kollektivtransport
Vil ha nasjonalt månedskort for studenter
Norsk studentorganisasjon ønsker at det skal opprettes et nasjonalt månedskort som dekker alle grønne transportmuligheter for studenter.

På helgens landsmøte vedtok Norsk studentorganisasjon (NSO) å jobbe for å få statlige og regionale aktører til å innføre et nasjonalt grønt månedskort som skal dekke alle grønne reiser i Norge for alle studenter uavhengig av alder.
— Som studentorganisasjon er vi naturligvis mest opptatt av studentene, men det hadde ikke vært negativt dersom dette hadde blitt en universell ordning for resten av innbyggerne også, sier NSO-leder Maika Marie Godal Dam til Khrono.
Grønt reisekort
«Transport burde ikke være luksus, men en nødvendighet!»
Slik starter den vedtatte resolusjonen som Khrono har fått oversendt. Videre står det:
«For studenter i Norge har det blitt dyrt å få hverdagen til å gå rundt, og dette gjelder transport også. Det er ikke luksus å måtte ta bussen eller toget til lesesalen, praksisplassen, deltidsjobb eller hjem for å se familie.»
NSO viser til at en lignende ordning allerede har blitt tatt i bruk i Tyskland. I 2022 lanserte myndighetene der et grønt reisekort for alle ungdommer og studenter.
Månedskortet kunne brukes i alle sommermånedene, og kostet 9 euro i måneden. For denne summen kunne ungdommer og studenter benytte seg av samtlige busser og tog i landet.
— I dag har Tyskland utvidet ordningen til å gjelde alle innbyggerne i landet, ikke bare ungdommer og studenter, året rundt, forteller Maika Marie Godal Dam.
Klimavennlig og bærekraftig
I resolusjonen fra NSO står det at et grønt månedskort ikke bare vil lette det økonomiske presset for den gjengse student, men også motivere til hyppigere bruk av det norske tog- og bussnettet.
«Dette vil med andre ord påvirke studenter til å velge mer klimavennlig og bærekraftig transportmidler, fremfor fly eller personbiler.»
I vedtaket heter det at soner, regioner og kostnader knyttet til en eventuell ordning må løses i samråd med operatørene.
NSO-lederen forteller at NSO vil løfte frem forslaget i møter med politikere og andre samarbeidspartnere.
— Vi mener at dette er en veldig god idé. Ikke bare vil det være bra for lommeboken til studentene, men det vil også bidra til å skape gode og klimavennlige reisevaner for resten av livet, sier Godal Dam.
— Hva ser dere for dere at prisen på et grønt månedskort skal være?
— Vi har ikke satt en spesifikk sum, men poenget er at det må være såpass rimelig at det faktisk får noe å si for økonomien til den enkelte student, svarer studentlederen.