Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Ett forskningsråd.
Tidlig på 1990 tallet hadde vi fem forskningsråd i Norge: Norges
Teknisk-Naturvitenskapelige Forskningsråd (opprettet i 1946), Norges allmennvitenskapelige
forskningsråd (opprettet i 1949), Norges landbruksvitenskapelige forskningsråd
(opprettet i 1949), Norges fiskeriforskningsråd (opprettet i 1972) og Norges
råd for anvendt samfunnsforskning (opprettet i 1987). Det økende antall
forskningsråd innebar samordningsutfordringer og etter manges mening en svekket
nasjonal forskningskraft.
Et offentlig utvalg (Grøholtutvalget, 1991) fremmet
på denne bakgrunn forslag om å etablere ett nasjonalt, overordnet forskningsråd
gjennom å slå sammen de fem forskningsrådene. Utvalget ønsket å innlemme ansvaret
for grunnforskning, anvendt forskning og generiske teknologier i ett
forskningsråd. Én organisasjon under én ledelse knyttet til ett departement
ville styrke norsk forskning — også internasjonalt. Norges forskningsråd ble opprettet i 1993. Både i
forbindelse med opprettelsen og senere har modellen vært evaluert og diskutert.
Man har imidlertid holdt fast i hovedmodellen, samtidig som evalueringer og
erfaringer har medført interne omorganiseringer.
I forbindelse med den forestående gjennomgangen av forskningssystemet
slo forsknings- og høyere utdanningsminister tidlig fast at han ikke ønsket en
diskusjon om hovedmodellen. Vi skal fortsatt ha ett nasjonalt forskningsråd.
«Jeg
tror veldig sterkt på at vi skal ha ett forskningsråd, vi skal ha et sterkt og
kompetent forskningsråd, og vi skal ha et effektivt forskningsråd som også i
framtiden er den konkurransearenaen og fasilitatoren som både løfter kvantitet
og kvalitet i norsk forskning. (…) Jeg mener det har tjent oss vel de 30 årene
vi har hatt det,» sa Ola Borten Moe 5. mai i år.
Selv om det har vært statsrådsskifte siden denne uttalelsen falt (...), forutsetter jeg at [ett samlet forskningsråd] fremdeles er premisset for gjennomgangen og politikkutformingen som nå pågår.
Petter Aasen
Selv om det har vært
statsrådsskifte siden denne uttalelsen falt på årskonferansen på
Forskningsinstituttenes fellesarena i mai i år, forutsetter jeg at det
fremdeles er premisset for gjennomgangen og politikkutformingen som nå pågår.
Den politiske
konteksten. Langtidsplanen
for forskning og høyere utdanning er et annet premiss for
arbeidet med den kommende meldingen. Langtidsplanen definerer den politiske
konteksten for arbeidet til et nasjonalt forskningsråd i årene som kommer.
Det er nedfelt tre overordnede mål i planen:
- Styrket
konkurransekraft og innovasjonsevne
- Miljømessig,
sosial og økonomisk bærekraft
- Høy
kvalitet og tilgjengelighet i forskning og høyere utdanning
Planen
beskriver også hva regjeringen mener det er særlig viktig å prioritere i årene
framover. Den beskriver seks tematiske prioriteringer som gir føringer for et
nasjonalt forskningsråd: Hav og kyst; Helse; Klima, miljø og energi; Muliggjørende
og industrielle teknologier; Samfunnssikkerhet og beredskap; og Tillit og
fellesskap. I tillegg er det lansert tre nasjonale, målrettede samfunnsoppdrag,
som krever forskningsbasert kunnskap og kompetanse: Bærekraftig fôr; Inkludere
flere barn og unge i utdanning, arbeid og samfunnsliv; og Sirkulær økonomi, grønn
omstilling og digital omstilling.
Selv om et nasjonalt forskningsråd må være
tuftet på et bredere verdifundament og ha et ansvar som strekker seg utover den
aktuelle politiske agendaen, gir de overordnede målene i planen også et premiss
for gjennomgangen av forskningssystemet.
Tverrsektorielle utfordringer. Et tredje premiss er at globale, nasjonale og regionale
utfordringer som skal møtes med kunnskap, kompetanse og innovasjon, er
tverrsektorielle. Det innebærer at forskningssystemet må rustes til å møte og
løse tverrsektorielle utfordringer. Ifølge Borten Moe (Khrono, 05.05.23) innebærer
det at regjeringen vil se på sektorprinsippet i
norsk forskning. Prinsippet innebærer at hvert departement er ansvarlig for å
finansiere forskning innenfor sin sektor. Prinsippet skal forbedres, men ikke
forlates.
Effektiv ressursbruk.
