Håkon Randgaard Mikalsen, leder i Norsk studentorganisasjon (NSO). Foto: Ketil Blom Haugstulen
Håkon Randgaard Mikalsen, leder i Norsk studentorganisasjon (NSO). Foto: Ketil Blom Haugstulen

Politikk som ikke løser problemer

Stipenddebatt. Norsk studentorganisasjon (NSO) mener det er viktig å ta tak i frafall. Samtidig er det vanskelig å få til en god debatt om dette når regjeringens eneste respons er å trekke økt gjeld opp av hatten.

Publisert   Sist oppdatert

Høyres studenter ber alle tenke mer helhetlig og savner gode tiltak for å hindre frafall. La oss være helt tydelige. Norsk studentorganisasjon (NSO) mener det er viktig å ta tak i frafall. Samtidig er det vanskelig å få til en god debatt om dette når regjeringens eneste respons er å trekke økt gjeld opp av hatten. Vi kan ikke sitte rolig å se på at studenter får økt gjeldsbyrde, at mulighetene for å bytte studier underveis svekkes, at studier som ikke inngår i en grad blir mindre tilgjengelige og at unge som skal velge utdanning kanskje ikke helt tør, fordi en ikke er helt sikker på at en vil lykkes eller ombestemme seg.

Da regjeringen varslet endringer i ordningen som konverterer studielånet til stipend i forrige års statsbudsjett tok vi umiddelbart kontakt med politisk ledelse i Kunnskapsdepartementet (KD). Vi har flere ganger, også etter bytte av statsråd, forsøkt å få til en dialog om hvilke tiltak som vil få ned frafallet. Vi har ikke lykkes med det.

Vi har flere ganger, også etter bytte av statsråd, forsøkt å få til en dialog om hvilke tiltak som vil få ned frafallet. Vi har ikke lykkes med det.
Håkon Randgaard Mikalsen
Leder NSO

Etter at det ble klart at regjeringen ønsker å endre stipendordningen har vi utfordret regjeringen på hvorfor de mener dette vil fungere. Det eneste argumentet vi registrer fra statsråd Iselin Nybø og statssekretær Rebekka Borch er en evig gjentakelse av hvor mange som ikke fullfører den graden de opprinnelig startet på. Vi trenger ikke diskutere om dette er et problem. Vi er enige i utfordringen. Vi er derimot svært uenige i løsningen.

Det er altfor lite kunnskap om årsaker til frafall. Dette tar regjeringen konsekvensene av når det kommer til fagskolene. Der er dokumentasjon av antall som faller fra nok til å vite hva som vil hjelpe. I fagskolemeldingen fra 2016 kan en lese at: Tallene gir i seg selv ikke tilstrekkelig grunnlag for å si hva frafallet i fagskoleutdanningen skyldes. Til det trengs også kvalitativ informasjon. Tallene viser imidlertid at det er nødvendig å snu utviklingen slik at flere av dem som begynner på en fagskoleutdanning, fullfører. For å kunne øke gjennomføringen i fagskoleutdanningen er det nødvendig med et bedre informasjonsgrunnlag, slik at tiltak som settes inn, kan treffe rett. Regjeringen vil derfor ta initiativ til en nasjonal frafallsundersøkelse i fagskoleutdanningen. Tiltak: Regjeringen vil styrke kunnskapsgrunnlaget om gjennomføring av fagskoleutdanning gjennom en frafallsundersøkelse.

Vi vet allikevel noe om hva frafallet skyldes. Og vi vet at det er viktig å skille mellom de som bytter studie, tar pause og de som faller helt fra. Eksempelvis har du større sannsynlighet for å lykkes dersom foreldrene dine har høyere utdanning og du har gode karakterer fra videregående. Det er mange ulike årsaker til at studenter blir en del av frafallstatestikken og det finnes nok ikke en quickfix som vil løse alt. Bedre kvalitet, tilrettelegging, tilbakemelding og oppfølging gjennom studiet, gode velferdstjenester, godt mottak og inkludering på utdanningsinstitusjonen er nok blant de områdene vi må jobbe mer med. Vi støtter også Høyres Studenter i at god rådgivning og veiledning i videregående er viktig. En av de som har forsket mest på dette i Norge er NIFUs Elisabeth Hovdhaugen. Hennes vurdering av forslaget er at det sannsynligvis vil premiere de som likevel ville blitt ferdige. Har ikke landets høyere utdanningsminister snakket med forskerne før det ble bestemt at dette var et forslag regjeringen skulle fremme?

Det er vanskelig å finne gode løsninger når vi ikke kan diskutere årsaken til problemet. Det hjelper ikke hvor mange ganger Iselin Nybø gjentar OECD-tall. Hun adresserer fortsatt ikke årsakene til frafall med sitt forslag. Hun svekker studiestøtteordningen og skaper en mindre fleksibel utdanning som straffer de som ikke lykkes. Nå håper vi Stortinget sier nei til stipendkuttet så vi kan starte debatten om hva som faktisk vil øke gjennomføringsgraden og hindre frafall fra høyere utdanning.