20 millioner

Disse får penger for å utvikle bedre praksis for lærerstudenter

Kunnskapsdepartementet har fordelt 20 millioner til prosjekter for gode praksisløsninger for lærerstudenter.

OsloMet-student Margrethe Hellerud, hadde sin praksis på Rykkinn skole i 2019.
Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nord universitet, NTNU, Høgskulen på Vestlandet og Høgskolen i Østfold får rundt fem millioner kroner hver for å styrke kvaliteten på praksis i lærarutdanningene.

FAKTA

Desse prosjekta får støtte

  • Nord Universitet, Levanger, MoVeM: Multimodal Veiledning i Musikklærerutdanning, Får 4,83 millioner kroner
  • NTNU, Trondheim, Praksisforankrede norskfaglige masteroppgaver (PRANO), Får 5 millioner
  • Høgskulen på Vestlandet, Stord, Rehearsing Teaching Professionally in Teacher Education (RetProTE) – Building Purposeful Teaching Repertoires to Bridge Theory and Practice in Teacher Education, Får 5 millioner
  • Høgskolen i Østfold, Kunnskapsmegling i likeverdige partnerskap og profesjonsfellesskap, Får 4,9 millioner

Kilde: Kunnskapsdepartementet

– Praksis er en viktig del av lærarutdanningwne og skal forberede lærerstudentene til hverdagen i skole og barnehage. Vi vet at det er for store variasjoner i kvaliteten på praksistilbudet, og med denne ordningen ønsker regjeringen å styrke kvaliteten slik at alle studenter får et lærerikt praksisopphold. Målet må også være at de gode erfaringene fra prosjektene blir delt på tvers av lærarutdanningene, sier forskings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H), i pressemelding fra departementet.

Departementet trekker fra fram at i strategien Lærarutdanning 2025 er kvalitetsutvikling av praksis et av innsatsområdene. Derfor ble det opprettet en egen støtteordning for nyskapende former for praksissamarbeid og praksisveiledning i 2020 gjennom Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (Diku).

— Nå er dei første tildelingene klare. Alle prosjektene skal føre til forskingsbasert kunnskap om nye måter å organisere praksissamarbeid og praksisveiledning på. Resultatene fra prosjektene skal gjøres åpent tilgjengelig og skal fritt kunnes deles, gjenbrukes og bli videreutviklet av andre lærerutdanninger, sier Diku-direktør Harald Nybølet, i samme pressemelding.

Powered by Labrador CMS