studentundersøkelse

Halvparten sliter med å følge med i undervisningen

Koronatiden har gått utover motivasjonen til studentene. Det viser viktigheten av at sektoren tar situasjonen på alvor, sier studentleder i Tekna, Rebekka Lie.

NMBU-student Hans Kristian Taje og NTNU-student Stine Lier har begge opplevd utfordringer i studietiden, både før og under koronapandemien. De håper at mer åpenhet rundt psykisk helse vil bidra til at flere får en bedre hverdag.
NMBU-student Hans Kristian Taje og NTNU-student Stine Lier har begge opplevd utfordringer i studietiden, både før og under koronapandemien. De håper at mer åpenhet rundt psykisk helse vil bidra til at flere får en bedre hverdag.
Publisert Oppdatert

— For min del er det viktigste med studietiden det sosiale rundt. Da det mer eller mindre forsvant i mars, gikk det kraftig utover motivasjonen min, sier Hans Kristian Taje (21).

Fagforeningen Tekna har gjennomført en spørreundersøkelse blant studentmedlemmene sine, der blant annet halvparten av studentene som svarte oppgir at de har slitt med å følge med i undervisningen i koronatiden.

Har gått ut over prestasjonene

Hans Kristian Taje studerer vann- og miljøteknikk ved NMBU på Ås, og er en av snaut 1500 studenter som har svart på Tekna-undersøkelsen, som i stor grad handler om psykisk helse.

21-åringen er tydelig på at nedstengningen av samfunnet i mars gjorde noe med ham.

— Jeg fikk en følelse av at jeg nå bare skulle ligge hjemme og råtne på rommet heller enn å gå på skolen og studere, sier Taje.

Han forteller videre at nedstengningen og omleggingen fra fysisk til digital undervisning soleklart har gått ut over prestasjonene hans på skolen.

— Det er hevet over enhver tvil. Jeg har virkelig ikke klart å motivere meg til å jobbe skikkelig med studiene denne perioden. Og det får så klart konsekvenser, fastslår NMBU-studenten.

— Har ikke vært en glad person

Tekna sin undersøkelse viste også at 45 prosent av studentene til tider har følt seg så nedfor at de har følt behov for å snakke med noen om det. Også her kjenner Taje seg igjen.

— Jeg har nok ikke vært en særlig glad person i denne perioden, og jeg synes egentlig litt synd på mor og far som fikk hjem en sønn som var veldig sur og frustrert, forteller Taje åpenhjertig.

Han understreker at han ser noe lysere på situasjonen nå som samfunnet gradvis har åpnet mer opp, og det igjen har blitt rom for å møte venner og familie i sosiale sammenhenger. Han kommer også med et råd til andre som periodevis føler seg nedfor.

— Ting og tang er i ferd med å normalisere seg litt, og det hjelper jo på i seg selv. Ellers tror jeg at det er veldig viktig å være åpen om at man har det tungt. Selv merket jeg at bekymringene mine lettet noe da jeg fikk informert dem rundt meg om hvordan jeg har det, sier Taje.

Stress er en utfordring

Et tredje moment som kommer frem i Teknas studentundersøkelse er at 6 av 10 studenter opplever mye stress i studiehverdagen. En som har merke dette på kroppen er 21 år gamle Stine Lier, som studerer datateknologi ved NTNU i Trondheim.

— Jeg vil si at man som student er ekstra utsatt for stress i hverdagen. Det har å gjøre med at vi skal prestere og levere på så mange forskjellige arenaer. Man skal helst gjøre det bra på skolen, man skal helst ha ett eller flere verv, man skal helst ha et rikt sosialt liv, man skal ha tid til trening og mange er også avhengige av å ha en jobb ved siden av studiene. Når man gjerne opplever ikke å nå målene sine på de ulike arenaene, kommer stresset, forklarer Lier.

Det viser viktigheten av at universitetene og høgskolene tar situasjonen på alvor og tilrettelegger for best mulige undervisningsløsninger.

Rebekka Lie, studentleder i Tekna

Hun trekker frem lav selvfølelse som det tydeligste resultatet av en stressende studiehverdag.

— Det har vært perioder der jeg har følt at jeg ikke har vært god nok for det jeg studerer fordi jeg kanskje har fått et dårligere resultat på en eksamen enn det jeg hadde sett for meg på forhånd. Dette er noe jeg tror mange går rundt og kjenner på, sier Lier, som selv ikke har oppsøkt profesjonell hjelp for å takle stresset.

— Jeg har lært meg å håndtere det, og man lærer seg etter hvert måter å takle det på. Det handler litt om å tenke mer at det får gå som det går, særlig når det gjelder resultatene på skolen. Det er ikke verdens undergang om man ikke får toppresultat på en eller annen eksamen. Det viktigste er at man har det bra, sier Lier, før hun legger til:

— Det første studieåret tenkte jeg ikke slik i det hele tatt, men etter hvert som jeg har lært meg å balansere skole og fritid på en mer fornuftig måte, har jeg fått det mye bedre med meg selv.

Tekna: — Viser viktigheten

Studentleder i Tekna, Rebekka Lie, forteller til Khrono at det spesielt er tre funn fra undersøkelsen Tekna ønsker å vektlegge.

— Det første er at 60 prosent svarer at de opplever mye stress i studiehverdagen, det andre er at 45 prosent svarer at de av og til føler seg så nedfor at de ønsker å snakke med noen om det, og det tredje er at halvparten svarer at de har slitt med å følge med på studiene i koronatiden, sier Lie.

Om det sistnevnte, at såpass mange finner det krevende å følge med på studiene, sier Lie følgende:

— Det viser viktigheten av at universitetene og høgskolene tar situasjonen på alvor og tilrettelegger for best mulige undervisningsløsninger.

Rebekka Lie er studentleder i Tekna, og trekker frem tre funn i undersøkelsen som ekstra viktige.
Rebekka Lie er studentleder i Tekna, og trekker frem tre funn i undersøkelsen som ekstra viktige.

Av Teknas 13.000 studentmedlemmer, har 1451 svart på undersøkelsen. Selv om tallet kan virke lavt, er Lie ikke misfornøyd med oppslutningen.

— Det er utfordrende å få folk til å svare på undersøkelser, og kanskje ekstra utfordrende når temaet er psykisk helse. Vi er godt fornøyde med at så mange har svart, og spesielt fornøyde med at kjønnsfordelingen gjenspeiler medlemsmassen, som er 40 prosent kvinner og 60 prosent menn, sier Lie.

— Vi føler at vi har fått et faktisk bilde av situasjonen, og kommer til å bruke tallene til å videreutvikle medlemstilbudene våre og til å bidra til mer åpenhet rundt psykisk helse, avslutter studentlederen.