Professor Anders Malthe-Sørenssen som leder det UiO-baserte prosjektet CCSE - Center for Computing in Science Education, mottar heder som fremragende undervisningsenter fra daværende kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Norge har internasjonalt høyt anerkjent undervisning

Undervisning. På Universitet i Oslo kjenner de til mange undervisningsmiljøer i Norge som er internasjonalt anerkjente.

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Rektor Gunnar Bovim ved NTNU uttaler i Khrono den 18. Januar at han ikke kjenner til at det finnes internasjonalt høyt anerkjente undervisningsmiljøer i Norge. Rektor ved Norges største utdanningsinstitusjon burde vite bedre!

I motsetning til Bovim kjenner vi til flere internasjonalt høyt anerkjente undervisningsmiljøer i Norge. La oss gå gjennom ett fra vår egen virksomhet.

Ved Universitetet i Oslo (UiO) har vi tatt internasjonalt lederskap innen MNT-feltet ved strategisk satsing på beregningsorientert utdanning. Fagmiljøet har sin bakgrunn i to Sentre for fremragende forskning (SFF) - Centre of Mathematics for Applications og Physics of Geological Processes, og miljøet fikk i 2017 tildelt status som Senter for fremragende utdanning (SFU) - Centre for Computing in Science Education (CCSE). CCSE er internasjonalt orientert bl.a. via formalisert samarbeid med Michigan State University og utgivelse av en rekke lærebøker på Springer.

Fra høsten 2017 ble beregninger integrert i bredden av realfag- og teknologiutdanningene ved UiO. Dette følges kommende høst opp med etablering av eget masterprogram i Computational Science, som favner alle realfaglige disipliner fra biovitenskap til astrofysikk. Fra høsten 2019 utvides dette tilbudet gjennom etablering av et Honors-program for særlig ambisiøse studenter. Disse studentene tilbys også breddeelementer fra toppforskningsmiljøer ved Det humanistiske fakultet ved UiO.

I motsetning til Bovim kjenner vi til flere internasjonalt høyt anerkjente undervisningsmiljøer i Norge.

Solveig Kristensen og Morten Dæhlen

Denne satsingen på digital kompetanse i utdanning vekker internasjonal oppsikt, både at dette gjøres i fag som i utgangspunktet har mye matematikk, og at det gjøres i fag, som for eksempel biologi og geofag, der matematiske beregninger tradisjonelt har hatt mindre plass. Dette er særlig viktig for å svare på arbeidslivets økende etterspørsel etter denne type kompetanse. Fagmiljøet ved CCSE har blitt invitert til å presentere sine resultater på mange internasjonale konferanser og ved universiteter i Europa, USA og Asia, bl.a. har miljøet hatt et lengre samarbeid med National University of Defence Technology i Changsha i Kina. Flere internasjonalt ledende utdanningsforskere har også bistillinger ved CCSE.

Integrering av beregninger i hele utdanningsporteføljen er grunnen til at vi nå innfører krav til høyeste fordypning i matematikk fra videregående skole (VGS), dvs. Matematikk R2, for opptak til alle våre bachelorutdanninger i realfag.

Beregninger i matematikkundervisningen piloteres ved et samarbeid med Valler VGS. Videre har fagmiljøet ved CCSE vært aktive med i Kunnskapsdepartementets arbeid med nye kompetansemål for skolen. På denne måten tar UiO også nasjonalt ansvar for utviklingen av skolefagene. Spredning til andre deler av UH-sektoren skjer også, bl.a. ved at senteret har utviklet et partnerskap med Høgskolen i Sørøst-Norge.

Fagmiljøet bak CCSE er belønnet med hele fire Nasjonale priser for fremragende undervisning fra Olav Thon Stiftelsen i perioden 2015 til 2018, og de har i tillegg mottatt omfattende støtte til undervisningsrelaterte forskningsprosjekter fra samme kilde. Videre har prosjektet mottatt NOKUTs Utdanningskvalitetspris for høyere utdanning (2012) og UiOs pris for fremragende læringsmiljø fire ganger (2000, 2011, 2012, og 2015).

For å markere seg internasjonalt må fremragende utdanning baseres på anerkjent og ledende forskning. Derfor ønsker vi en sterkere kobling mellom forskning og utdanning i virkemiddelapparatet, inkludert som en del av Forskningsrådet senterordninger og mellom denne type forskningssentra og SFUene. Fremtidige fagevalueringer i Norge bør også omfatte koblingen mellom forskning og utdanning.​

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS