Gunnar Bovim har kvittet seg med rektorkappen og kaster nå brannfakler inn i kunnskapssektoren fra en friere - og mer spissformulert - stilling som rådgiver ved NTNU. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Helt legitimt at statsråden overprøver styrevedtak, mener eks-rektor Bovim
Innspill. Eks-rektor ved NTNU, Gunnar Bovim, avslører nå at han var - og er - på kollisjonskurs med sine tidligere rektorkolleger i synet på selvstyre ved universiteter og høgskoler. Han kaster brannfakler inn i debatten om styring og ledelse i kunnskapssektoren.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tidligere rektor gjennom seks år ved NTNU, Gunnar Bovim, kaster brannfakler inn i sine tidligere rektorkollegers kamp mot staten for mer selvstyre og autonomi.
Etter å ha kvittet seg med rektorkappen til fordel for ny kjæreste og en friere stilling som «rådgiver» ved landets største universitet, er han mer frittalende og høyttenkende enn vi noen gang tidligere har hørt ham.
Og det er ikke bare statens rolle og rett til overstyring av universitetenes styrevedtak Bovim er opptatt av: Han mener blant annet at:
Jeg mener at det var riktig av styret ved Nord Universitet å legge ned studiesteder, men jeg mener at det ville være helt legitimt av en statsråd å omgjøre beslutningen.
Gunnar Bovim
Norge har for mange universiteter
Han ønsker større forskjeller og bedre finansiering av eliteuniversiteter
Han lanserer en helt ny høyere utdanningsmodell
Han foreslår at gratisprinsippet innføres ved private høgskoler
Han ber staten kutte ut opptakskrav og rammeplaner og vurdere autorisasjonsordning for lærere.
Og ikke minst: Han ber noen finne ut hva alle etater, direktorater og tilsynsorganer i kunnskapssektoren faktisk driver med.
Og når det gjelder Aune-utvalgets nylige foreslåtte «hybridmodell» for ledelse med valgt rektor og ekstern styreleder?
— Bare tull, sier Bovim til Khrono.
Satte ned foten mot kritikk av Nybø
Bovim, som også fortsatt er styreleder i Innovasjon Norge og ved Oslo Universitetssykehus, ble invitert av avgåtte statsråd Iselin Nybøtil å komme med innspill til den nye stortingsmeldingen om styring av universiteter og høgskoler. Svarfristen på «hjemmeoppgaven», som han og fire andre fikk tildelt, var 15.februar.
Ogi notatetkommer det klart fram at han er på kollisjonskurs med de fleste av sine tidligere rektorkolleger når det gjelder synet på selvstyre og autonomi for universitetene og høgskolene. Bovim mener nemlig at statsråden er i sin fulle rett til å omgjøre styrevedtak ved landets universiteter, dersom hun eller han er uenig i et vedtak. Så lenge det ikke gjelder det faglige innholdet, vel å merke.
Overfor Khrono bekrefter han også at uenighet «på kammerset» blant landets 31 rektorer var grunnen til at det tok nesten to uker i fjor vår før rektorene klarte å bli enige om formuleringene i en felles kritikk av daværende statsråd Iselin Nybøs inngripen overfor Nord universitet og debatten om studiestedstruktur i Nord og nedlegging av studiested Nesna.
— At offentliggjøringen av en felles uttalelse trakk ut i tid, handlet om dine synspunkter på dette?
— Ja, det kan jeg bekrefte, sier Gunnar Bovim til Khrono i dag.
I innspillet til Kunnskapsdepartementet underbygger han ståstedet sitt:
«Jeg mener at det var riktig av styret ved Nord Universitet å legge ned studiesteder, men jeg mener at det ville være helt legitimt av en statsråd å omgjøre beslutningen».
Han skriver videre at «det kan være svekkende for institusjonenes legitimitet om institusjonene insisterer på å unndra seg demokratisk styrt instruks i saker som i liten grad er knyttet til faglig innhold».
Bovim understreker også at universitetene og høgskolenes virksomhet må være gjenstand for offentlig debatt og kritikk. Så lenge statsråden er øverste ansvarlig for institusjonenes virksomhet, må også disse forholde seg til at statsråden gjør andre vurderinger enn institusjonenes styrer, mener han.
«Statsråden bør i all hovedsak unngå å overprøve institusjonenes styrer, men det kan i enkelte tilfeller være nødvendig», skriver han, og videre:
«Fortløpende uformell dialog kan forebygge behovet for instruks på tvers av institusjonsstyrets vilje, og bør tilstrebes for alle parter. Her har sektoren og departementet stort forbedringsrom», mener Bovim.
