Verdens lærerdag markeres i dag, 5. oktober. Foto: Evelyn Pecori

Feirer den akademiske friheten for læreren i dag

Ledere i Utdanningsforbundet og Forskerforbundet minner om at det i dag er 20 år siden UNESCO vedtok «Recommendation concerning the Status of Higher–Education Teaching Personnel».

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det enstemmige vedtaket høsten 1997 var historisk, og anbefalingene er i dag et grunndokument i det internasjonale arbeidet for akademisk frihet.

5. oktober er Verdens lærerdag, og i år markeres dagen over hele verden ved å fremme verdien av akademisk frihet for de ansatte i høyskole– og universitetssektoren, slik den slås fast i UNESCOs historiske vedtak.

Akademisk frihet er en forutsetning for at vitenskapelig ansatte skal kunne utfordre etablerte sannheter og flytte grensene for vår kunnskap. Svekkes den akademiske friheten, svekkes ikke bare forskningens kvalitet, men også den opplyste og kritiske samfunnsdebatten og tilliten til forskningsbasert kunnskap.

Den akademiske friheten er under betydelig press verden over. I noen land gjennom brutal fengsling av akademiske motstemmer og politisk og religiøs sensur. Men også i vår del av verden utfordres den akademiske friheten, blant annet når politiske interesser eller tunge næringsinteresser misbruker forskning eller setter forskerne under press.

UNESCOs anbefalinger slår fast hvor viktig prinsippet om akademisk frihet er, og er en støtte for forskere og undervisere verden over som opplever sin akademiske frihet som truet.

Det er bakgrunnen for at vi sammen feirer den akademiske friheten på Verdens lærerdag i år.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS