kunstig intelligens

Brukte ChatGPT til å søke etter faglitteratur. Det gikk ikke helt etter planen

Samtaleroboten ChatGPT byr på nye utfordringer for universitetsbibliotekene.

Det er gjerne enklere å finne frem mobilen og spørre ChatGPT enn å lete etter relevant faglitteratur i disse hyllene, eventuelt gjennom bibliotekene sine søkesystemer. Problemet er bare at førstnevnte ikke alltid utgir riktig informasjon. Dette bildet er ment som illustrasjon på et bibliotek.
Publisert Oppdatert

Samtaleroboten ChatGPT har vært et hett tema i akademia etter lanseringen i november. Nå har programmet skapt utfordringer for studenter ved Universitetet i Agder, der universitetsbiblioteket den siste tiden har fått inn en rekke bestillinger på bøker som ikke finnes.

— Det var ingen grunn til ikke å stole på informasjonen som ChatGPT ga meg, sier student Askil Antonsen til NRK, som først meldte om saken.

Antonsen ønsket å bruke roboten til å finne relevant fagstoff som han kunne bruke i forbindelse med masteroppgaven sin. Men da han leverte bestillingen av litteratur til biblioteket, fikk han i svar at bøkene og forfatterne han ville ha tilgang til faktisk ikke eksisterte.

Førstebibliotekar ved Universitetet i Agder, Erik Yves H. Adalberon, forteller til Khrono at de fikk inn de første bestillingene på litteratur som ikke finnes for noen uker siden.

Da de hadde mottatt fem slike bestillinger, slo de alarm.

— Vi sendte ut en e-post til alle fagmiljøene og fakultetene om at dette er en utfordring vi nå må forholde oss til, og at dette er problematisk, forteller Adalberon.

— Enklere

Han forstår godt at flere studenter heller har tydd til ChatGPT enn bibliotekets egen søketjeneste for faglitteratur.

— Ja, det er jo enklere å bare gå inn på mobilen enn det er å booke time på biblioteket eller å bruke bibliotekets egne søketjenester, sier førstebibliotekaren.

— Problemet er bare at man ikke kan vite om det ChatGPT utgir av informasjon er riktig, legger han til.

Alle studenter ved UiA skal nå ha fått informasjon om at ChatGPT ikke bør brukes når man skal søke etter faglitteratur.

— Vi har i hvert fall oppfordret fakultetene til å fortelle at dette kan være problematisk, sier Erik Yves H. Adalberon.

UiB: Vil gi opplæring

Ved Universitetet i Bergen har de ikke opplevd tilsvarende som i Agder. Men universitetsbibliotekar John-Wilhelm Flattum sier at det i tiden som kommer blir viktig for biblioteket å ha noe mer innsikt i hvilket kildemateriale ChatGPT bruker, samt å gi opplæring til studenter og brukere når det gjelder å sjekke hvilke kilder samtaleroboten viser til.

— En kollega sjekket opp i dette tidligere i år ved å be ChatGPT om å gi ham en liste med ti referanser på et spesifikt tema. Chatten fant flere ekte referanser, men den fant også på noen helt av seg selv. De falsker referansene så helt korrekte ut, med gode titler og navn på forfattere, men da han sjekket ytterligere opp i det, viste det seg at de ikke fantes, forteller bibliotekaren.

Powered by Labrador CMS