Et fjerde premiss for politikkutformingen og et nasjonalt forskningsråd er at
det er nødvendig med mer effektiv ressursbruk. Forsknings- og innovasjonssystemet
må med andre ord tilpasses en tid med moderat vekst og der omprioritering av
ressurser vil stå på den politiske dagsordenen.
Med utgangspunkt i disse premissene skal den kommende
meldingen gå gjennom et nasjonalt forskningsråds rolle og funksjoner i sin hele
bredde, og definere de viktigste oppgavene i dag og framover. Hvilken rolle
og funksjoner bør ett nasjonalt forskningsråd ha i forskningssystemet?
Et uavhengig forskningsråd. Et velfungerende forskningssystem må ha et sterkt og
uavhengig forskningsråd med en klart definert oppgave om å styrke kvaliteten i
norsk forskning. Det gjelder både den grunnleggende forskningen og forskningen
som mer direkte retter seg mot samfunnets forsknings- og innovasjonsbehov.
Akademisk frihet og institusjonell autonomi er avgjørende for
kunnskapsutviklingen. Et nasjonalt forskningsråd basert på akademisk tyngde og
vitenskapelig kompetanse, begrunner forskningsrådets uavhengighet.
Akademisk frihet og institusjonell autonomi er avgjørende for kunnskapsutviklingen.
Petter Aasen
Et bredt forskningsråd. Ett nasjonalt forskningsråd må ha et bredt mandat som
forvalter ansvar for:
- Grunnleggende forskning og fagutvikling.
- Samspill i kunnskapskjeden og i forsknings- og
innovasjonssystemet.
- Transformasjon: Tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid
(og samarbeid med aktører/innsatsfaktorer utenfor forsknings- og innovasjonssystemet
for å løse de store samfunnsutfordringene.
- Samfunnsdialog,
tillit til forskningen, kunnskapsbasert offentlig ordskifte
Et bredt nasjonalt forskningsråd som skal møte forskningspolitiske
mål, bør ha en koordinerende rolle i forskningssystemet. Det innebærer ansvar
for å videreutvikle og styrke samspillet mellom grunnleggende, fenomenorientert
forskning og mer anvendt, problemløsende forskning, og samspillet mellom
forskning, utdanning og innovasjon. Rådets merverdi ligger i strategisk kunnskapsutvikling
innenfor og på tvers av samfunnssektorer, og i forvaltningen av nasjonale
forsknings- og innovasjonsmidler gjennom kvalitetsbaserte konkurransearenaer.
På denne måten ivaretar et nasjonalt forskningsråd formål og oppgaver, som de
enkelte forskningsutførende institusjoner ikke selv kan fylle på samme måte.
Når et nasjonalt forskningsråd skal finansiere alt fra
grunnforskning til forskningsbasert innovasjon innenfor alle samfunnssektorer, innebærer
det at rådet må ha handlingsrom til å se departementenes forskningsmidler i
sammenheng. Erfaringen har vist at ambisjonen om at ett departement skal
koordinere forskningspolitikken og forskningssatsingene innenfor rammene av sektorprinsippet,
har vært utfordrende. I dialog med departementet på den ene siden og
forskningsutøvende sektor på den andre siden, bør rådet få et større ansvar for
å koordinere den samlede offentlige forsknings- og innovasjonssatsingen,
inkludert kunstnerisk utviklingsarbeid. Med utgangspunkt i universitetenes og
høyskolenes autonomi og strategier, må forskningsrådet avstemme behovet for grunnleggende
kunnskapsutvikling med behovet for mer målrettet forskning for å møte tverrsektorielle
behov og komplekse samfunnsutfordringer. Rådet bør med andre ord få en mer
avklart og sentral rolle når sektorforskningsprinsippet skal forbedres.
Den grunnleggende forskningen. Et overordnet nasjonalt forskningsråd er viktig for
strategisk utvikling av fag- og forskningsmiljøer i universitets- og
høgskolesektoren. Et nasjonalt forskningsråd vil ha ansvar for grunnleggende forskning innen de fleste fagområder. Den
grunnleggende forskningen er viktig i seg selv, samtidig som den raske
teknologiske utviklingen også øker behovet for grunnleggende forskning. Den grunnleggende forskningen krever forutsigbarhet.
Selv om det ikke er en lineær sammenheng mellom
grunnforskning, mer anvendt forskning og samfunnsmessige nyvinninger, er den
grunnleggende forskningen et avgjørende ledd i kunnskapskjeden. Rådet må derfor. i tett dialog med grunnforskningsmiljøene, ha
som særskilt oppgave å ivareta finansieringsvirkemidler som styrker den
langsiktige grunnleggende kunnskapsutviklingen.