Hans kollega ved Universitetet i Oslo, Svein Stølen, er en av dem som har tatt til orde for det motsatte og manet til mindre samrøre og en «armlengdes avstand» mellom toppene i akademia og styringsivrige politikere.
— Jeg mener forståelsen må være slik at dersom et styre tar en beslutning og statsråden ikke omgjør den, så er statsråden i prinsippet enig med styret og stiller seg bak beslutningen. Statsråden kan og bør stilles politisk til ansvar for denne type beslutninger og kan ikke bare vise til styrets behandling, mener Gunnar Bovim.
Undertegnet autonomibrev til slutt
I juni i fjor undertegnet Bovim til slutt et opprop sammen med 31 rektorer, med en mer avdempet kritikk av innblandingen i Nord universitets styrearbeid enn det som opprinnelig var foreslått.
Og oppropet avsluttes med:
«Nord universitet er inne i en krevende omstilling. Norske universitets- og høyskolerektorer ber derfor om respekt for den oppgaven og det ansvar som universitetsstyret er satt til å forvalte i denne prosessen, og at institusjonenes øverste organ vises den helt nødvendige tillit til å fatte vedtak til beste for studentene, regionen og institusjonen.»
— Hvordan kunne du undertegne dette oppropet i juni 2019, samtidig som du mener at statsråden kunne ha overprøvd Nord universitet?
— Hvis du leser nøye vil du se at ordet studiested ikke er nevnt noe sted i dette oppropet. Reaksjonene den gang handlet om alle innspillene som kom underveis fra statsråden i Nord-saken. Vi ba statsråden gi Nord universitet arbeidsro. Men når beslutningen var fattet mener jeg altså at statsråden den gang, Iselin Nybø, kunne og burde hvis hun var uenig i vedtaket, ha overprøvd styret ved Nord universitet, sier Bovim.
FAKTA
Stortingsmelding om styringspolitikk
Stortingsmelding om styringspolitikk for statlige universiteter og høyskole skal etter planen legges fram våren 2021.
Meldingen vil blant annet se nærmere på disse hovedtemaene:
Dimensjonering, kapasitet og kompetanse
Finansering
Styring av profesjonsutdanninger
Mangfoldig sektor
Direktoratenes rolle i styring
Forsknings- og høyere utdanningsministeren ba fem personer fra sektoren om å komme med innspill, som de leverte 15/2.
20/2 gikk det ut et brev til universitetene og høgskolene, der de blir bedt om innspill innen 22. mai.
Kunnskapsdepartementet lover flere arrangementer i tiden framover, der det også vil være mulig å komme med innspill.
Initiativet til oppropet den gangen kom fra daværende leder i Universitets- og høgskolerådet, NMBU-rektor Mari Sundli Tveit. Hun hadde lagt fram forslag til uttalelse på et lukket rektormøte i forkant av representantskapsmøtet i UHR som ble holdt i Fredrikstad 29.mai i fjor, mens debatten om autonomi og studiestedsstruktur ved Nord universitet hadde pågått i mediene og i det politiske miljøet i lang tid.
Det er ikke bare på autonomi, selvstyre og Kunnskapsdepartementets rolle at Bovim har spissformulerte forslag i sitt notat.
Også når det gjelder finansiering har han innspill, og Bovim ønsker enda mer forskjellsbehandling:
«Man må tåle forskjellsbehandling, og – man må kunne stille tydelige forventninger til institusjonene i tråd med de ressursene institusjonene er tildelt», skriver han og han mener at det må knyttes finansiering til de enkelte institusjoners utviklingsavtaler.
Norge har i dag for mange universiteter i forhold til folketallet, og vi må velge om vi vil ha elite - eller desentraliserte satsinger.
Gunnar Bovim
Han mener at dagens system bare vil bidra til å gjøre landets universiteter og høgskoler likere.
— Finansieringen er allerede ulik mellom yngre og eldre universiteter - men du vil ha enda større forskjeller - og mer til de eldste breddeuniversitetene?
— Dersom det er et politisk ønske og forventninger om å ha breddeuniversiteter i øverste divisjon må man satse deretter, mener Bovim.
Han presiserer at han mener at dagens satsing på Sentre for fremragende forskning (SFF) og Sentre for fremragende innovasjon (SFI) og FME er svært gode ordninger.
— Det er likevel et problem at de er avgrenset til 10 år. Det gjør det ikke mulig med fast karriereforutsigbarhet for ambisiøse folk tidlig i karrieren, sier han og mener det bør legges til rette for mer langsiktige forskningssatsinger for å dekke samfunnsoppdraget og han mener det bør handle om faste stillinger og satsinger som kan bygges opp over flere år.
