kunstig intelligens 

3 av 4 master­studenter bruker kunstig intelligens i studiene ukentlig

Studentene kaster seg over kunstig intelligens, men mange er usikre på hva som er tillatt, ifølge undersøkelse fra Tekna. — Kan være vanskelig å vite hvor mye hjelp jeg kan få til å skrive, sier student Halvor Tyseng.

Masterstudentene Halvor Tyseng og Anna Hjertvik Aasen er aktive brukere av kunstig intelligens — blant annet for å finne strukturer og systemer i eksperimenter og for å analysere og kategorisere tekst.
Publisert Sist oppdatert

FAKTA

Funn fra undersøkelsen:

  • 76 prosent av studentene bruker KI-tjenester/verktøy minst én gang i uka, over halvparten bruker det flere ganger i uka.
  • ChatGPT er det som soleklart brukes mest (97,1 %).
  • 69 % brukes gratisversjoner av KI-verktøy, 23 % betaler selv, 6 % får dekket det gjennom studiene.
  • Dette brukes det til: Skrivestøtte og tekstforbedringer (67 %), skriving av koder (64 %), gode forklaringer på pensum (61 %) og oppsummeringer (52 %).
  • Resultatene tyder på at KI i større grad brukes i starten av en arbeidsprosess enn til å ferdigstille innleveringer.
  • 37 % bruker KI til skriving av søknader til jobb, internship og verv.
  • Nesten 3 av 4 ser på KI som en god mulighet til å gjøre sitt eget arbeid bedre der det trengs. 57 % mener det er et nyttig verktøy for å forbedre sine egne tekster.
  • 53 % at dette er det er lite informasjon om det er oppgitt hvorvidt man kan bruke KI i oppgaver. 36 % oppgir svært lite informasjon tilgjengelig.
  •  87 % vet ikke hvor man kan få hjelp og veiledning hvis man har spørsmål om KI-bruk i utdanningen.
  • 33 % mener at foreleserne har liten kunnskap om lover og regler knyttet til bruk av KI, mens 31 % er usikre på hva foreleserne egentlig kan om dette.
  •  43 % mener at det ikke finnes tydelige nok retningslinjer for hva som er lovlig eller ikke lovlig når det gjelder bruk av KI på eksamen.
  •  Bare 12 % av studentene oppgir at de i stor grad har kunstig intelligens integrert som en del av studiet sitt (høyest på IT-fag: 31 %).

Kilde:  Studenters bruk av og holdninger til kunstig intelligens i utdanningen. Studentundersøkelsen april 2024

 

 

Masterstudentene i fysikk Anna Hjertvik Aasen og Halvor Tyseng bruker kunstig intelligens (KI) aktivt i studiene. 

I masteroppgaven bruker Aasen KI-metoder til å finne strukturer og systemer i museeksperimenter. 

Tyseng og medstudentene bruker den samme teknologen som ChatGPT bygger på, til å analysere og kategorisere tekst.

I tillegg kommer «hverdagsbruken» av ChatGPT.

— Det fungerer veldig fint å sparre med den i litt enkle spørsmål. For eksempel hvis du lurer på hva en funksjon i programmering er, sier Tyseng, som også bruker verktøyet til å skrivehjelp, hjelp til å strukturere ting og til å sparre om ideer. 

Nesten alle bruker KI 

Norske studenter har virkelig kastet seg over KI, skal vi tro en ny undersøkelse som Tekna (Teknisk-naturvitenskapelig forening) har gjort blant sine studentmedlemmer:

  • 76 prosent av studentene bruker KI minst én gang i uka, og over halvparten flere ganger i uka.
  • Kun fem prosent oppgir at de ikke bruker KI.
  • 74 prosent mener KI er et godt verktøy for å forbedre arbeidet der det trengs.

I undersøkelsen har 3865 studenter innen teknologi- og realfag som er medlemmer av Tekna deltatt. Studentmedlemskap er for dem som planlegger å ta en mastergrad.

Det studentene sier de bruker KI mest til, er skrivestøtte og tekstforbedring, skriving av koder og å få gode forklaringer på pensum og oppsummeringer. 

ChatGPT er gratis, men har en bedre versjon som koster penger. Undersøkelsen viser at én av fire studenter har valgt å betale for KI.

— Et kjempeverktøy

Studentene Tyseng og Aasen er ikke overrasket over hvor mye studenter bruker KI.

— Det er et kjempeverktøy, det tror jeg hele befolkningen merker på en eller annen måte, sier Tyseng.

— Det erstatter jo mye googling, istemmer Aasen.

Men hva som er lovlig og ikke lovlig bruk, er tydeligvis ikke alltid så enkelt å vite. Som Khrono har fortalt, er minst 66 studenter blitt tatt for KI-fusk det siste året. 

Noen har blitt utestengt for å levere fra seg oppdiktede kilder, mens studenter andre steder har gått fri for det samme.

Teknas undersøkelse viser at:

  • 43 prosent mener at det ikke finnes tydelige nok retningslinjer for hva som er lovlig eller ikke lovlig når det gjelder bruk av KI på eksamen.
  • 53 prosent sier det er lite informasjon om hvorvidt man kan bruke KI i oppgaver.
  • 87 prosent sier de ikke vet hvor man kan få hjelp hvis de har spørsmål om KI-bruk i utdanningen.

FAKTA

Om utvalg og antall svar

  • Undersøkelsen ble gjennomført fra 22. april til 7. mai 2024, og omkring 15.500 av studentmedlemmene til Tekna (masterstudenter) fikk undersøkelsen.
  •  3865 svarte på et eller flere av spørsmålene. Dette utgjør 25 prosent.
  • Blant respondentene oppga 24 % at de holder på med et studium innenfor IKT-fag.  8 % studerer bygg og anlegg, 6 % ledelse og økonomi, 6 % biologi, 6 % elektro og 6 % maskinteknikk.
  • Tekna er en fagforening 107 000 naturvitere, teknologer og studenter.

— Underviserne er også usikre 

I de frie svarene sier én student: 

«Det virker som om også undervisere er usikre på regler, så da er det veldig vanskelig for oss å vite hva som er lov og hva som ikke er lov.»

Studentene Anna Hjertvik Aasen og Halvor Tyseng synes også dette kan være vanskelig. 

— I emner hvor du skal levere fra deg et skriftlig arbeid, kan det være vanskelig å vite hvor mye du kan få hjelp til å skrive, og hvordan informasjonen skal siteres, sier Tyseng.

Aasen har foreløpig ikke bruk KI så mye til skriving. 

— Det er fordi det er litt gråsone hva som er lov, sier hun.

Hun forklarer hvordan hun bruker det: 

— I stedet for å be den om å skrive om et helt avsnitt, kan jeg heller be den gi meg et synonym. Som jeg lett kunne googlet, men jeg kan gi den litt mer spesifikke instruksjoner, sier hun.

— Og til å strukturere tekst, det føler jeg også er innafor. Men det kan være jeg tar feil der, at retningslinjene er uenige med meg, ler hun.

— Har alltid ChatGPT-fanen åpen 

Christoffer Røneid, som er leder for drøyt 15.000 studenter i Tekna, er ikke overrasket over hvor mye studentene bruker KI.

— Jeg faller jo i den kategorien selv. Den nye normalen er å alltid ha ChatGPT-fanen åpen, sier han.

— Og da er det særlig til å hente inspirasjon, få hjelp til struktur av tekst og som sparringpartner. Hvis man står litt fast eller trenger litt hjelp, er det et godt verktøy, sier sivilingeniørstudenten.

Han mener KI-reglene er for uklare.

— Det er veldig uklare regler for hvordan man kan bruke det og hva som er tillatt. Jeg opplever at mange er enige i at man henger litt etter der. Og det er ikke så overraskende. Dette er et veldig nytt verktøy, og det er ikke sånn at professorene på magisk vis får masse kompetanse om dette selv.

Vil ha bedre retningslinjer

Han mener ledelsen ved universitetene og høgskolene må sørge for at underviserne og studentene får bedre kompetanse om riktig KI-bruk.

— På sivilingeniørlinjene har man ofte kurs i HMS og IT-sikkerhet. Man kan også utvikle noe for kunstig intelligens, som skaper litt retningslinjer og føringer for hvordan man bruke KI på riktig måte, og som hindrer at man kommer i den fella at man bruker det feil.

Selv synes han det kan være vanskelig å vite hvor grensene går. 

— Mye kan man ta på skjønn. Du ser selv at hvis du kopierer noe fra KI, er det fusk. Men hvis du bruker det som inspirasjon, kan du fort bli i tvil om hvor grensen går. Nå bruker man de spillereglene man hadde før KI, på KI.

Studentene er opptatt av KI 

Studentlederen merker at KI engasjerer studentene. De har en årlig studentundersøkelse med ulike temaer hver gang. Vanligvis ligger svarprosenten på 12—13 prosent. Men da KI ble tema, ble svarprosenten doblet til 25 prosent. 

— Det er noe alle studenter har et forhold til og som studenter er opptatt av. Særlig fordi det er et veldig godt hjelpemiddel, sier han.

Powered by Labrador CMS