lærerutdanning

Farmen-deltaker skal vlogge om livet som nyutdannet lærer

Sammen med Nord universitet skal tre nyutdannede filme hverdagen som lærer. Det håper de skal få flere til å velge lærerutdanning i framtiden.

Disse tre er ferdigutdannet som lærere. Nå skal de vlogge om det. Fra venstre Freyja Hansen-Turner, Gunnar Svingen og June Celia Pedersen
Disse tre er ferdigutdannet som lærere. Nå skal de vlogge om det. Fra venstre Freyja Hansen-Turner, Gunnar Svingen og June Celia Pedersen
Publisert Oppdatert

Gjennom skoleåret 2022/23 skal tre ferske lærere fra Nord universitet filme og dele med omverdenen hvordan det er å være lærer. Både oppturer og nedturer. Målet er at dette skal skape blest om yrke og få flere til å velge lærerutdanning.

— Det tror jeg blir morsomt å være med på. Jeg liker jo å filme ting selv og lage TikToks. Vi håper vi når ut til folk flest om læreryrket, sier Gunnar Svingen.

Noen kjenner han kanskje som Farmen-deltaker i 2021. Men til høsten starter han som lærer i Oslo. Der skal han vlogge om lærerlivet for Nord universitet.

— Jeg tror ikke det er en ulempe å ha vært med i Farmen, ler han, og utdyper:

— Jeg har jo blitt vant til å ha kamera på meg. I tillegg har jeg jobbet som fotograf før lærerstudiet, så for min del blir det et perfekt sideprosjekt å ha ved siden av jobben.

Vil vise hele spekteret

I tillegg til Svingen skal Freyja Turner-Hansen og June Celia Pedersen vlogge fra læreyrket det kommende skoleåret. Det var Avisa Nordland som først omtalte prosjektet. Alle tre er nylig ferdig med en master i grunnskolelærerutdanning ved Nord universitet. Til høsten blir de lærere på fulltid.

— Det var egen nysgjerrighet som førte meg til studiet. Jeg måtte ta en sjanse for erfaringen min var kun min egen skoleutdanning. Jeg har ikke noen venner eller familier som har vært lærere, så det var en nysgjerrighet til yrket som førte til at jeg søkte, forklarer Svingen.

— Hvilken tilbakemelding håper du på når dere kommer i gang med å lage innhold?

— Mest mulig oppmerksomhet først og fremst. Vi vil nå ut til flest mulig. Nå skal vi lage innhold til TikTok, Instagram og YouTube og det er nok de rette mediene for å nå de yngre. Spesielt TikTok kan bli morsomt. Der er det algoritmer som kan føre til at du når ut til mange om du treffer skikkelig med innholdet.

Som Khrono har skrevet om tidligere har søkertallene til lærerutdanningene hatt en nedadgående kurve. Da tallene fra Samordna opptak 2022 ble lagt frem i april hadde lektorutdanningene en nedgang på 7,2 prosent, grunnskolelærerutdanningene for trinn 5-10 har en nedgang på 3,7 prosent og barnehagelærerutdanningene nedgang på hele 25,6 prosent. Kun grunnskolelærerutdanningen 1-7 har en oppgang på 6,5 prosent.

Svingen håper de kan være med å snu trenden på søkertallene. Men også opplyse dagens lærerstudenter om hverdagen som nyutdannet lærer.

— Det blir innhold for alle, spesifikt ønsker vi å vise søkere hva de går til når de søker seg til lærerutdanningene og hva som skjer etter studiene. Vi vil vise arbeidshverdagen som blir helt ny for oss også, forteller han.

Skal være ujålete

Det er kommunikasjonsteamet ved fakultet for lærerutdanning, kunst og kultur ved Nord universitet som står bak ideen, som har fått navnet «Lærervloggerne - fra student til klasserom».

— Vi tente veldig fort på ideen selv. Dette er noe nytt vi har troen på. Det er bedre at noen unge forteller om læreryrket enn at jeg som 41-åring skal råde unge til å søke seg til lærerutdanning, sier prosjektleder Hanne Gravrok.

Hun understreker at prosjektet ikke skal bli en sminket reklamefilm om alt det positive med å være lærer. Samtidig er Gravrok tydelig på at dette er et rekrutteringstiltak, der de ønsker å få frem at det er mange oppsider med læreryrket, der de gode opplevelsene skal løftes frem. Det er lærerne som skal filmes og ikke elvene.

— Lærervloggen er ikke reklame, så publikum skal få se både opp- og nedturer. Man snakker ofte om praksisjokket som kan møte nyutdannede lærere som går ut i jobb. Kanskje våre eminente representanter for læreryrket i Fryja, Gunnar og June kan sette ord på det. Det blir en ujålete skildring av lærerhverdagen, forklarer hun.

Og det er de unge som er målgruppen. Det betyr episoder på YouTube. Klipp på TikTok og innlegg på Instagram. Det blir premiere i juli og de ser for seg mellom syv og ti episoder gjennom skoleåret. Håpet er at dette skal være med å rekruttere flere studenter til lærerutdanningene.

— Alt er i en veldig tidlig fase, men de har allerede fått første oppdrag. De har filmet seg selv fra dagen på vitnemålutdelingen der de fikk diplomene. Der deler de litt tanker om hvordan det er å være ferdig med studiet og på mange måter ha den siste ferien før voksenlivet starter til høsten, sier prosjektlederen.

— Var det vanskelig å finne villige studenter?

— Alle tre jeg tok kontakt med sa egentlig ja ganske fort. Litt nøling i starten, men jeg tror de også syns det er stas at noen skal følge deg gjennom et helt år.

Powered by Labrador CMS