— Den motsatte ytterligheten er det vi nå ser ved Nord universitet for eksempel, en desentralisert satsing med litt over alt. Norge har i dag for mange universiteter i forhold til folketallet, og vi må velge om vi vil ha elite- eller desentraliserte satsinger, sier han.
Mindre detaljstyring
«Institusjonene med ansatt rektor og ekstern styreleder bør få mindre detaljstyring fra staten», skriver Bovim.
— Generelt mener jeg at det er for mye detaljstyring allerede. Ved valgt ledelse er det begrenset hva man kan gjøre med ledelsen dersom den ikke fungerer, man har ikke muligheten å bare sende dem på dør. Ansatt ledelse er mer demokratisk, bygd på storsamfunnets demokrati og alliansen med samfunnet rundt oss er viktig, mener Bovim, som selv var ansatt rektor med ekstern styreleder, men han har også vært valgt dekan ved NTNU.
— Og hybridmodellen til Aune-utvalget? Er det et tulleforslag?
— Ja, hybridmodellen mener jeg er bare tull. Man må kunne ha anledning til å avsette ledelsen. Med en valgt rektor og ekstern styreleder - hvem skal avsette, spør han - og svarer selv:
— Et styreflertall kan skrive ut nyvalg, men man risikerer at vedkommende faktisk blir valgt på nytt.
Allianse med storsamfunnet viktig
Bovim mener at universiteter og høgskolers allianse med storsamfunnet er viktig. Derfor ble han også svært overrasket over at Nokut fikk så sterk kritikk fra «alle»etter at de i sitt Utdanningskvalitetsbarometer hadde spurt «folk flest» om hvilket inntrykk de hadde av landets høyere utdanningsinstitusjoner.
— Jeg kan være enig i at det ikke nødvendigvis er kvalitetsorganet Nokuts oppgave å lage slike rangeringer, men jeg mener at landets universiteter og høgskoler bør være opptatt av hva slags standing de har ute i folket og at det er kjempeviktig at noen spør folk flest om det. Vi skal ikke ta for lett på folks oppfatninger av oss, sier Bovim og legger til:
... jeg mener at landets universiteter og høgskoler bør være opptatt av hva slags standing de har ute i folket og at det er kjempeviktig at noen spør folk flest om det.
Gunnar Bovim
— Det er akkurat det samme Times Higher Education gjør når de lager sine rangeringer: De foretar en opinionsmåling, selv om populasjonen er en annen - de spør faglige ansatte. Jeg har selv svart på mange av de målingene, og det er ikke akkurat rakettforskning som ligger bak, sier han.
Bovim understreker at han er svært opptatt av faglig autonomi og selvstyre og akademisk frihet.
— Universitetene kan godt sammenlignes med andre uavhengige, sterke og viktige institusjoner som medier og kunstneriske virksomheter. Ingen skal legge seg opp i den redaksjonelle eller kunstneriske friheten, men musikerne skal ikke velge dirigenten blant medlemmene i orkesteret, mener han.
Vil bli kvitt direktorater
«Det er et for høyt antall statlige etater, organer, direktorater og tilsynfor universitets- og høyskolesektoren som bidrar til å forverre situasjonen med uklare, kryssende og for mange mål», skriver Bovim videre.
— Hvilke direktorater eller tilsyn vil du helst bli kvitt?
— Det kan jeg nok ikke svare på. Men det er jo påfallende at ikke jeg en gang har fullstendig oversikt over hva alle etater, organer og direktorater som skal kontrollere og ha tilsyn med sektoren faktisk holder på med, sier eks-rektoren.
«Reformen har ikke fått tilsvarende konsekvenser for de som har som hovedoppgave å passe på og kontrollere sektoren. (Som vel burde ha mindre å gjøre etter reformen?) », skriver han i innspillet sitt.
— Hva er løsningen? Ett stort felles utdanningsdirektorat?
— Kan hende der er lurt med ett stort direktorat. Men først og fremst bør noen evaluere og se på hva som har kommet ut av de direktorater og etater vi nå har hatt i noen år og se på hva de faktisk har gjort, sier han.
Lanserer ny utdanningsmodell
Gunnar Bovim påpeker i sitt innspill at Norge om kort tid vil ha minst ett selveid privat universitet.
«Dette bør føre til diskusjoner. Bør finansiering av høyere utdanning være knyttet til om institusjonen er selveid eller offentlig – hvorfor skal ikke gratisprinsippet gjelde ved private institusjoner?» spør han.
