undervisning
Undervisere ble deprimerte og tappet for energi
Fire forskere ved Høgskolen i Innlandet har sett nærmere på hvordan digital undervisning under pandemien påvirket undervisere.

Hovedfunnet er at underviserne opplevde svarte skjermer og mangel på respons hos studentene som negativt for motivasjonen og kvaliteten på undervisningen, skriver Forskerforum.
— Mange av underviserne opplevde svarte skjermer, og mangel på interaksjon. De ble slitne, deprimerte og tappet for energi, sier Monica A. Breiby, en av forskerne bak studien.
Gruppeintervju
Sammen med Åshild L. Hauge, Stig Holen og Trygve Stølan ved Høgskolen i Innlandet står Breiby bak studien, som nylig ble publisert i pedagogtidsskriftet Uniped.
Studien baserer seg på to gruppeintervjuer med fire informanter i hver gruppe. Informantene er klassifisert som erfarne og vant til å undervise store kull, samt ha ulik fagbakgrunn.
— Noen opplevde at forelesningen mistet kvalitet. De ble mindre frie, og det ble monotont og kjedelig, forteller Monica A. Breiby til Forskerforum.
Også positive sider
Studien har også avdekket noen positive sider ved digital undervisning, blant annet høyere oppmøte bant studentene.
Monica A. Breiby tror at den digitale forelesningsformen har kommet for å bli.
— Samspillet mellom det digitale og fysiske kan utnyttes mer i tiden som kommer, sier forskeren.
Nylige artikler
Reagerer på høye poengkrav. — Haster å få på plass nytt opptakssystem
Hvorfor faller søkertallene til IKT-utdanningene?
Poengkrav til værs for sykepleie. Men Jenny (22) kom inn på drømmestudiet
Europa satser på livsvitenskap – Norge må ikke bli stående igjen
Fikk tommel ned for ny jusutdanning
Mest leste artikler
Vi drukner i verdiløse publikasjoner
Fakultetsdirektøren fyrte løs mot LinkedIn. Nå raser debatten
Klamt og kleint på LinkedIn
Reagerer på framstilling av mannlige studenter:— Hersketeknikk
30 grader på kontoret. — Nå gir jeg opp