Institutt for geografi ved Universitetet i Bergen lar studentene bruke alle hjelpemidler, utenom å kommunisere med andre, på sine eksamner. Bildet er fra en digital eksamen ved HiOA. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Slipper straff etter chat-fusk på eksamen

Flere geografistudenter utvekslet svar på en Facebook-chat under en digital eksamen i fjor. De ble først tatt for fusk, før klagenemnda la vekk sakene.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det var i mai i fjor på en digital eksamen ved Institutt for geografi at flere studenter «snakket» sammen, og hjalp hverandre med svar i en chattegruppe på Facebook, skriver På Høyden.

Dette var en ny form for digital eksamen, hvor man kunne bruke alle tilgjengelige hjelpemiddel, som lærebok, datamaskin og internett. Man hadde knapt noen erfaring med eksamensformen.

Det var to av kandidatene som meldte fra til emneansvarlig om mulig fusk.

Fakultetet konkluderte med fusk

Ifølge klagenemdas vedtak ble studentene opplyst om at de ikke kunne snakke sammen på eksamen, men studentene tolket dette som at det ikke var tillatt fordi støyen ville ha forstyrret andre. De sa at de ikke var klar over at det ikke var lov å kommunisere på andre måter

I og med at dette var en eksamensform der det var lov å bruke internett, ser vi at det kunne vært presisert enda tydeligere at all form for kommunikasjon var forbudt, også chat-grupper.

Alette Gilhus  Mykkeltvedt

I en epost fra emneansvarlig i forkant av eksamen var det oppgitt at det ikke var lov å be om hjelp fra noen.

Både instituttet og fakultetet konkluderte med at studentene hadde opptrådt akademisk uredelig, men sendte saken videre til klagenemda.

— Både det involverte instituttet og fakultetet syntes denne saken var problematisk. Vi var imidlertid enige om at studentene hadde fått tilstrekkelig informasjon om at kommunikasjon med andre under eksamen ikke var lov, selv om det ikke var presisert hvilke former for kommunikasjon dette gjaldt. I og med at dette var en eksamensform der det var lov å bruke internett, ser vi at det kunne vært presisert enda tydeligere at all form for kommunikasjon var forbudt, også chat-grupper, sier direktør ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Alette Gilhus Mykkeltvedt.

Usikkert om de fikk utbytte av hjelpen

Fikk studentene noe faglig utbytte av å jukse?  

— Noen av studentene brukte svarene de fikk fra andre inne i chat-gruppen i sine eksamener. Hvorvidt det gir et bedre faglig utbytte enn det de hadde oppnådd ved å svare selvstendig er vanskelig å svare på, sier Mykkeltvedt. 

Les også: Juss og fanteri

Klagenemda stemte for å legge bort saken med tre mot to stemmer. De la vekt på at det ikke var informert godt nok om at studentene ikke kunne kommunisere med hverandre under eksamenen. 

— Hva tenker dere om at klagenemda landet på at det ikke var fusk, når både instituttet og fakultetet mente det?

— Vi oversendte denne saken til klagenemda for å få en reell vurdering i denne saken. At klagenemda landet på at det ikke var fusk tar vi til etterretning og bruker som en tilbakemelding om at vi må være enda tydeligere i informasjonen som går ut til studentene våre, sier Mykkeltvedt.

Låser ikke datamaskinen

På Institutt for geografi bruker de en egen eksamensplattform, med tilgang til tredjeparts programvarer, og som ikke låser datamaskinene.

— Dette er en eksamensform som gir studentene mulighet til å bruke internett fritt. Det er derfor ikke planer om å bruke låste maskiner.

Denne problemstillingen gjelder ikke for den vanlige digitale plattformen, Inspera, som er i bruk ellers på UiB, forteller viserektor for utdanning, Oddrun Samdal. 

— I den digitale skoleeksamen som vi gjennomfører stenger vi tilgangen til nettet, og vi har ikke hatt utfordringer med fusk knyttet til bruk av chattetjenester eller andre digitale løsninger.

Jobber med nye løsninger

Samdal sier de har vurdert å ha åpent nett som ved Institutt for geografi.

— Vi har snakket om at vi ønsker å kunne åpne nettet på den digitale skoleeksamen, slik som det er på hjemmeeksamen. Da handler det om at oppgavene skal være annerledes, og at det er tydeligere at man skal vurdere og ta i bruk kunnskap som man finner, og ikke reprodusere den. Men det som har vært framme er uro for at man kan få hjelp fra andre i den situasjonen, sier Samdal.

UiB jobber også med at eksamensplattformen Inspera skal ha mulighet for tredjepartssystem, samtidig som de jobber med å oppfordre fagmiljøene til å ta i bruk andre vurderingsformer.

— Vi har nå egne, faste eksamenslokaler i Solheimsviken. Her kan vi legge til rette for at man kan koble på tredjepartssystemer for fag som trenger å bruke symbol og algoritmer, eller ha tilgang til spesielle program. Eksamenssystemet legger til rette for en rekke vurderingsformer allerede, og innen utgangen av 2017 er det et mål å kunne ha tilbud om flere, varierte digitale vurderingsformer ved UiB.

Vil være tydeligere

Fakultetsdirektør Gilhus Mykkeltvedt forteller at de har godt med vakter på eksamenene med åpent nett. 

— Det er satt inn flere vakter enn normalt på dette emnet. Dette er doktorgradskandidater i systemdynamikk som går rundt i lokalet og overvåker. Det er selvsagt ikke mulig å gardere seg hundre prosent mot juks, men det er det heller ikke under ordinære eksamener. Vi har jo også tillit til at studentene forholder seg til de retningslinjene som gjelder.

— Hvordan vil dere endre på hvilke beskjeder dere gir studentene i forkant av en slik eksamen?

— Instituttet kommer til å endre teksten som står i emnebeskrivelsen i neste studieplanendringsprosess ved fakultetet, slik at det blir tydeligere at all form for kommunikasjon med andre under eksamen er forbudt. Det blir også lagt ut meldinger om dette på MittUiB, sier Mykkeltvedt. 

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS