åndsverk
Forfattere raser mot høgskole: — Dette er systematisk plagiering
Høgskolen i Innlandet utestengte en student i to semestre for selvplagiat, men forsynte seg selv rikelig fra en lærebok uten å oppgi kilde. — Oppleves som tyveri, sier en av forfatterne.
— Vi oppdaget dette helt tilfeldig via et oppdrag med en kommune hvor vi kom over et par videoer på internett. Det var da vi oppdaget at det var noe veldig kjent med innholdet i videoene. Det var rett og slett lengre partier med opplesing fra to av bøkene våre, sier psykologspesialist Stig Torsteinson.
Sammen med psykologspesialist Ida Brandtzæg og psykologspesialist og førstelektor ved Universitetet i Oslo, Guro Charlotte Teig Øiestad, har han forfattet bøkene «Se barnet innenfra — hvordan jobbe med tilknytning i barnehagen» og «Se eleven innenfra — relasjonsarbeid og mentalisering på barnetrinnet».
I vår oppdaget forfatterne at en høgskolelektor ved Høgskolen i Innlandet hadde brukt bøkene deres i to videoer som var lastet opp på YouTube og på nettsiden miljoloyper.no.
I to 15 minutter lange videoer leser lektoren opp flere lengre passasjer fra bøkene og bruker eksempler forfatterne har brukt i bøkene — uten å referere til kildematerialet.
Forfatterne oppdaget også at materiale fra bøkene deres var gjengitt uten referanse både på nettstedene og i en rapport.
— Dette er systematisk plagiering som umulig kan forstås som bare en glipp. Dette oppleves som et tyveri, sier Brandtzæg.
Khrono har vært i kontakt med høgskolelektoren, som ikke ønsker å kommentere saken, men henviser til høgskoleledelsen.
Tok kontakt
Da forfatterne oppdaget omfanget av plagieringen, tok de kontakt med forlagene som har gitt ut bøkene, Gyldendal og Kommuneforlaget.
Etter å ha gått gjennom videoene, finner forlagene at store deler av videoene er hentet direkte fra de to bøkene. Også eksempler som blir brukt i videoene, er hentet fra bøkene.
Forlagene sendte i vår en e-post til Høgskolen i Innlandet, der de viser til en rekke eksempler på måten bøkene blir lest opp fra i videoene.
I e-posten skriver Gyldendal at det er uunngåelig med noe overlapp i tematikk og formuleringer når man opererer innenfor samme fagfelt, men at det her er snakk om systematiske ordrette gjengivelser.
— Selv om det hadde blitt lagt inn en referanse til oss i slutten av videoene, hadde det ikke vært nok. Det er et ganske omfattende plagiat, sier Øiestad.
Fjernet videoer
Da Høgskolen i Innlandet mottok henvendelsen, fjernet de kjapt videoene fra YouTube og miljoloyper.no.
Prorektor for samfunnskontakt ved høgskolen, Ine Wigernæs, forklarer at det var en kommunikasjonssvikt som førte til at to filmer uten tilstrekkelig sitat- og kildereferanse ble publisert.
— Da Gyldendal kontaktet oss om dette, fjernet vi de to filmene og gikk i dialog med forlaget. Dialogen resulterte i flere oppfølgingspunkter, og for flere av dem venter vi fortsatt på Gyldendal for å komme videre, sier Wigernæs.
Forfatterne mener avpubliseringen av videoene ikke er en tilstrekkelig reaksjon på overtrampet.
— Det var ingen redegjørelse overfor kunder eller brukere for hvorfor videoene ble tatt ned, og det ble ikke sendt ut noe informasjon om hva som hadde skjedd. Dette oppleves som lite redelig. Hvis for eksempel NRK gjør en slik feil, skriver de en sak om hva som har skjedd og hvorfor, sier Torsteinson.
Tilbudt kompensasjon
Wigernæs mener høgskolen har beklaget for feilen på telefon, e-post, i møter og i brev direkte til forfatterne.
— Vi beklager gjerne igjen. Vi gjorde en feil ved at filmer i et nettkurs brukte materiale fra en bok uten nødvendige henvisninger. Det skulle ikke skjedd. Vi foreslo ganske raskt overfor Gyldendal å kjøpe et større antall bøker som kompensasjon, for så å gi dem kostnadsfritt videre til skoler og barnehager som vi antar hadde brukt filmene. Gyldendal har ikke svart oss om dette forslaget, sier Wigernæs.
Forfatterne mener at tilbudet om kompensasjon og beklagelsen ikke er tilstrekkelig, og forklarer at de er i dialog med forlagene om prosessen videre rundt dette.
Tilbudet så langt viser at høgskolen ikke tar saken nok på alvor, mener de.
— Vi mener fremdeles at høgskolen burde gjort en innsats for å gjøre det kjent blant de mange som har sett disse videoene at innholdet var plagiert. Blant annet er vi usikre på om Utdanningsdirektoratet som har bevilget 17 millioner kroner til tiltaket, er kjent med plagieringen, sier Brandtzæg.
Wigernæs forteller at de aktuelle videoene er produsert på nytt.
— Vår tanke har vært å publisere dem sammen med en forklaring om hvorfor de forrige filmene ble fjernet, en beklagelse og et tilbud til skoler og barnehager om å få tilsendt den aktuelle Gyldendal-boka uten kostnad. Vi har også hatt en avtale med Gyldendal om blant annet å skrive en felles kronikk om tematikken, hvor Gyldendal skulle sende oss det de ser som sentrale momenter i en kronikk. Dette har vi ikke mottatt, til tross for purring, sier Wigernæs.
Reagerer på studentstraff
Torsteinson har fulgt med på den mye omtalte selvplagiatsaken som hadde sitt opphav ved Høgskolen i Innlandet. Studenten vant tidligere denne måneden fram i Borgarting lagmannsrett etter å ha blitt utestengt i to semestre for å ha skrevet av sin egen tekst på en konteeksamen.
Torsteinson mener deres sak viser at høgskolen er langt strengere med studentene enn de er med egne ansatte.
— Vi mener at denne saken er langt mer alvorlig enn at noen studenter har selvplagiert. Samtidig blir de straffet hardt og utestengt i ett år. Vi har vært opptatt av at når vitenskapelige ansatte plagierer andre fagfolk så må også dette få konsekvenser, sier Torsteinson.
Wigernæs mener de to sakene ikke har sammenheng.
— Det er ingen tvil om at vi har gjort en feil knyttet til to filmer vi har produsert. Det beklager vi. Men dette har ingen sammenheng med reglement for gjennomføring av eksamen. Et eksamensreglement er utformet for å sikre at studenter kan avlegge eksamen under mest mulig like forhold, og at sensor kan gjøre en rettferdig vurdering av studentenes innsats og leveranser. Hos mange institusjoner inneholder reglementet krav om at studenter må opplyse om gjenbruk av tekst, slik at sensor kan ta hensyn til dette i sin vurdering av besvarelser, sier prorektoren.
Ville håndtert det annerledes
Forlagsdirektør i Gyldendal Akademisk, Christian Haugsnes, sier at de har engasjert seg i saken på vegne av sine forfattere på grunn av alvorligheten i saken, og fordi de mener det er viktig å ha fokus på utdanningsinstitusjoners utgiveransvar.
— Det er en underliggende strømning ved universiteter og høgskoler at de publiserer mer og mer. De lager innhold, kurs og apper for undervisning. Da synes jeg at det er viktig å ha dialog og debatt om utgiveransvaret, som vi mener er et ansvar som må tas på alvor. Det opplevde vi ikke at Høgskolen i Innlandet gjorde innledningsvis, og vi måtte løfte saken til opp til rektor.
Hvis en lignende type sak hadde skjedd i forlaget, ville de ha håndtert det annerledes enn Høgskolen i Innlandet gjorde, forteller Haugsnes.
— Det hender at det kommer bøker med plagiatfeil, men da tar vi aktive grep som å unnskylde offentlig og trekke opplaget. I denne saken ba vi høgskolen komme med en skikkelig redegjørelse, som vi ventet på fra juni til oktober. Høgskolen har tatt enkelte grep og tiltak, men det har gått lang tid, og det som har kommet, har vært tynt, sier Haugsnes.