Han tar til orde for en ny utdanningsmodell, der alle som har fullført videregående opplæring/har studiekompetanse får tildelt et antall studiepoeng, for eksempel 200, til fri disposisjon. Det ville sikre grunnutdanning opp til mastergrad. Ved oppnådde grader kan man få ekstra poeng for livslang læring. Når poengene er brukt opp så må arbeidsgiver, eller hver enkel,t selv betale for videre utdanning.
— Disse studiepoengene kan folk så ta med seg til hvilke utdanningsinstitusjoner de ønsker, offentlige eller private. Da slipper man å surre med at man ikke kan tilby samme kurs i ordinær utdanning som i etter- og videreutdanning, og da kunne unge og eldre utdannet og videre-utdannet seg sammen, sier Bovim.
Og til slutt:Bovim tar til orde for at myndighetene prinsipielt bør overlate det faglige innholdet i utdanningene til utdanningsinstitusjonene.Systemet med rammeplaner og detaljerte nasjonale retningslinjer i form av forskrifter bør avvikles. Det samme bør nasjonale karakterkrav for opptak til utdanninger, mener han
— Så firer-kravet i matte for å komme inn på lærerutdanningen bør bort?
— Ikke nødvendigvis. Institusjonene kan stille krav, men ikke staten, sier Bovim og lanserer også et forslag om en ordning med autorisasjon for barnehagelærere og lærere dersom behovet for å kontrollere profesjonsutøvernes kompetanse er stort. En ordning på linje med autorisasjon for helsepersonell.
— Det er sannsynligvis bedre å kontrollere kandidatenes kompetanse etter at de har gått gjennom utdanningen, enn å sette krav ved opptak, mener han.
Bovim er også opptatt av at innholdskrav er konserverende:
— Budskapet om for eksempel sykepleierutdanningen, er at når det settes krav til innholdet, vil det ofte være konserverende. For eksempel kan formaliserte perioder for arbeid på sengeposter, fortrenge plass til poliklinisk praksis; selv om helsetjenesten utvikler seg i «poliklinisk retning». Prinsipielt vil alle innholdsbestemmelser henge etter fagfeltets utvikling og endring, mener han.
Oppgaven ut til alle
Fem personer har fått «hjemmeoppgaven» fra Kunnskapsdepartementet med å komme med innspill om styringspolitikken. Det var Gunnar Bovim ved NTNU, rektor Klaus Mohn ved Universitetet i Stavanger, viserektor Åse Gornitzka ved Universitetet i Oslo, førsteamanuensis Jonas Stein ved UiT Norges arktiske universitet og Lise Iversen Kulbrandstad, professor ved Høgskolen i Innlandet og styreleder i Nokut som fikk samme innspillsoppgave fra Kunnskapsdepartementet.
Studenter ved NTNU kan delta i konkurranse for å bygge Norges første 3D-printede bygg.
Bygningen skal være for studenter og vil bli 3D-printet i betong. Statsbygg ønsker å kutte kostnader, redusere klimaavtrykk og endre tankemåter rundt design og bygg.
NTNU-studentene får to uker på seg til å designe forslagene sine. En jury velger vinner i februar, og etter dette blir det anbudsprosess for Statsbygg. Etter planen skal bygget stå ferdig ved Statsarkivet bak Samfundet i løpet av dette året.
– Det ligger i Statsbyggs samfunnsoppdrag å utfordre en etablert byggenæring og bidra til læring, utvikling og forbedring. Studenter bidrar med nye tanker, og vi bruker våre egne byggeprosjekter til å tenke innovativt og høste erfaringer, som vil komme alle i næringen til gode. Sånn kan vi dra lasset sammen og i riktig retning, sier Cathrine Mørch, som er direktør for digitalisering og utvikling i Statsbygg, i en pressemelding.
Mørch og digitaliseringsminister Karianne Tung satte startskuddet for konkurransen mandag.
125 nye studentboliger i Trondheim skal leies ut til Ski-VM, skriver Sit i en pressemelding.
Leieinntektene skal utgjøre et betydelig bidrag til studentene i Trondheim, Gjøvik og Ålesund.
— Sit er en ideell, studentstyrt organisasjon uten noen eier som tar ut utbytte. Alt overskudd går tilbake til økt studentvelferd, sier nestleder i Sit-styret Ellinor B.A. Lindstrøm i pressemeldinga.
Studentboligene ligger på Øya og rommer moderne leiligheter og rundt 80 hybler i kollektiv.
– Det å åpne nye studentboliger i januar er egentlig ikke optimalt fordi det er få studenter på boligjakt tidlig på året. Men dette gir oss en unik mulighet til å bidra i et viktig arrangement og samtidig sikre leieinntekter som kan komme studentene til gode, sier boligdirektør i Sit, Lisbeth Glørstad Aspås.
