Henning Fjørtoft (t.v.) og Jan Ketil Rød er to av NTNUs nye meritterte undervisere. Foto: Julie Gloppe Solem/NTNU

Her er NTNUs 9 meritterte undervisere

Merittering. Av 37 søknader fikk ni undervisere status som meritterte. Åtte av dem er menn.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Rektor ved NTNU, Gunnar Bovim, presenterte de ni underviserne ved universitetet hans som har fått status som merittert underviser etter en gjennomgang av en ekspertgruppe.

Juryen har bestått av en studentrepresentant, en NTNU-professor og representanter fra UiT Norges arktiske universitet og Lunds Tekniska Høgskola (LTH) i Sverige.

Både UiT og LTH har kommet lenger enn NTNU på merittering av undervisere.

I tillegg har gruppene hatt representanter fra fakultetene for å vurdere underviserne ved det aktuelle fakultetet.

De meritterte underviserne

De 37 søkerne fordeler seg ulikt på de forskjellige fakultetene, noen var oppe i 9 søkere, mens andre kun hadde én.

De som fikk status som meritterte undervisere er:

En merittert underviser har en vitenskapelig tilnærming til undervisning og læring.

Kriterie til å bli merritert underviser

  • Henning Fjørtoft, førsteamanuensis, Institutt for lærerutdanning, Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap.
  • Jan Frode Hatlen, førsteamanuensis ,Institutt for historiske studier, Det humanistiske fakultet.
  • Frank Alexander Kraemer, førsteamanuensis , Institutt for informasjonssikkerhet og kommunikasjonsteknologi, Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk.
  • Hilde Lea Lein, førsteamanuensis , Institutt for materialteknologi, Fakultet for naturvitenskap.
  • Lars Lundheim, professor , Institutt for elektroniske systemer, Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk.
  • Eirik J. Irgens, professor Institutt for lærerutdanning, Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap.
  • Hans Georg Schaatun, professor , Institutt for IKT og realfag, Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk.
  • Jan Ketil Rød, professor , Institutt for geografi, Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap.
  • Jonathan Wright, professor, Institutt for biologi, Fakultet for naturvitenskap.

Åtte menn

Oversikten viser at én av de ni meritterte underviserne er kvinne, resten er menn.

Gruppene som vurderte hvem som skulle få statusen har sett på forskjellige kriterier. Søkeren må for eksempel dokumentere praktisk-pedagogisk basiskompetanse, ha undervist i fem år og være en engasjert og dyktig pedagogisk leder.

En meritterte underviser må også ha «en vitenskapelig tilnærming til undervisning og læring,» står det i kriteriene.

De som ikke nådde opp blir lovt en tilbakemelding på hvorfor de ikke fikk statusen i denne omgang.

Sju i gang med merittering av undervisere

Forrige uke skrev Khrono at 7 universiteter er i gang med merittering av undervisere.

Blant dem er UiT og NTNU, i tillegg til Universitetene i Agder, Bergen, Tromsø, NMBU og OsloMet.

— Vi har samarbeidet med NTNU hele veien. Men på grunn av fusjoner og andre ting har vi kunne gå noe raskere fram, sa prorektor for utdanning ved UiT, Wenche Jakobsen, da Khrono snakket med henne forrige uke.

UiT har kommet desidert lengst, og har nå lyst ut sin andre runde med meritteringer.

Fakta

Søkere til merittert underviser, NTNU

Her er en oversikt over antall søkere fra hvert fakultet ved NTNU.

  • Fakultet for arkitektur og design: 1
  • Det humanistiske fakultet: 6
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk: 9
  • Fakultet for ingeniørvitenskap: 4
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap: 6
  • Fakultet for naturvitenskap: 4
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap: 6
  • Fakultet for økonomi: 1
Fakta

Merittering av undervisere

Lunds Tekniska Høgskola (LTH) i Sverige er et forbilde for norske universiteter når de nå innfører meritterende systemer for god undervisning.

I Lund gir de både individuell og kollektiv belønning, ved at den ansatte får 2000 kroner i måneden ekstra, mens instituttet hun eller han er ansatt ved får 50.000 kroner ekstra i måneden for hver ansatt de får med slik status.

De ansatte som oppnår tittelen «Excellent Teaching Practitioner» blir medlem av Pedagogisk Akademi ved fakultetet.

LTH har holdt på med ordningen i ti år, i dag er tre av universitetets fakulteter med og rundt 200 ansatte har oppnådd denne statusen.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS