undervisning
Undervisere ble deprimerte og tappet for energi
Fire forskere ved Høgskolen i Innlandet har sett nærmere på hvordan digital undervisning under pandemien påvirket undervisere.

Hovedfunnet er at underviserne opplevde svarte skjermer og mangel på respons hos studentene som negativt for motivasjonen og kvaliteten på undervisningen, skriver Forskerforum.
— Mange av underviserne opplevde svarte skjermer, og mangel på interaksjon. De ble slitne, deprimerte og tappet for energi, sier Monica A. Breiby, en av forskerne bak studien.
Gruppeintervju
Sammen med Åshild L. Hauge, Stig Holen og Trygve Stølan ved Høgskolen i Innlandet står Breiby bak studien, som nylig ble publisert i pedagogtidsskriftet Uniped.
Studien baserer seg på to gruppeintervjuer med fire informanter i hver gruppe. Informantene er klassifisert som erfarne og vant til å undervise store kull, samt ha ulik fagbakgrunn.
— Noen opplevde at forelesningen mistet kvalitet. De ble mindre frie, og det ble monotont og kjedelig, forteller Monica A. Breiby til Forskerforum.
Også positive sider
Studien har også avdekket noen positive sider ved digital undervisning, blant annet høyere oppmøte bant studentene.
Monica A. Breiby tror at den digitale forelesningsformen har kommet for å bli.
— Samspillet mellom det digitale og fysiske kan utnyttes mer i tiden som kommer, sier forskeren.
Nyeste artikler
Styreleder varsler harde prioriteringer ved UiT
Instituttstyret ønsker å stanse byggeprosjekt til 820 millioner kroner
Solheim Hansen eneste søker ved Nord universitet
Ytre trusler og samfunnets sikkerhet
UiB vil tydeliggjøre seg som internasjonalt breddeuniversitet
Mest lest
Medisinstudent krever 380.000 kroner av universitet
Sier opp og tar et kraftig oppgjør: «En giftig fryktkultur gjennomsyrer universitetene»
Vil fjerne «snarvei» for studenter som ønsker å studere medisin
Professoren skyldte på studenter for «slurvefeil». Nå er han felt for vitenskapelig uredelighet
No får ho disputera likevel