Kunnskapsgrunnlaget
for bærekraftig samfunnsutvikling. Samtidig
må også et nasjonalt forskningsråd understøtte universitets- og
høyskolesektorens brede samfunnsoppdrag. Det må ivareta
finansieringsvirkemidler og satsinger som støtter utviklingen av en
differensiert og mangfoldig sektor med institusjoner som har ulike fagprofiler
og som ivaretar ulike sider av samfunnsmandatet. Ved siden av den grunnleggende
forskningen, innebærer det at et nasjonalt råd også må utvikle
kunnskapsgrunnlaget for bærekraftig samfunnsutvikling med referanse til klima
og miljø og økonomisk, sosial og kulturell utvikling. Det innebærer for
eksempel at rådet må ivareta og styrke den praksisnære forskningen i
profesjonsutdanningene og legge til rette for forskning, utvikling og
innovasjon som kommer hele landet til gode gjennom geografisk nærvær. Når vi
skal møte samfunnsutfordringene som Langtidsplanen løfter fram, er kunnskap av
høy internasjonal kvalitet vår fremste ressurs. Samtidig er kunnskapsutviklingen
og kunnskapens relevans, lokalisering og regionale tilstedeværelse avgjørende i
et samfunnsutviklingsperspektiv.
Forskningsbasert
utdanning. Universitets- og
høgskolesektoren skal tilby forskningsbaserte utdanninger, og
forskningsrådsfinansierte prosjekter skal bidra til at kunnskapsgrunnlaget for utdanningstilbudene
styrkes. Det bør derfor etableres flere støtteordninger som kobler forskning,
utdannings- og innovasjonsaktiviteten ved institusjonene. Forskningsinnsatsen i
profesjonsutdanningene bør styrkes slik at praksis i tjenestene blir
kunnskapsbasert.
Det bør derfor etableres flere støtteordninger som kobler forskning, utdannings- og innovasjonsaktiviteten ved institusjonene.
Petter Aasen
Et
nasjonalt forskningsråd bør i denne sammenheng støtte fremragende fagmiljøer som inngår i en verdikjede ved
universitetene/høyskolene, og som fremmer utdanning av internasjonalt
konkurransedyktige kandidater til næringsliv og offentlig virksomhet. Her vil
de bidra på ulike måter til kunnskaps- og teknologiutvikling, til omstillingen
av samfunnet og til å løse samfunnsutfordringer.
Høy
kvalitet. Både grunnleggende forskning,
mer samfunnsrettet problemløsende forskning og forskningsbasert innovasjon forutsetter
høy kvalitet og internasjonalt sett sterke forskningsmiljøer og innovasjonsmiljøer.
Et nasjonalt forskningsråd bør fremme dette gjennom å organisere kvalitetsbaserte
nasjonale konkurransearenaer. Kvalitetsbaserte konkurransearenaer er viktig for
å utvikle fremragende forskningsmiljøer, kunnskapsbaserte næringer og
offentlige tjenester, og kunnskapsbasert politikk og forvaltning.
Et
nasjonalt forskningsråd bør støtte opp om mangfoldet i norsk forskning gjennom
ulike nasjonale konkurransearenaer. Konkurransearenaene må rigges slik at gode
og relevante søknader blir finansiert. Det er behov for effektive prosesser og
rutiner som sikrer at både disiplinbaserte, profesjonsbaserte og tverrfaglige
søknader blir vurdert av kompetente fagpanel, som ivaretar kvalitetskriteriene
i ulike forskningstradisjoner. Internt i rådet bør det legges til rette for effektivisering og
forenkling, noe som blant annet tilsier færre, bredere og mer koordinerte
porteføljestyrer enn i dag.
Internasjonalisering. Deltakelse i EUs rammeprogrammer
hever kvaliteten i norsk forskning, gir tilgang til den internasjonale
forskningsfronten og skaper muligheter for samarbeid med ledende internasjonale
kunnskapsmiljøer i hele verden. De nasjonale programmene er blant annet treningsarenaer
for å lykkes i EU. Det er viktig at et nasjonalt forskningsråd bidrar til at
det norske forskningssystemet har høy kvalitet og godt koblet på internasjonale
forsknings- og innovasjonssatsinger.
Det er viktig at et nasjonalt forskningsråd bidrar til at det norske forskningssystemet har høy kvalitet og godt koblet på internasjonale forsknings- og innovasjonssatsinger.
