UiO-forskere: Blodtype O beskytter mot korona

Publisert

Tom Hemming Karlsen og Johannes Hov, begge forskere ansatt ved Universitetet i Oslo (UiO), har avdekket to gener som forårsaker den alvorlige lungesykdommen som rammer koronasyke pasienter.

Det skriver Uniforum.

— Dette er veldig, veldig stort. Funnet av disse to genene kaster uventet lys på hvordan alvorlig lungesykdom i Covid-19-infeksjon kan oppstå og utvikler seg hos noen pasienter, uttaler Tom Henning Karlsen.

Den norskledede genetiske studien har avdekket to gener som forårsaker alvorlig lungesykdom ved koronainfeksjon. Det ene går på hvilken blodtype du har, mens den andre potensielt påvirker hvordan viruset binder til cellene i kroppen og kroppens reaksjoner på viruset.

Resultatene fra studien viser at hvis du får korona vil blodtype 0 (null) gi en viss beskyttelse mot alvorlig lungesykdom. Alvorlig lungesykdom er i denne studien definert som behov for oksygentilførsel eller respiratorhjelp. I tillegg viser forskningen at det er en noe høyere risiko for å blir alvorlig syk hvis du har blodtype A eller AB, sammenlignet med andre blodtyper, står det i Uniforums artikkel.

(Joar Hystad / Khrono)