undervisning
Undervisere ble deprimerte og tappet for energi
Fire forskere ved Høgskolen i Innlandet har sett nærmere på hvordan digital undervisning under pandemien påvirket undervisere.
Hovedfunnet er at underviserne opplevde svarte skjermer og mangel på respons hos studentene som negativt for motivasjonen og kvaliteten på undervisningen, skriver Forskerforum.
— Mange av underviserne opplevde svarte skjermer, og mangel på interaksjon. De ble slitne, deprimerte og tappet for energi, sier Monica A. Breiby, en av forskerne bak studien.
Gruppeintervju
Sammen med Åshild L. Hauge, Stig Holen og Trygve Stølan ved Høgskolen i Innlandet står Breiby bak studien, som nylig ble publisert i pedagogtidsskriftet Uniped.
Studien baserer seg på to gruppeintervjuer med fire informanter i hver gruppe. Informantene er klassifisert som erfarne og vant til å undervise store kull, samt ha ulik fagbakgrunn.
— Noen opplevde at forelesningen mistet kvalitet. De ble mindre frie, og det ble monotont og kjedelig, forteller Monica A. Breiby til Forskerforum.
Også positive sider
Studien har også avdekket noen positive sider ved digital undervisning, blant annet høyere oppmøte bant studentene.
Monica A. Breiby tror at den digitale forelesningsformen har kommet for å bli.
— Samspillet mellom det digitale og fysiske kan utnyttes mer i tiden som kommer, sier forskeren.
Nyeste artikler
Mener UiO må bli mer synlige: — Mange av de samme ansiktene som går igjen
Rektor og direktør krangla i styremøte: — Oppteken av å visa at rektor har gjort feil
Ledere om økonomisk krise ved NTNU: — Det er alltid ønske om en omkamp
Exit for Oddmund Hoel etter ett år og en uke
Disse kan bli ny statsråd etter Hoel
Mest lest
Ansatte reagerer på krav om høflighet på jobben i Sørøst
Meiner NTNU-rektor må forklare seg om kontakt med PST. — Stalinistisk
Snart kan ingen lære norske elever fremmedspråk
20 varsel mot Søreide: — Jeg blir framstilt som en tyrann
I denne gata fikk bare akademikere bo. Helle (90) har bodd her i snart 60 år