Bærekraftskonferansen: Studentene vil ha mer konkrete svar fra rektorene
Bærekraft. Under en avsluttende debatt på Universitetet i Bergens Bærekraftskonferanse der en nasjonal plattform lansert, måtte rektorer svare for seg.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
— Dere er kokkene, hva vil dere gjøre? Spurte Felipe Garcia i retning fem rektorer under under paneldebatten, som avsluttet bærekraftkonferansen SDG Bergen, fredag ettermiddag.
Han er nestleder i Norsk studentorganisasjon (NSO), og dette spørsmålet høstet uten tvil mest applaus under møtet.
Jeg tenker det er veldig interessant om vi og har en arena for nye ideer. Vi er glad i snakke om hvor gode vi er, men vi må tenke nytt.
Svein Stølen
Honestly, I am deeply disappointed by this debate. Nothing new, but we have once again heard that
— Andreas Trohjell (@ATrohjell) February 7, 2020
1. Universities will change
2. We will link research and education more
3. We need cooperation (duuh, SDG17)
In this tempo, we should change the Agenda to 2130.#SDGbergen20
Khrono spør Garcia etter debatten om han føler han fikk et godt nok svar på dette. Han drar litt på det:
— Jeg tror publikum var mer misfornøyde med svarene enn meg. Jeg har vært med på dette tidligere. Jeg syns det er greit å stille spørsmålet selv om det ikke fører til svar.
— Steg i riktig retning
Tema for debatten var den nye nasjonale plattformen for SDG i høyere utdanning: Et tiltak som ble sparket i gang på SDG-konferansen i 2019.
Plattformen skal være et samarbeidsprosjekt mellom utdanningsinstitusjonene, og skal brukes til å dele eksempler på hvordan man jobber med bærekraft i undervisning.
— Det er et steg i riktig retning, men vi i NSO ønsker mer konkrete tiltak som man aktivt kan følge opp. Det er grunnen til at jeg også spurte rektorene om dette. Jeg vil se hva de tenker at må gjøres det neste året. Det er bare ti år til 2030. Da skal vi ha nådd bærekraftsmålene. Det betyr at hvert år er verdifull tid, sier Garcia.
Rektor Svein Stølen ved Universitet i Oslo (UiO) måtte også svare direkte på dette spørsmålet.
— Først vil jeg si at på fredag vil jeg forlate styremøte til UiO med en ny strategi. Der står det mye om klimakrise og bærekraft, svarte Stølen.
Videre trakk han fram tiltak UiO allerede har etablert, med honours-programmet som et eksempel.
— Vi fortsetter å gjøre endringer, sa han.
Jobber med eget verktøy
Rektor Sjur Baardsen ved NMBU trakk fram et «skjult verktøy» som de vil dele i den nasjonale SDG-plattformen. NMBU håper dette kan bidra til at det skjer konkrete tiltak.
— Vi holder på å utarbeide et verktøy for å kunne kartlegge interaksjonene mellom delmålene av FNs bærekraftsmål. Det skal vi gjøre for utdanning, forskning og innovasjon, utdyper han ovenfor Khrono.
— Dette gjør vi slik at vi kan forklare hvordan vi ligger an per dags dato med tanke på bærekraft, legger han til.
Inn i undervisningen
Selve plattformen ble lansert på debatten fredag. Her kan institusjoner både legge inn hvordan de jobber med bærekraft og se hvordan andre gjør det: Som et lite leksikon av ideer.
— Jeg tenker det er veldig interessant om vi og har en arena for nye ideer. Vi er glad i snakke om hvor gode vi er, men vi må tenke nytt, sa Stølen.
Rektor ved Universitetet i Bergen, Dag Rune Olsen, mener denne plattformen kan hjelpe universitetene videre.
— Konkret kan vi få innspill som vi ser er nyttige med tanke på utdanningen hos oss og hvordan vi praktiserer det å få bærekraft inn i utdanningsabeidet, sier han til Khrono.
Ifølge de som står bak rapporten skal plattformen være et ganske unikt samarbeid sett fra både Norge og utlandet.
— Jeg tror det er nyttig å diskutere hvordan vi jobber med bærekraft. Vi kan plukke og implementere de ideene som vi ser passer for oss etter hvert som de blir lagt inn, sier han.
På spørsmål om hvordan denne nye plattformen vil påvirke NMBU, peker Sjur Baardsen på boksen på scenen som viser FNs bærekraftsmål nummer 17.
— Det viktigste er delingsaspektet. Vi har mål nummer 17, som handler om samarbeid. Om vi ikke klarer å samarbeide, hvem skal da gjøre det, spør rektoren, og legger til:
— Vi er forpliktet til å gjøre det, og vi skal få det til.