Professor emeritus og glasiolog Jon Ove Methlie Hagen ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo er tildelt Honorary Membership Award fra International Glaciological Society (IGS), skriver Universitetet i Oslo (UiO) på sine nettsider.
Æresmedlemskap i IGS anerkjenner fremragende bidrag til glasiologi på nasjonalt eller regionalt nivå. Hagens karriere spanner over 40 år.
«Dr Jon Ove Hagens vitenskapelige bidrag, veiledning og lederskap har i stor grad økt Norges synlighet innen glasiologisk forskning. Hans arbeid, spesielt på Svalbard, har hatt en betydelig innvirkning, og hans sjenerøse og samarbeidende tilnærming har hatt en varig effekt på feltet», står det i begrunnelsen for æresmedlemskapet.
Hagen sto i spissen for den første omfattende kartleggingen av isbreer på Svalbard, som ga viktige grunndata for videre forskning. Det står også i begrunnelsen at Hagen har utvist godt lederskap og fremmet internasjonalt samarbeid.
Regjeringa har som kjend sett av minst éin milliard kroner til auka forskingsinnsats på kunstig intelligens, digital tryggleik og konsekvensane den digitale utviklinga har for samfunnet.
I juni i år skal Noreg få mellom fire og seks forskingssenter på kunstig intelligens.
— Eg er glad for å sjå den formidable interessa for KI-milliarden. Det er tydeleg at satsinga har mobilisert kunnskapsmiljø både i privat og offentleg sektor. Søkarlista viser at det ikkje er tvil om at vi har ei lang rekke fagmiljø med imponerande kvalitet og høge ambisjonar, seier forskings- og høgare utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp).
Dei 50 søknadane som no er komen inn er eit resultat av i alt 122 skissesøknadar som blei levert sommaren 2024.
Forskingsrådet skal no behandle søknadane, og avgjerda om kven som får status som nasjonalt forskingssenter vil skje i juni i år.
Dei 600 unike aktørane bak søknadane fordeler seg slik:
Fagene det gjelder er mat og helse, kunst og håndverk og kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE).
Ifølge førsteamanuensis Solveig Åsgard Bendiksen, som underviser i kunst og håndverk, vil kuttene få store konsekvenser.
— Hvis studentene får tilbud om utdanning innen bare sju av de ti fagene som finnes i grunnskolen, får det konsekvenser for bredden på utdanninga de får, sier Bendiksen til Innherred.
— Beslutningen om å kutte de tre fagene er et resultat først og fremst av lave studenttall, sier prodekan Vegar Sellæg.
Den toårige samlingsbaserte tverrfaglige videreutdanningen på masternivå har i dag 23 studenter, som er fordelt på fem grupper med ulike helsearbeidere. Halvparten av dem er sykepleiere.
Det har vært 105 primærsøkere til de 30 plassene på hvert kull siden 2019.
Sykepleien har spurt helsedekan ved NTNU, Siri Forsmo, hvorfor de har valgt å kutte akkurat videreutdanningen i aldring og eldres helse.
— Det tverrfaglige masterprogrammet er et av studietilbudene som vi ikke er pålagt å ha. I vurderingen av hva vi skal gjøre mindre av, har vi måttet velge mellom hva vi må gjøre og hva vi bør og kan gjøre. I tillegg må noe av det vi må gjøre, gjøres på nye måter, med færre ansatte, svarer dekanen.
Professor og sensor i nordisk litteratur ved Universitetet i Stavanger (UiS) og Høgskulen på Vestlandet (HVL), Hadle Oftedal Andersen, mener at det må vurderes å slutte med hjemmeeksamener.
— Vi kan ikke friste folk til å jukse, sier Andersen i et intervju med Sunnmørsposten.
En av årsakene til at professoren mener at avvikling av hjemmeeksamen bør vurderes er studentenes tilgang til kunstig intelligens (KI) i programmer som ChatGPT, som kan produsere sammenhengende tekster.
KI er forbudt under hjemmeeksamener i nordisk litteratur, men sensorene frykter at enkelte studenter likevel benytter teknologien, skriver Sunnmørsposten.
— Vi blir usikre når vi retter. Samtidig kan vi ikke felle en student bare fordi vi er usikre, sier professor Andersen, og fortsetter:
— Vi kan ikke bare sitte her og gjøre ingenting. Problemet er at hjemmeeksamener ofte er den beste vurderingsformen. En hjemmeeksamen over en uke eller to er det nærmeste man kommer arbeidslivet.