Petter Aasen
Transformasjon. For å styrke forskningssystemets transformative funksjon
bør et nasjonalt forskningsråd ved siden av midler til fri grunnforskning, kanalisere
midler gjennom tematiske/målrettede konkurransearenaer. Utlysninger og
aktiviteter må fremme forventningene som er beskrevet i Langtidsplanen. Et bredt
nasjonalt forskningsråd vil også forvalte offentlige virkemidler og
støtteordninger for FoU i næringslivet. Disse bør inkludere krav om samarbeid
med UH-/instituttsektoren. Her er det grunn til å minne om at skillet mellom
universitets- og høgskolesektoren og instituttsektoren ikke er like klart som
tidligere. Spesielt flere av de unge universitetene har inkorporert institutter
og instituttlignende aktivitet i sin virksomhet. Instituttsektorens rolle i
forskningssystemet bør derfor drøftes nærmere i den kommende
stortingsmeldingen.
Forholdet
til andre virkemiddelaktører. Et
velfungerende forskningssystem krever tettere samarbeid og tydeligere
arbeidsdeling med andre virkemiddelaktører. Det er behov for å styrke
samspillet mellom forskning/kunnskapsutvikling og andre deler av samfunnets
innsats for å møte de store samfunnsutfordringene. Universitetene og høyskolene
samarbeider med en rekke aktører i privat, offentlig og frivillig sektor
regionalt. Vi forholder oss til Forskningsrådet og andre virkemiddelaktører for
å ivareta vår samfunnsutviklerrolle. Forskningsrådets transformative rolle kan
forbedres og effektiviseres gjennom tettere samarbeid og tydeligere
arbeidsdeling med andre aktører i virkemiddelapparatet enn det vi ser i dag.
Det er behov for å styrke samspillet mellom forskning/kunnskapsutvikling og andre deler av samfunnets innsats for å møte de store samfunnsutfordringene.
Petter Aasen
Det
er i dag et kunstig skille mellom innovasjon og forskning i
virkemiddelapparatet. For å møte samfunnsutfordringer og fremme kunnskapsbasert
omstilling bør samspillet og synergieffekter mellom Innovasjon Norge og et
nasjonalt forskningsråd styrkes. Forskningsrådet bør få et større ansvar for å
sikre helhet og kvalitet i virkemiddelapparatet gjennom å koordinere innsatser regionalt,
nasjonalt og internasjonalt. Et nasjonalt forskningsråd bør ha virkemidler, et
regionalt apparat og en rådgivende rolle for å fremme deltakelse i europeiske
forsknings- og innovasjonsprogram. Et nasjonalt bredt forskningsråd kan bidra
til å øke norsk verdiskapning gjennom å mobilisere til forskningsbasert innovasjon
og samarbeid på tvers av sektorer, forvaltningsnivåer og markeder. Rådet bør mobilisere,
koordinere og øke konkurranseevnen til norske FoU-miljøer på den internasjonale
arenaen.
Samspill. Et nasjonalt forskningsråd må tilrettelegge for dialog
mellom forskersamfunnet og ulike samfunnsinteresser, sektorer, bransjer og
myndighets- og forvaltningsnivåer om framtidige kunnskapsbehov og investeringer
i forskning og innovasjon. I en tid hvor forskningens stilling i samfunnet er
satt under press, er samspillsrollen og behovet for faglig uavhengighet og bred
representasjon på ulike møtearenaer, viktig for å sikre rådets legitimitet. Interaksjon
med ulike samfunnsaktører, formidlingsarbeid og kommunikasjon av forskning er
avgjørende for å fremme tilliten til forskning i samfunnet.
Det
vitenskapelige fundamentet. Et nasjonalt
forskningsråd må ha en uavhengig rådgivende rolle overfor myndighetene i
forskningspolitiske saker. Det forutsetter at vitenskapelig faglighet er sterkt
representert i rådet.
Det er i den sammenheng avgjørende å sikre
god balanse mellom representanter fra ulike forskningstradisjoner og
fagområder. Forskingsrådet opererer til enhver tid innenfor definerte politisk
rammer, men henter sin legitimitet gjennom faglig uavhengighet. Forskningsrådet
uavhengige rolle må være klart nedfelt i rådets vedtekter. Uavhengigheten ivaretas
gjennom blant annet å inkludere sterke forskere som representerer mangfoldet i
forskningsutøvende institusjoner, i styrer og rådgivende organ.
Nyeste artikler
Første gang dette århundret om alle godkjennes. Og slik ser det ut til å bli
29 unge og lovende forskere får ekstra privilegier
Departementet kan ikkje oppheve mistillit
Skal drøfte omdømme- og merkevarebygging
Rektor Haanes advarer mot politisk styrt nedstemthet
Mest lest
Sjokkmåling: Nær dobling for Frp blant studenter
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt
Khronos lesere med 37 forslag til Årets navn i akademia 2024
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU
1107 årsverk visket bort i akademia i 2024