte:
Hvordan skal man lære studentene å lære – hjemmefra?
— I fortsettelsen må vi sikre at undervisningen blir studentaktiv, motivert og variert, sier førstelektor Kristine Korsnes. Her kan du følge lunsjdebatt om saken.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Digitalt mottak, sier Universitetet i Bergen. Planlegg for digital undervisning til høsten, sier Universitetet i Oslo. Hvorfor kan ikke ansatte ved universitet og høgskoler få komme tilbake til arbeidsplassene sine, spør UiO-professor Nils Chr. Stenseth.
Etter seks uker med digital undervisning arbeider institusjonene med ulike scenarier for høstsemesteret. Onsdag blir planene for høsten debattert, i et zoom-møte man kan følge her.
Mener studenter må møtes
— Mottak av nye studenter må prioriteres, sier Kristine Korsnes.
Hun er førstelektor ved Universitetet i Tromsø Norges arktiske universitet (UiT), og skal delta i debatten sammen med blant andre rektor ved Universitetet i Oslo, Svein Stølen, rektor ved Universitetet i Bergen, Dag Rune Olsen samt Christen Andreas Wroldsen, som leder Studentparlamentet ved UiO.
— Ferske studenter har begrensede studievaner. De må lære seg hva de skal gjøre for å lære, sier Korsnes, og legger til:
— Forelesninger tror jeg det er mulig å gjennomføre digitalt. Men enda viktigere enn at studenter treffer foreleserne fysisk, er det at studentene lærer hverandre å kjenne og å bruke hverandre som ressurser. Bare på eksamensdagen – og når de søker jobb – er de konkurrenter.
I pysjen
Også ved UiT planlegges det for det som trolig må bli en halvdigital høst, sier Korsnes, selv om ingenting er vedtatt ennå. Regjeringen har varslet retningslinjer for arrangement for under 500 deltakere senere denne uken.
— Hva vet man om frafall når studentene nå studerer hjemmefra?
— Vi vet noe. Hos oss får studentene regelmessig tilbud om å levere frivillige skriftlige oppgaver. Det er like mange som gjør det nå. Men vi hører også om studenter som går rundt i pysjen hele dagen, og som synes det er vanskelig å strukturere studiehverdagen. Så ringer de til oss for veiledning, sier Korsnes.
Hun er avdelingsleder for førsteårsstudentene, og har blant annet hatt ansvar for å se til at det som var igjen av undervisning dette semesteret ble gjennomført. Førstelektoren skryter av kollegene, som hun sier har brettet opp ermene og gitt tilbud av god kvalitet.
— I fortsettelsen må vi sikre at undervisningen blir studentaktiv, motivert og variert. Vi må også være tydelige på hvilke forventninger vi har til studentene. Dersom det blir mye digital undervisning til høsten også, og studentene treffes fysisk i mindre grad, må vi også tenke på hvordan vi kan ivareta den «korridorkunnskapen» man normalt får som student, som kan ha stor betydning for studievaner.
Del av dugnad
Initiativtaker til lunsjmøtet er Malcolm Langford. Han er professor ved Det juridiske fakultetet ved Universitetet i Oslo, og en av initiativtakerne til Facebook-gruppen Digital dugnad i høyere utdanning.