Historien om HiOA – hvem vi er og hvor vi skal
Det er nå to år siden fusjonen, som dannet grunnlaget for Høgskolen i Oslo og Akershus. Fortsatt gjenstår det en del før vi kan si at vi har befestet vår identitet og vår posisjon i norsk utdannings- og forskningssektor.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Mye er gjort, og det jobbes godt på mange områder i tråd med vår visjon og strategi «Ny viten – Ny praksis». Høgskolen i Oslo og Akershus er unik i nasjonal sammenheng gjennom bredden i profesjonsutdanningene som tilbys, nærheten til praksisfeltene og mulighetene som gis til fordypning på både master- og ph.d-nivå. HiOA er godt rustet til å være en viktig bidragsyter i å løse både helt sentrale utdanningsbehov og viktige forskningsutfordringer som samfunnet står overfor.
Universitetssatsingen ligger fast og det jobbes godt på alle plan. Nytt kvalitetssikringssystem implementeres, økt fokus på styrking av doktorgradsprogrammene, en bred etablering av forskergrupper på fakultetene og ikke minst en økt satsing på utdanningskvalitet blant annet gjennom program for fremragende profesjonskvalifisering, som nå er i etableringsfasen.
I januar 2014 skal vi motta 130 nye kolleger fra AFI og NOVA samlet i et nytt senter for oppdragsforskning, det ser jeg fram til med forventing og glede. Det nye senteret vil ha solid nasjonal og internasjonal forskningskompetanse innenfor velferds- og arbeidslivsforskning. Oppdragsforskningssenterets strategiske mål skal være «å etablere et robust oppdragsforskningsmiljø som tar mål av seg på å bli et av Europas sterkeste på de områder hvor de europeiske velferdsmodellene møter de største utfordringene».
Høgskolen i Oslo og Akershus er en ung institusjon, men samtidig har flere av våre studier lange tradisjoner. Det tar tid å skape identitet og kultur. Skal vi klare de ambisiøse målsettingene vi har satt oss er det ikke nok å ha struktur, organisasjon og systemer. Vi må også kunne formidle hva som er vårt oppdrag – vår substans. Historien om HiOA – hvem vi er, og hvor vi skal.
Historien må være troverdig. Vi må sørge for at vi har gode svar på hva det innebærer når vi sier at vi skal være best i Norden på profesjonsutdanninger og profesjonsrettet forskning? Hva innebærer det å være en fremragende profesjonsutøver innen lærerutdanning eller helsefag? Hva kjennetegner våre utdanninger, vår forskning, sett opp mot andre institusjoner - i og utenfor Norge?
Framtidens HiOA må vi skape i fellesskap.
Historien må inspirere. Vi vil ha de best kvalifiserte studentene til oss, det beste undervisnings- og forskningspersonalet, og den beste administrasjonen. Og - det er stolthet forbundet med å være student eller tilsatt ved HiOA.
Historien må gi oss legitimitet. Vi skal være en viktig og relevant samarbeidspartner med arbeids- og næringslivet. Vi er avhengig av en god dialog med våre politiske myndigheter, slik at vi kan få de rammebetingelsene vi trenger.
Framtidens HiOA må vi skape i fellesskap. Jeg ser fram til mange gode bidrag til de diskusjonene som vi skal ha i tiden som kommer.
Artikkelen ble første gang trykket i Khrono på papir.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!