Byråkratiets svake punkt er at de selv er klar over at de kommer med – eller tvinges til å komme med – mange pålegg som er unødvendige og medfører bortkastet tid for både avsender og mottaker, skriver førsteamanuensis ved NTNU, Trond Andresen.
Byråkratiets svake punkt er at de selv er klar over at de kommer med – eller tvinges til å komme med – mange pålegg som er unødvendige og medfører bortkastet tid for både avsender og mottaker, skriver førsteamanuensis ved NTNU, Trond Andresen.

Lær deg Minimalistisk Respons™ og forenkle din faglærer-hverdag

Byråkrati. Jeg har praktisert dette de siste 20 åra, og sluppet unna med det, skriver førsteamanuensis ved NTNU, Trond Andresen.

Publisert

Når man er underlagt et byråkratisk hierarki, er det nyttig å praktisere metoden med Minimalistisk Respons™. Dette har blitt stadig mer nødvendig siden New Public Managements inntog, også på universitetene.

Minimalistisk Respons™ vil noen gang være provoserende, fordi mottaker skjønner at avsender bedriver akkurat det.
Trond Andresen
Førsteamanuensis, NTNU

Med «metoden med Minimalistisk Respons» menes å levere fra seg en «rapport» – eller gjøre noe som man pålegges – med så liten innsats som mulig, samtidig som byråkratiet rent formelt «har fått en rapport eller innfridd et pålegg». De godtar ofte slikt siden det uansett har liten betydning – dette er for det meste en rituell greie; for arkivet.

Jeg har praktisert dette de siste 20 åra, og sluppet unna med det.

Minimalistisk Respons (MR) vil noen gang være provoserende, fordi mottaker skjønner at avsender bedriver akkurat det. Likevel kan man slippe unna med slikt, fordi mottaker ikke finner det verdt å ta opp kampen med den oppsetsige undersåtten. Dette medfører at til og med en påfallende intetsigende og lettkjøpt MR kan passere. Det er viktig for undersåttene å lære seg kunsten å balansere så nær kanten av stupet som mulig.

Byråkratiets svake punkt er at de selv er klar over at de kommer med – eller tvinges til å komme med – mange pålegg som er unødvendige og medfører bortkastet tid for både avsender og mottaker. For førstelinje-byråkrater som likevel må være håndlangere for slikt i sin daglige jobb, er det derfor en viss vilje til kreativt å se gjennom fingrene med MR. Dette må undersåttene utnytte.

I fjor hadde NTNU en svær kampanje til noen millioner (kommunikasjonsrådgivere må også ha noe å gjøre) hvor de lanserte det kule slagordet «Challenge (ditt og datt)». For eksempel publiserte de det kreative «Challenge democracy» (!!??).

Jeg foretrekker «Challenge bureaucracy». Men den varianten kom ikke fra NTNUS ledelse.